För ett tag sen hittade jag ett gammalt skruvstäd i garaget, som de förra ägarna måste ha lämnat kvar. Skruvstädet har sett bättre dagar, men borde gå att putsa upp lite grann. Hur borde jag gå tillväga? Av de verktyg som finns hemma tänker jag mig att borrmaskinen och vinkelkapen är de troligaste att komma till användning i ett sånt litet projekt.
 
  • Ett gammalt blått skruvstäd med rost och slitage som vilar på en arbetsbänk med tidningar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att plocka isär det.
 
Såg ju inte alltför farligt ut. Smärgelduk för att putsa upp ytorna med bör du komma långt med, eventuellt lägga ner det i ett bad med citronsyra eller kalkbort (fosforsyra) för att få bort rosten.
 
Det enklaste är nog att gå på de rostiga ytorna med roterande stålborste i vinkelslipen. Om funktionen är så bra att du kan öppna och stänga med ett finger på handtaget behöver du inte göra så mycket mer. Men om det kärvar kan du plocka isär, göra rent (om det är mycket rostigt inuti vilket jag inte tror så lägg delarna i bad av Hessa avkalkning eller citronsyra över natten) och sedan fetta in skruven och glidytorna.
 
Behöver du göra något? Ställ på en tidning spreja med 5-56 låt stå en stund och torka sen rent med en trasa.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla förslag. Skruvstädet är inte högsta prioritet här hemma just nu, så jag kan inte lova en uppdatering inom kort. Jag ska låta förslagen ligga och mogna tills tid kommer. :)
 
B bearmaniac skrev:
Tack för alla förslag. Skruvstädet är inte högsta prioritet här hemma just nu, så jag kan inte lova en uppdatering inom kort. Jag ska låta förslagen ligga och mogna tills tid kommer. :)
En annan fråga, du hittade inte vridplattan till det också? Har sett flera städ av exakt den modellen som sitter på en rund platta med två skruvar så att man kan rotera der vid behov och låsa det i läget.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En annan fråga, du hittade inte vridplattan till det också? Har sett flera städ av exakt den modellen som sitter på en rund platta med två skruvar så att man kan rotera der vid behov och låsa det i läget.
Nej. Jag får ut i garaget och leta igen, men jag är nästan helt säker på att den är borta.
 
Du behöver inte göra något mer än köra över med V-slipen med roterande borste. Oljar du in kommer det att fastna en JÄ....massa damm. Men gör gärna "mjuka" backar av 3mm Al-plåt, då kan du greppa ömtåliga detaljer utan att de repas.
 
Det allra viktigaste är att du har en stadig arbetsbänk att skruva fast det på, finns inget värre än när bänken följer med när man tar i.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag la ett rostigt skruvstäd i Coca-Cola. Några dagar blev bra.
 
M Manhunter skrev:
Jag la ett rostigt skruvstäd i Coca-Cola. Några dagar blev bra.
Groggade du på Colan sen?
 
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:(y)(y)
 
A
V vedklyv skrev:
Groggade du på Colan sen?
Det är väl det som menas med att ta sig ett JÄRN (y)
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Du behöver inte göra något mer än köra över med V-slipen med roterande borste. Oljar du in kommer det att fastna en JÄ....massa damm. Men gör gärna "mjuka" backar av 3mm Al-plåt, då kan du greppa ömtåliga detaljer utan att de repas.
Tack för goda råd. Som du säkert anar är det här lite ny mark för mig, så sånt som är allmängods för vissa är nyttiga tips för mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.