Dagens i-lands-problem.

Vi har köpt ett hur byggt 2005 som är perfekt för oss, men vi har lite svårt för den mörka klinkers man valt på golvet i kök, hall osv. Den mörka fogen gör inte saken bättre, och allt hade varit så sjukt mycket snyggare/bättre om det istället hade varit en grå klinkers.

Huset har vattenburen golvvärme.

Funderingar... skulle det vara möjligt att måla klinkers? Foga om med ljusare fog?
Låter som otroligt mycket onödigt arbete.

Är det möjligt att lägga ett trägolv ovanpå klinkers?
Hur går man i så fall till väga med tanke på golvvärme osv?

Personligen så stör jag mig inte så mycket, men min kära sambo ansåg att vi mer eller mindre skulle säga nej till huset pga detta, så uppenbarligen stör sig hon på det. Försöker förklara fördelarna med klinkers. ;)
"Låt de gå lite tid så har du vant dig..:" typ liknande argument, men skulle vara intressant att veta vad det finns för tänkbara lösningar/alternativ.

Husinteriör med mörk klinkers på golvet, vitmålade väggar, och synlig köksinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör med mörk klinkers och vattenburen golvvärme i en hall bredvid ett vardagsrum med trägolv och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hall med terrakottafärgad klinkers och mörk fog, vita dörrar och väggar, samt en golvlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med terrakotta klinkergolv och mörk fog, träskåp, vita väggar och många fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är väl bara att du prövar lägga lite ljusare fog på en undanskymd plats. Under kylen t.ex.
 
GoC GoC skrev:
Är väl bara att du prövar lägga lite ljusare fog på en undanskymd plats. Under kylen t.ex.
Jag tror sambon vill ha bort den otroligt fula klinkersen också. Fogen är nog bara grädden på moset.

Huset är byggt 2005 och de valde den klinkersen? Jag hade brytit upp skiten. Fyfan vad fult!
 
  • Haha
Thomas'
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Jag tror sambon vill ha bort den otroligt fula klinkersen också. Fogen är nog bara grädden på moset.

Huset är byggt 2005 och de valde den klinkersen? Jag hade brytit upp skiten. Fyfan vad fult!
Man ser tyvärr detta ganska ofta i hus byggda/renoverade under de första åren på 2000-talet. Anskrämligt! Det enda positiva med detta exempel är att det inte är lagt med 45 graders vridning. Det är förmodligen också ett badrum med sjösten och bord...

Bryt upp och byt golv...
 
BirgitS
P plutoorjan skrev:
Funderingar... skulle det vara möjligt att måla klinkers? Foga om med ljusare fog?
Ja, båda delarna går och det finns även fogpenna som man målar över klinkers med.

P plutoorjan skrev:
Är det möjligt att lägga ett trägolv ovanpå klinkers?
Hur går man i så fall till väga med tanke på golvvärme osv?
Ja, men då blir det rätt stor höjdskillnad in till vardagsrummet och andra rum som inte får det nya golvet, liksom att man får göra om dörrar och dörrfoder så att de inte slår i golvet. I och med fogarna mellan plattorna brukar det bli för ojämnt att lägga parkett eller liknande direkt på utan någon mellanskiva behövs nog. Sen är det opraktiskt med trägolv direkt innanför en ytterdörr eftersom det lätt blir fuktskadat eller repigt.

Golvvärmen blir trögare och en större del av energin går neråt i stället för uppåt.

P PurreP skrev:
Man ser tyvärr detta ganska ofta i hus byggda/renoverade under de första åren på 2000-talet. Anskrämligt!
Vad som är modernt kommer och går, oavsett vad du lägger för snyggt och trendigt klinker/golv idag så kommer det att upplevas som outdated och fult om 10 år, men få människor kan byta ut alla ytskikt med 5-10 års mellanrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som är modernt kommer och går, oavsett vad du lägger för snyggt och trendigt klinker/golv idag så kommer det att upplevas som outdated och fult om 10 år, men få människor kan byta ut alla ytskikt med 5-10 års mellanrum.
Om man hoppar över det där med trendigt så slipper man det. Högkvalitativa sten och trägolv håller över tid, det är när man ska försöka följa trenden det går fel. De allra flesta gör det när trenden redan dalar och man inte gör det fullt ut, så då blir det bara en halvmesyr som känns hopplöst outdated efter 5-10 år.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tack för input!

Om man går all-In och vill lägga en ny ljusare klinkers, hur mycket jobb är det egentligen att bryta bort den gamla?

Är ju hyfsat många kvm det handlar om, men det bör ju inte vara så svårt egentligen att bara gå på med en kraftig borrhammare och bryta upp allt.
 
P plutoorjan skrev:
Tack för input!

Om man går all-In och vill lägga en ny ljusare klinkers, hur mycket jobb är det egentligen att bryta bort den gamla?

Är ju hyfsat många kvm det handlar om, men det bör ju inte vara så svårt egentligen att bara gå på med en kraftig borrhammare och bryta upp allt.
Vill ni verkligen ha klinkers på mer än halva undervåningen?

Att bryta upp är inte svårt, det lite kluriga är att får ett bra underlag för nytt golv, inte skada golvvärme, behöva flytta köksskåp osv..
 
Bästa och jobbigaste lösningen är att bryta upp klinkersen och lägga nytt golv. Men det går också att lägga ett tunnare laminatgolv över klinkersen. Har själv gjort så på vår "liknande" klinkers i bottenvåningen när vi ändrade rumsindelning. Jag la först en plast därefter en tunn masonitskiva för att jämna ut golvet. På denna skiva en lumpapp och sedan laminatet. Går nog att utesluta masoniten (beror på hur jämnt din befintliga klinkers är), men vi behövde den för att klara olika nivåer som golvet fick i det nya rummet. Om man bygger på ett värmegolv gäller det nog att lägga så tunna material som möjligt ovanpå det gamla golvet. Dels för att inte minska värmen att komma "igenom" samt att inte få allt för stora nivåskillnader mot andra rum/trösklar.
 
Magnus E K
Ni får trösta er med att ni i alla fall inte kommer få brist på eluttag i hallen där den trebenta lampan står...

Jag tror det kan bli tillräckligt snyggt om bara fogen blir ljus istället. Dock fullt förståeligt (även om det är impopulärt att säga 2019) att kvinnan i huset bestämmer över köket.
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ni får trösta er med att ni i alla fall inte kommer få brist på eluttag i hallen där den trebenta lampan står...

Jag tror det kan bli tillräckligt snyggt om bara fogen blir ljus istället. Dock fullt förståeligt (även om det är impopulärt att säga 2019) att kvinnan i huset bestämmer över köket.

Man undrar ju vad man tänkt sig koppla in där i hörnet?
 
P PurreP skrev:
Vill ni verkligen ha klinkers på mer än halva undervåningen?

Att bryta upp är inte svårt, det lite kluriga är att får ett bra underlag för nytt golv, inte skada golvvärme, behöva flytta köksskåp osv..
ja, jävlar... att skada golvvärmen skulle vara en mardröm...
 
BirgitS
P PurreP skrev:
Man undrar ju vad man tänkt sig koppla in där i hörnet?
Det är nog inte bara tänkt utan eftersom det är utanpåliggande uttag har de ju tillkommit senare och nog nog använts, kanske en liten datorhörna där med uttag för dator, skärm, skrivare mm.
 
Är det gjutenplatta med ingjuten slang för golvvärmen så är ju risken att skada golvvärmen närmast obefintlig. Om ovan gäller så kan du bryta upp utan att vara rädd för skador. Trägolv är varmt o skönt men klinker är o andra sidan lättstädat.. tycke o smak.
 
Hemmakatten
Att använda en ljus fogfärgpensel fungerar inte i längden. Färgen kommer tyvärr att nötas bort ganska snabbt (vet, jag har provat) framförallt i gångstråken. Även golvtvätten nöter bort färgen.

Det går iofs att krafsa ur fogarna en bit och sedan foga om. Men det är ett hästarbete ni inte vill göra.

Jag skulle ta bort klinkern. Lägga nya klinker, eller riktig sten som t.ex. kalksten, i hall och i köksdel och riktigt Trägolv, inte laminat, på resten av ytan.

Det kommer att bli ett fantastiskt lyft för hela huset och ni kommer garanterat att bli nöjda. Ta in offerter från några olika firmor. Väl värt pengarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.