Hejsan!

Vi ska nu tapetsera i sovrummet i vårt hus från 30-talet. I dagsläget är det målat på tapet av tidigare ägare.

Bakom elementet hänger cirka en miljon olika tapetrester. Det är limmat cirka 2 dm ner bakom elementet och sen ser det ut som ett blädderblock.

Elementet går inte ta bort och den guldiga medaljongtapeten går inte ihop med vår nya morristapet.

Vad gör jag? Fortsätter på blädderblockstaktiken?
 
  • Gammalt element med lager av olika tapetrester synliga bakom i ett 30-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart radiator framför en vägg med flera lager gamla tapeter och målning bakom, tapet synlig under radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Är nog svårt att få helt bra utan att ta bort elementet. Vad gör att det inte är ett alternativ?
 
Jag bara antog att det inte gick. Skruvar och rör är övermålade mängder med gånger även dem, så såg framför mig att det skulle vara ett stort ingrepp där man måste ha fackmanskunskaper?
 
JanneJanne123
Det är då troligen görbart, men kräver att du hyr in en VVS:are som kan hjälpa dig tömma ditt värmesystem, plocka bort radiatorn och sedan återmontera när du är klar.
 
Jag hade kapat till en vitmålad masonit eller tunn mdf. Borrat hål där bultarna är, lossat bultarna och tryckt in mdf:en.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Hej.
Jag plockade ner två element, rörgubben kopplade ur dem. Jag behövde inte tömma hela systemet på vatten då det fanns en avstängning på röret till elementet. Som jag förstår så finns det på "alla" element.
Enda sättet att göra på om man vill få det bra bakom elementet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nej, det finns inte på alla element. Jag har det inte i nuvarande hus. I förra fanns det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.