Hej!

Köpte ett radhus i januari 2018.

Besiktningspappren var OK och allt såg fint ut,

Nu har jag upptäckt en gammal vattenskada under kyl och frys, golvet är helt buckligt, mögligt och torrt! Det ligger även en plast grej som ska samla upp vatten som man brukar ha under kyl/frys och diskmaskin, så förmodligen har den lagts dit i efterhand?

Vad gäller här? Täcker det från försäkringsbolaget eller är det ett dolt fel? Hur ska jag gå vidare med detta? Måste göras någonting så fort som möjligt känns det som.
 
S
Du hade ju kunnat dragit fram kyl och frys vid visningen så det är inget dolt fel i den bemärkelsen. Vad är det för grund? Betong?
 
Är inte det någonting som besiktningsmannen bör göra isåfall? Varför annars anlita en sådan?

Grunden är betong och skadan ser ut att vara några år gammal, annars är köket rustat 2016/17 med nytt golv och allt.

Om ej dolt fel, täcker försäkring eller hur går man vidare? Lär väl in med tork flera månader?
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
Om det är torrt nu så behövs väl inte tork flera månader? Är det inget pågående läckage och det finns plastskydd under kyl/frys idag så är det bästa att inte göra nånting förr än om några decennier då det är dags att renovera köket.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Kommer inga mängder vatten från kylen så det behövs Ingen fläkt. Ta ut kylen och torka rent, klart.
 
S
Var det du eller säljaren som gjorde en besiktning? Jo, det finns mycket väl möjlighet att reklamera besiktningen. Huvudsaken att det är betong så att skadan inte är större när man öppnat upp.
 
Anmäl till ditt eget försäkringsbolag till att börja med. Ta fram besiktningsprotokollet och se vad som står i detta. Kontakta besiktningsföretaget och fråga om deras bedömning. Detta är knappast ett sådant fel där säljaren kan bedömas som ansvarig. Det bör gå att upptäcka vid en besiktning. Om det skulle bedömas som dolt fel så är det inte reparationskostnaderna som ersätts utan det lägre belopp som fastigheten kostat om felet varit känt. Om det är en äldre installation sker en avskrivning. Om beloppet är lågt i förhållande till köpeskilling utgår ingen ersättning. Er möjlighet i detta fall är via besiktningsföretaget, men det kan bli svårt, de är skickliga på att reservera sig mot problem.
 
  • Gilla
begren
  • Laddar…
useless,

sant iofs, ska dra ut allt idag igen och kolla igenom så det är torrt, men det har krypit ut till framkanten av kyl/frys att golvet har blivit lite svart och en "knöl" där typ, det vad då man anade oråd och drog ut allt, för det blir väl värre med tiden?

toppmount, känns väl sådär att ha mögel(?) och helt trasigt golv med insikter och skit i ett nyköpt radhus som inte är alltför gammalt

Stadsfiskalen, det var säljaren som gjorde besiktningen och är han seriös så lär han väl undersöka sådant väldigt noggrant ex badrum, kök vid diskmaskin och kyl/frys samt vind borde väl vara det viktigaste men vad vet jag,

sedan vet jag inte hur det sprider sig när det är betong? Om det kan klättra upp i väggen och sprida sig vidare? Jag kände bara på översta skiktet och det verkade torrt men ska kolla idag igen för att vara säker!
 
Har varit med om att plastskyddet snarare har förvärvat problem. Tanken med plast skydden är bra men det händer att man lägger skyddet på plats och sen när den tunga kylen/frysen skjuts på plats hamnar skyddet fel och vattnet hamnar mellan golvet och plasten och då torkar det inte ut alls, eller väldigt långsamt.
Gillar lösningen där man lägger en bit våtrumsmatta med uppvik under kyl och frys bättre
 
ja kan vara det som inträffat också! gör jag om så lägger jag våtrummsmatta under kyl/frys och hela köksdelen!

men är det någon som vet om detta täcks av försäkring eller om jag lär stå för hela kalaset själv? vill ha lite kött på benen innan man ringer försäkringsbolaget

blir rätt dyrt att ordna antar jag beroende på om det är fuktigt eller torrt fortfarande?
 
Om besiktningen var beställd av säljaren, så är det inte säkert att du kan ställa bes. mannen till svars. Han är ansvarig inför sin uppdragsgivare, som är säljaren. Du och bes. företaget har ingen avtalsrelation. I vissa typer av besiktningar, blir köparen också "part" enligt avtalet, ibland får köparen en möjlighet att köpa in sig i besiktningen. Då blir bes. mannen ansvarig även inför köparen.

Det här felet kan knappast vara ett dolt fel, det borde upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt.
 
En bild vore bra. Så klart ska du göra rent. Kommer ju bara vatten där när de samlas mer kondens / defrost vatten än va kompressorn hinner dunsta bort så antagligen är det något som bara inträffar om man glömt dörren öppen eller frostar av utan att stänga dräneringen.

Vill du bli av med det skadade så får du såga ut och lägga dit nytt golv.
Förstår att det är tråkigt men vill bara dämpa din oro då detta absolut inte är något akut problem.
 
hempularen,

ok får kolla igenom pappren, kommer inte ihåg hur det gick till, köket hade i princip 2 år på nacken när jag köpte radhuset, så fanns inte ens i tankarna att dra ut kyl/frys för att kolla igenom, det var tydligen en tabbe,

hur är det då med en försäkring, då blir det tufft också antar jag?
 
toppmount,

inget akut problem låter ju väldigt bra!

ska dra ut allt när jag kommer hem och torka ur ordentligt och lägga upp foton här!

så det finns ingen risk att det kryper genom hela golvet i köket tex?
 
Om det är betongbjälklag och dessutom torrt behövs ingen torkning, det är vid akuta skador (dvs sånt som händer "nu").

Kolla med ditt försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.