Jag är i tagen på att välja kamin till mitt nybygge/ fritidshus. ( 60m2)
jag kommer ha en bra luft/ luft och vill kombinera den med en bra kamin som värmekälla.Min önskan är att kunna använda luft luften så lite som möjligt och använda kaminen som enda värmekälla.

Förutom täljstens kaminer finns även andra sorts stenar och undrar om de håller värmen lika bra? vilka märken eller stenar är att rekomendera?

Rent estetiskt är gjutjärnskaminen och morsös kaminer något jag gillar skarpt, men vill man att värmen ska hålla längre kanske man bör välja någon kamin med sten ?

Är det så stor skillnad på gjutjärns kamin och täljstens kaminer då det gäller att hålma värmen som de säger i kamin affären ?

känner någontilö en kamin med gjutgärn och någon sten likt tälljstenen?
( De flesta jag hittat är nämligen plåt och sten )

Tacksam för lite riktlinjer och info i detta kaminsnurrande:D
 
Både kaminen och luftluften är beroende av en öppen planlösning.
Jag föreslår billiga element i sovrummen för de riktigt kalla vinternätterna.
En bra luftluft.
En tung trög eldstad med glasdörrar.

Då kan luftluften hålla en bra grundtemperatur och när ni kommer till huset på med element full kräm på luftluft och en rejäl brasa för snabb uppvärmning av hela huset.

Att bara ha luftluft och braskamin riskerar att ge kalla sovrum.
 
Japp, det blir nog som du föreslår ett element i varderar rum på bottenplan.
Huset har annars en öppen planlösning då halva har öppet upp till nock och andra sidan ett loft.luft luften har jag beslutatc mig för och blir : https://20grader.se/mitsubishi-msz-fh25ve.
Men kamin har jag svårt att välja då jag hela tiden blir hänvisad och tippsad om olika täljstenskaminer.
Och jag som älskar gjutjärn.
och ett bedlut måste ju tas.
Vad menar du med en tung och trög kamin?
 
Fulkemisten
Skulle säga att det inte är så stor skillnad på värmehållning/tröghet mellan täljsten och gjutjärn i de mindre storlekarna runt ett par hundra kilo. Det är först när man kommer upp i de riktigt stora pjäserna över tonnet som man kan lagra värme som avges effektivt hela nätterna. Kolla t ex på Tulikivis täljstensugnar, eller riktiga kakelugnar, dessa brukar kräva ett gjutet/förstärkt fundament och kan inte ställas direkt på ett vanligt bjälklag.

Vill du ha en mindre gjutjärnskamin så köp det och skippa täljstenen.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Tack
Det känns väldigt skönt att höra!
Blir nog en vacker ny gjutjärns modell från morsö
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
De är fina. Drömmer själv om en Jötul F3 eller Vermont Castings Intrepid. Gillar den emaljerade gjutjärnskaminen.
Det man kan tänka på är att gjutjärn blir väldigt varmt jämfört med täljsten, särskilt bakåt och det brukar krävas större avstånd till brännbara byggnadsdelar.
 
Jag monterad min täljstenskamin igår och är supernöjd med den och framför allt snyggt, men det är ju en smaksak och sen att den håller värmen lite längre än en gjutjärnskamin
 
  • Gilla
Alex gyllebo
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Men marginellt på små kaminer. Ett par timmar är de varma. Inte tillräckligt för att vara praktiskt ur uppvärmningsperspektiv. Däremot så blir det lite mindre hett i direkt närhet av eldstaden vilket kan vara en fördel. Tycker man om eller rent av står ut med utseendet på täljsten så är det nog värt det. ;)
 
  • Gilla
Alex gyllebo och 1 till
  • Laddar…
Jag håller på med ett uterum som ska få kamin. Planen är att använda en enkel plåtkamin men ställa den i en bur som fylls med sten likt bilden. Dock betydligt större. Diameter 80cm, höjd ca 230cm. Räknar med drygt 2000kg sten som bör kunna ge behaglig värme under eldning men även långvarig värme efter sista inlägget.
Plåtkamin inuti en metallbur fylld med stenar, eld syns genom kaminens glaslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
De är fina. Drömmer själv om en Jötul F3 eller Vermont Castings Intrepid. Gillar den emaljerade gjutjärnskaminen.
Det man kan tänka på är att gjutjärn blir väldigt varmt jämfört med täljsten, särskilt bakåt och det brukar krävas större avstånd till brännbara byggnadsdelar.
 
De låter fina dina med sks kolla upp dem.
jo jag har förstått att det är viktigt med gjutjärnsksminernas avstånd.
ligger nu och tittst i deras mått i katalogen
 
A Anderscurl skrev:
Jag håller på med ett uterum som ska få kamin. Planen är att använda en enkel plåtkamin men ställa den i en bur som fylls med sten likt bilden. Dock betydligt större. Diameter 80cm, höjd ca 230cm. Räknar med drygt 2000kg sten som bör kunna ge behaglig värme under eldning men även långvarig värme efter sista inlägget.
[bild]
wowwww!
 
Jag bodde nästan två vintrar i en sommarstuga som värmdes med en gammal vedspis och eftersom den var inmurad med bara en skorstenskanal rätt ut så fungerade den värmetekniskt som en gjutjärnskamin.
Det gick ganska hyfsat att få upp värmen med den men så fort elden hade brunnit ut var det kallt igen. Vid 12 eller 1 på natten vaknade jag ofta av att jag frös och då var det bara någon plusgrad inomhus fastän jag hade eldat som tokig innan jag gick och lade mig .
Eftersom temperaturen gick upp snabbt och ned lika snabbt igen blev själva huset aldrig riktigt genomvarmt så nere vid golvet blev det aldrig mer än nätt och jämt plusgrader hur jag än eldade.

Det var jävligt att stiga upp på morgnarna och göra upp eld och koka gröt och äta och fara till arbetet när det var plus 5 grader inomhus mätt i ögonhöjd och ständig snö på golvet.
Jag hade en envis svampinfektion den ena vintern så jag sov naken och att stiga upp och pissa och elda mitt i natten var ingen höjdare det heller.

Nej satsa på en ordentlig murad eldstad med god magasinerande förmåga.
En plåtugn eller en rörspis eller varför inte en traditionell finsk ugn. Något ton tegel håller värmen hela natten. En del täljstensspisar fungerar också på det viset.
Annars blir eldandet bara självbedrägeri och mysfaktor medan den egentliga värmen kommer genom eltrådarna,....... eller så får du lära dig att frysa......
 
jag förstår att du frös i en sommarstuga. mitt fritidshus kommer vara bra isolerat och ha luft luft som gör att värmen håller bättre. Det blir andra förutsättningar ;)
 
Ja men luft-luft värme innebär elvärme. Då värmer du inte med ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.