Håller på och ska skrota den gamla kombipannan från - 69 och kollar lite på luft/vatten då vi har ett bra ställe att ha utedelen på så den inte stör. Har fått in lite offerter på allt mellan 100-130k.

Nu till frågan;
Fick hem ett blad från Jula idag och dom har deras 6 kW luft /vatten Anslut för 19 999 plus ett installationserbjudande för 13 350. Alltså ca 65 000 billigare än billigaste offerten jag fått. Hur dåliga kan grejerna vara?

Bör även nämnas att jag är helt nollad när det kommer till värmepumpar..

Mikael
 
Hur stort är huset, och var ligger det? Byggår?
Har ni eldat olja tidigare? Hur många m3 gör ni av med på ett år? Hur hög temperatur skickar ni ut på värmesystemet under de kallaste dagarna?

Det är några frågor man bör ha svar på innan man räknar på värmepump.
 
Du ska kolla in specen på varje VP du fått offet för , det kan skilja en del på verkningsgrad vid kyliga temperaturer, det står vid avgiven effekt tex 6/4,5/3 och utetemp +10/0/-10 , då kanske en 6 kw inte räcker vid låga temperaturer. Hur stort hus har du och i vilken landsända bor du,. sen beror det på vad du fått offerter för, Julas har nog kanske ingen innerdel eller EL-ptron att stötta med. Därav det låga priset, medans andra har räknat med innerdel
 
Ja som sagt, kan inte mycket om sånt, tyckte bara det va väl stor skillnad.. Får kolla mer noggrant men är det inte alltid med innerdel? Cop stog nog 4,2 kanske ? Har inte bladet framför mig heller som sagt..
 
V Aspenlid skrev:
men är det inte alltid med innerdel?
Inte med det priset, utan är bara en utedel ,blir samma som CTC ECO-AIR har som konsept, till ett pris runt 55 000 utan innerdel
och ingen VV, så kolla upp vad fått och ingår i priserna
 
Jula-maskinen är en split-värmepump med hydro-box på insidan. Den kräver en installatör med kylbehörighet.
För att ladda varmvatten behöver man komplettera med varmvattenberedare och växelventil. Hur man kopplar det är lite kryptiskt, för bruksanvisningen är tydligen skriven och översatt i Kinas mest populära opiumhåla.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Huset är inte så stort, ca 130m2 med radiatorer och golvvärme. Ligger på Tjörn strax norr om Göteborg alldeles vid kusten. Jobbar som snickare så har eldat en hel del spillvirke i pannan så vet inte hur många m3 olja det kan gå på ett år..

Kollar i bladet nu och det är med innerdel men det står ju inget om vv.. Är ju lite segt om det behövs extra oxå.. Den är väl egentligen lite liten oxå då den står att den är lämplig upp till 120 m2..

Kanske lättast ändå att slå till på någon av dom andra offerterna ändå..
 
L lordi skrev:
Jula-maskinen är en split-värmepump med hydro-box på insidan
Mer än jag visste, tekniken går framåt även på J , och har inte läst på lääänge om deras VP
 
Tittar man i tekniska data i manualen, som de så lämpligt har manipulerat så man knappt kan läsa det, så står det något om nominell värmeeffekt 3,25 kW och 2,44 kW vid +7 grader utomhus.
Det står dock inte vid vilka framledningstemperaturer detta gäller.

Jag vet inte varför, men ibland blir jag bara arg när jag tittar i manualerna till dessa kinesmaskiner...
 
Krokben
Dem jag pratat med som köpt julas luftvattenpumpar har antingen havererat efter 3 år eller så har dem vart odugliga vid minusgrader. Har två grannar som använder dessa pumpar för att ha blomkrukor på.
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.