Magnus E K Magnus E K skrev:
Om påfyllningsventilen läcker borde det även kunna ses på att vattenmätaren rör sig lite när allt annat är avstängt.

Jag vågar inte röra min påfyllningsventil eftersom jag är rädd att den sen inte kommer sluta tätt igen; har inte använts på minst drygt fyra år och ser gammal ut. Dåligt tryck har jag och det skvalar en del om själva pannan. Ena cirkulationspumpen är paj också. Men det verkar fungera ändå, de vinternätter som jag kör pannan.
Bra idé med vattenmätaren! Tack :)
 
L lostinsweden skrev:
Jag menade att rörmokaren kanske har satt för mycket luft i expansionskärlet om han har grejat med systemet. Troligtvis inte men inte omöjligt. Konstigt att trycket ökade från 1-1,5. Kärlet borde ha tagit upp expansionen.
Ja.. Jag vet inte exakt hur sånt funkar och att en ökning på 0,5 bar över natten lät mycket. Men men, kan vara som någon tidigare påpekade att vattnet expanderat pga värmen, och på så vis ökat trycket. Får se imorgon!
 
GoC GoC skrev:
Inte alls. Men TS skriver ju att HAN SJÄLV har luftat elementen nått alldeles infernaliskt mycket och fyllt på stora mängder vatten i systemet. Så absolut inget rörmokaren har smugit ner i källare och gjort långt efter att han var där och byte elpannan.
Så är det. Men, det kom faktiskt även bitar/flagor av rost vid den "infernaliska luftningen". I efterhand ångrar jag det ej då 2 element som varit mer eller mindre helt kalla (igenproppade?) helt plötsligt blev varma. jaja :)
Tack till alla er som tar er tid
 
L lostinsweden skrev:
Jag menade att rörmokaren kanske har satt för mycket luft i expansionskärlet om han har grejat med systemet. Troligtvis inte men inte omöjligt. Konstigt att trycket ökade från 1-1,5. Kärlet borde ha tagit upp expansionen.
Rörmokaren luftade flera gånger, jag såg på när han gjorde det ett par gånger, men hur vet jag om han luftat för lite? Kan man kolla?
 
Du kan prova över natten genom att först sänka trycket till 1 bar och stänga inkommande huvudkrav samt öppna en varmvatten kran så du inte har något tryck i vattenledningen.
Om trycket i värmesystemet står kvar på 1bar så är det påfyllningsventilen som läcker.
Men om trycket sjunker så saknas en backventil och då får du ut det svarta elementvattnet i dricksvattnet! Ok det är bara att renspolad alla kranar på morgonen.
Lycka till
Leif
 
L Leif i Skåne skrev:
Du kan prova över natten genom att först sänka trycket till 1 bar och stänga inkommande huvudkrav samt öppna en varmvatten kran så du inte har något tryck i vattenledningen.
Om trycket i värmesystemet står kvar på 1bar så är det påfyllningsventilen som läcker.
Men om trycket sjunker så saknas en backventil och då får du ut det svarta elementvattnet i dricksvattnet! Ok det är bara att renspolad alla kranar på morgonen.
Lycka till
Leif
Hej igen.
Nu hängde jag inte med riktigt. Förstår jag rätt att du menar att jag ska:
Stänga av inkommande huvudkran, du menar vid vattenmätaren? (Får man / Kan man göra det hursomhelst?)
Öppna en varmvattenkran så att varmvattenrören töms? (Måste man spola ur allt, tror att VVB'n håller typ 120 Liter?)
Kan det verkligen vara så att dricksvattnet är sammankopplad med värmeslingorna? Hade för mig att VVB och Elkassett är separat både ledningar och elinstallation osv ?

Vill verkligen inte låta otrevlig och ifrågasätta allt ni säger, utan vill bara försäkra mig om att jag inte gör något dumt, haha. Uppskattar verkligen all hjälp och idéer från er som är mer kunnig än mig inom detta område :)

tack
 
Mead Mead skrev:
VVB och Elkassett ä
Du har inte sagt vad du har, det finns EL-pannor med VVB och utan, ökar trycket i elementkretsen, inte mer än max 0,5 bar mellan kallt och varmt i elementen så är det på något sätt otät någonstans
 
J jonaserik skrev:
Du har inte sagt vad du har, det finns EL-pannor med VVB och utan, ökar trycket i elementkretsen, inte mer än max 0,5 bar mellan kallt och varmt i elementen så är det på något sätt otät någonstans
Hej!
Okej, du har en poäng. Jag är nästan helt övertygad om att Elkassett och VVB är separata.
Det måste nästan vara så. I ca 2 veckors tid hade vi ingen elpanna i huset, men varmvatten i alla handfat.
Så du menar att det kan skilja 0,5 bar mellan kallt & varmt i elementen? Och att det fortfarande är inom ramarna för "normalt" ?
Ska kika imorgon hur trycket ser ut, helt enkelt.
Tack för att du tar dig tid! :)
 
Mead Mead skrev:
Hej igen.
Nu hängde jag inte med riktigt. Förstår jag rätt att du menar att jag ska:
Stänga av inkommande huvudkran, du menar vid vattenmätaren? (Får man / Kan man göra det hursomhelst?)
Öppna en varmvattenkran så att varmvattenrören töms? (Måste man spola ur allt, tror att VVB'n håller typ 120 Liter?)
Kan det verkligen vara så att dricksvattnet är sammankopplad med värmeslingorna? Hade för mig att VVB och Elkassett är separat både ledningar och elinstallation osv ?

Vill verkligen inte låta otrevlig, utan vill bara försäkra mig om att jag inte gör något dumt, haha. Uppskattar verkligen all hjälp och idéer från er som är mer kunnig än mig inom detta område :)

tack
Det kommer inte ut något vatten möjligen en deciliter. Du skall bara släppa trycket o sedan stänga kranen.
Du fyller på med dricksvatten som normal har 3-6 bar, men har du inget driksvattentryck och saknar backventil så kan elementvatten läcka baklänges genom påfyllnadsventilen.
Det är krav på backventil men förr var rörmokaren omedvetna om risken.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det kommer inte ut något vatten möjligen en deciliter. Du skall bara släppa trycket o sedan stänga kranen.
Du fyller på med dricksvatten som normal har 3-6 bar, men har du inget driksvattentryck och saknar backventil så kan elementvatten läcka baklänges genom påfyllnadsventilen.
Det är krav på backventil men förr var rörmokaren omedvetna om risken.
L Leif i Skåne skrev:
Det kommer inte ut något vatten möjligen en deciliter. Du skall bara släppa trycket o sedan stänga kranen.
Du fyller på med dricksvatten som normal har 3-6 bar, men har du inget driksvattentryck och saknar backventil så kan elementvatten läcka baklänges genom påfyllnadsventilen.
Det är krav på backventil men förr var rörmokaren omedvetna om risken.
Jaha! Nu är jag med på hur du menar. Tack för förklaringen! :)
 
L lostinsweden skrev:
Jag menade att rörmokaren kanske har satt för mycket luft i expansionskärlet om han har grejat med systemet. Troligtvis inte men inte omöjligt. Konstigt att trycket ökade från 1-1,5. Kärlet borde ha tagit upp expansionen.
Då är det mer troligt att expansionskärlets blåsa är trasig eller har för dåligt tryck om det beter sig så. Skulle tro att rörmokarn inte ägnade en sekund åt expansionskärlet utan bara fyllde systemet, kontrollerade att allt funkade och åkte hem.
 
GoC GoC skrev:
Då är det mer troligt att expansionskärlets blåsa är trasig eller har för dåligt tryck om det beter sig så. Skulle tro att rörmokarn inte ägnade en sekund åt expansionskärlet utan bara fyllde systemet, kontrollerade att allt funkade och åkte hem.
Normalt har man inget förtryck i expansionskärlet mer än 0,1 bar så blåsan är utfylld i hela tanken och trycker ut allt vattnet vid 0 bar i systemet.

Till skillnad mot en pressostat för vattenpump som förtryckts till 2-2,5 bar eller några hekto under pumpens lägsta tillslagstryck, för att utnyttja hela volymen.
 
Jo, det brukar vara 0,5bar förtryck i expansionskärl till värmesystem vid leverans. Det funkar till nästan alla installationer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Värmepannrum med panna och rörsystem, expansionskärl och vattenmätare, angivna tryckproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange expansionskärl med tryckmätare monterat på vit vägg visar 1,5 Bar, kopparledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av tryckmätare på expansionskärl märkt 1,5 Bar, indikerar potentiellt läckageproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en värmepannas påfyllnadsventil och anslutna rör, ventilen markerad, potentiell läckagekälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en vitmålad rörledning och ventil som kan vara läckande, vilket indikeras av korrosion och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar här lite bilder.

Idag hade trycket ökat från 0,8 Bar till 1,3 Bar.
I den förra pannan har jag för mig att det alltid var 1,0.
Tror att det kan vara påfyllnadsventilen som läcker. Testade att öppna den och stänga den långsamt nu idag. Fotade även vattenmätarställningen och skall återkomma igen imorgon.
Tog bild på expansionskärlsventilen. Det står faktiskt 1,5 Bar på denne men har verkligen svårt att tro att trycket har legat på 1,5 Bar med den förra pannan. Är 99% säker på att vi hade 1,0 Bar. Dessutom läcker det ner på golvet.. droppar ca var 4e sekund


Tack alla för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.