G
Hej Hej! Funderar lite över hur jag kan göra om grunden till vårt växthus. Det är byggt på en träram och rätt väntat är det trät nu sönderruttet. Står rakt på mark. Min fundering är hur man lättast byter ut den till en ram av typ murblock som väl måste vara bättre?
Växthuset är 310x250 höjd 230 till nock.
Är det kanske en idé att ta bort glas och lyfta ur huset som jag fått föreslaget. Är det någon som gjort en sådan operation?
Se bifogade bilder!

Och så funderar jag på hur man bäst inreder ett växthus? Jag tänker att det är lättast att ha typ stenplattor i hela huset och sen odla i krukor/kragar? Att ha stampat jordgolv känns lite smutsigt och man kan inte utnyttja hela ytan maximalt?

Uppskattar all hjälp 1f642.png
 
  • Träramen till ett växthus som står på marken med synliga tecken på förruttnelse och sättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus med sönderrutten träram på mark, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett växthus med sönderruttnad träram står på marken, omgivet av påsar med växtmaterial och en blå tunna inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invändig vy av ett växthus med stenplattsgång, kraftigt reducerade tomatplantor i kruka och ett jordgolv i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
Själva räddningsoperationen vågar jag inte uttala mig om, men inredning med plattor över hela golvet och pallkragar eller motsvarande låter bra, så hade jag gjort.

Lycka till!
 
Markbädd är överlägset bäst för odlingsresultat. Inte alls lika känsligt som krukor, vilka kräver ett ständigt vattnande och tillförsel av näringsämnen, och i allmänhet är för små för att ge rejäla plantor.

Om det är någorlunda lätt att ta ut rutorna så är det nog lämpligt. Annars finns väl en risk att de spricker vid lyftövningar i samband med "syllbyte".
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
Markbädd är överlägset bäst för odlingsresultat. Inte alls lika känsligt som krukor, vilka kräver ett ständigt vattnande och tillförsel av näringsämnen, och i allmänhet är för små för att ge rejäla plantor.

Om det är någorlunda lätt att ta ut rutorna så är det nog lämpligt. Annars finns väl en risk att de spricker vid lyftövningar i samband med "syllbyte".
Tack för svaret! Fick tips om att lyfta en änden och gjuta betong runt? Kanske är en idé? :)
 
Absolut!
Mkt arbete att gräva osv, men med rejäla armeringsjärn så går det nog att komma undan allt för mkt grävning. Man får dock vara beredd på att det kan bli en el annan sättningsspricka med tiden.
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
Absolut!
Mkt arbete att gräva osv, men med rejäla armeringsjärn så går det nog att komma undan allt för mkt grävning. Man får dock vara beredd på att det kan bli en el annan sättningsspricka med tiden.
Men om man kör en träram på insidan runt och en på utsidan så behövs väl inte så mycket grävning?
 
Du behöver väl komma ner under matjordslagret och lägga 5-10 cm singel/makadam som minimum. Eg ska alla grunder grävas ner till frostfritt djup om man vill vara någorlunda säker på att de inte ska få tjälskador/sprickor/sättningar. Djupet kan minskas med markisolering.

Med den gamla typen av grundläggning (träram i jord), så flyter hela växthuset ovanpå marken. Det fungerar så länge som marken har samma tjälförutsättningar där huset står. Eller så är glasinfästningen såpass flexibel att glasrutorna inte spricker trots ojämn tjälskjutning.
 
G
Oldboy Oldboy skrev:
Du behöver väl komma ner under matjordslagret och lägga 5-10 cm singel/makadam som minimum. Eg ska alla grunder grävas ner till frostfritt djup om man vill vara någorlunda säker på att de inte ska få tjälskador/sprickor/sättningar. Djupet kan minskas med markisolering.

Med den gamla typen av grundläggning (träram i jord), så flyter hela växthuset ovanpå marken. Det fungerar så länge som marken har samma tjälförutsättningar där huset står. Eller så är glasinfästningen såpass flexibel att glasrutorna inte spricker trots ojämn tjälskjutning.
Tack så mycket! En kollega hade kommit över 10 säckar grovbetong så därför fick jag idén att köra på det. Men som du skriver så är det ju helt klart en del mer jobb och man behöver ju väl ändå ta bort växthuset? Kollegan tänkt mer att man kunde höja en sidan och sen gjuta och sen höja andra, i två steg. Men vet inte.. känns kanske lättast att oavsett vad man ska göra så tar man bort hela huset?
Det är ju 3 stolpskor i cementklump på varderas långsida och 1 på vardera kortsida så det kanske ändå är lättast att gräva bort jorden runt dom och köra ny träram? vet inte.. :)
 
Fördelen med en grund är att huset ser finare ut och man får mer höjd invändigt.
 
Det blir naturligtvis enklare om hela växthuset kan flyttas om det ska gjutas grund, även om det förmodligen går att göra som din kollega föreslagit också.

Ett alternativ för en vackrare grund är väl den gamla metoden som använts under timmerhus. Dvs att mellan knutstenarna som bär upp stommen, (i ditt fall plintarna), gräva bort matjorden och lite till, fyll med singel/grus 5-10 cm och sen in med vanliga gråstenar som växer på åkern. Mura med kalkbruk mellan stenarna.

Har rutorna klarat en trägrund så bör väl även en stengrund fungera, förhoppningsvis. Det är väl ändå plintarna som hållit växthuset? Hur djupt ner går de?

Tänk också på att det inte går att gräva direkt vid muren i växthuset om grunden inte är djupt anlagd. Annars undermineras den och ger sig iväg.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Oldboy Oldboy skrev:
Det blir naturligtvis enklare om hela växthuset kan flyttas om det ska gjutas grund, även om det förmodligen går att göra som din kollega föreslagit också.

Ett alternativ för en vackrare grund är väl den gamla metoden som använts under timmerhus. Dvs att mellan knutstenarna som bär upp stommen, (i ditt fall plintarna), gräva bort matjorden och lite till, fyll med singel/grus 5-10 cm och sen in med vanliga gråstenar som växer på åkern. Mura med kalkbruk mellan stenarna.

Har rutorna klarat en trägrund så bör väl även en stengrund fungera, förhoppningsvis. Det är väl ändå plintarna som hållit växthuset? Hur djupt ner går de?

Tänk också på att det inte går att gräva direkt vid muren i växthuset om grunden inte är djupt anlagd. Annars undermineras den och ger sig iväg.

Tack återigen för hjälpen! Ja men det lät ju också som en bra ide. Inte lika mycket jobb med att köra betong hela vägen runt?
Jag tog lite bättre bilder idag. På bild 1 och 2 ser du plintarna. Dom är förankrade rejält såg jag idag. Jag grävde försiktigt vid en av plintarna och den fortsatte längre när än 30cm! Ville inte gräva mer :) Men då får man väl utgå från att det är samma hela vägen runt? Alltså 4 st på vardera långsida och en på vardera kortsida.
Problemet såg jag nu är ju helt klart att gräsmattan utanför växthuset tryckt sig på genom åren varpå det har kommit jord intill träramen på utsidan. Jag rensade lite jord på insidan, så marknivån på insidan borde man lätt kunna få till att gå längs med plinten så att inte trät kommer i kontakt med jorden.
Frågan är vad man ska göra på utsidan, där på ena långsidan på bild 3. Som du ser så går marknivån på utsidan en bit ovanför metallen på plinten. Så det skiljer en bra bit mellan insidan växthuset och utsidan.
Man kanske kan gräva längs med och lägg ner sten? Hm. För då kanske man likaväl kan göra samma igen, alltså lägga ny träram runt om fast som denna gången hålls från marken? Borde väl hålla lika många år till då om inte mer?
 
  • Växthusets insida med synliga plintar markerade med röda pilar, gräsmatta utanför och en spade i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av djupet på en förankrad plint i jorden med måttband synlig längs plinten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd jord vid foten av en växthusplint som visar en metallgrund förankrad i gräsbevuxen mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, fotträ/syll är ju hårt fuktutsatt i vanliga fall. Om de dessutom har konstant jordkontakt så är förutsättningarna för röta optimala.

Tryck syll och ca 5 cm luft under mot marken ger hyfsade förutsättningar för att det ska kunna stå sig 15-25 år framåt innan det är dags för nästa byte.

Om det inte finns hängrännor så är relativt högt gräs under takdroppet det bästa för att undvika att det stänker upp jord och grus, plus naturligtvis extra mkt vatten på syllen. Dock helst inte ngn vegetation upp mot syllen. Svår ekvation med endast 5 cm markfrigång, men sten är det sämsta att ha jämte en trävägg som går långt ner mot marken. Som grund är det klassisk, men då behövs syllpapp mellan stengrund och syll. Är iofs inte övertygad om att det gör så där jättestor skillnad på ett växthus som detta dock. Det kommer ju vatten både inifrån och utifrån i ett växthus, så det finns en risk att syllpappen skapar en spalt mot träet som riskerar att stå fuktig för jämnan. Då är det kanske bättre med en luftig lösning på gammalt sätt med ojämna naturstenar och lite luftspringor emellan här och var.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.