Borde inte en tegelhiss fungera om det är rak sträcka? En sådan som tar 2-300 kg som du bygger en plattform att stå på med matkassar. Går ju inte jättefort, men skönt om man har mycket att bära eller kassa ben.
 
  • Gilla
Christoffer-Robin
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
du glömde hans wiredrivna brevlåda upp till huset.
Det måste ha varit min gamla byggteknik lärares hus från gymnasietiden. Våran klass var med och byggde hissen från bergrumnet upp till huset! Varje fredag eftermiddag i ett års tid tillbringades i det bergrummet med att formsätta och gjuta bland annat.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Borde inte en tegelhiss fungera om det är rak sträcka? En sådan som tar 2-300 kg som du bygger en plattform att stå på med matkassar. Går ju inte jättefort, men skönt om man har mycket att bära eller kassa ben.
Nu vill jag inte vara pekfingret men det känns som att säkerheten inte väger särskilt hög i denna debatt. Det är en sak om byggaren slår ihjäl sig själv men att låta någon familjemedlem åka på en hemmabyggd amatöranläggning känns rätt ansvarslöst. Jag antar att ingen har tänkt på säkerhetsbroms, reservvajer, fallskydd, nödbroms mm.
 
  • Gilla
Christoffer-Robin
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vill jag inte vara pekfingret men det känns som att säkerheten inte väger särskilt hög i denna debatt.
Med stor sannolikhet gäller samma regler som för t.ex. hissar och rulltrappor för en sådan här anläggning, så det är ju inte bara att smacka upp något. Kanske är anledningen till att denna typ av privata anläggningar inte är så vanliga här.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tordrivna-anordningar/boverkets-foreskrifter/
 
C cpalm skrev:
som för t.ex. hissar och rulltrappor
Är det inte bara i offentlig miljö, har inte hört talas om att någon fått på nöten av dom ca 50 tal som jag vet om och är byggda i skärgårdsmiljö och på fastland
 
Jag har inga åsikter om regelverk och deras tillämpningsområde. Men det känns olustigt med en platform på räls som vid vajerbrott kan skena iväg och lämnar matkassarna helt fördärvade vid dalstationen. Kålhuvudena och familjhuvudena i en salig röra.
 
  • Haha
  • Gilla
Christoffer-Robin och 1 till
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Är det inte bara i offentlig miljö
Vanliga hissar i flerbostadshus skall ju bl.a. besiktigas regelbundet enligt konstens alla regler, så jag har svårt att tro att en sådan anläggning vid en villa skulle vara undantagen på något sätt. Men jag vet inte.
Men det är ju inte det att det är förbjudet, utan bara en massa meck med regler, besiktningar och sånt.
 
Man kanske kan ha någon säkerhetsanordning som fungerar som ett säkerhetsbälte? Att vid för hastigt utdrag så låser den.... Dvs en extra vajer som sitter i vagnen, om huvudvajern går av eller om vagnen av någon anledning skenar, så rycker detta i säkerhetsvajern som då låser...

Alternativt finns ju dom där airbags’en för cyklister som man trär runt huvudet och via gyro så känner den av vid snabbt fall mot marken och blåser upp en kudde runt huvudet! 4st sådana i vagnen så är saken biff! (y)
 
  • Gilla
Christoffer-Robin
  • Laddar…
Självklart kommer inte jag låta någon familjemedlem åka med utan säkerhetsanording enligt konstens alla regler.
Problemet med att beställa en anläggning skräddarsydd med gällande regelverk kommer kosta minst en tredjedel av fastighetens värde.
Därav min fråga till fria tänkare. Hitta en anordning som i bästa fall kan kläs på med säkerhet för att kunna åka med själv.
Men bara att kunna köra upp tunga grejer är ett väldigt stort plus.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
En stor fjäder längst ner kanske så att man "landar" mjukt :rofl:
Vi brukade skoja om det när man var liten med fjädrarna som sitter i botten på schaktet i gamla hissar.
 
Jag hoppas verkligen du tar tag i detta och gör verklighet av tanken. Ser fram emot att följa det bygget isf... :D:D

Egentligen är det ju inget avancerat, men man kan ju göra allt hur komplicerat som helst om man vill! Säkerhetsanordningen är väl det som är mest avancerat...

Men antingen tar du bort stentrappan, och bygger en ny trappa i trä upp till huset. Men breddar den lite och bygger en ramp vid sidan hela vägen upp. Man skulle ju också kunna bygga smalare ramper på båda sidor om trappan och att ”hissen” sedan byggs så att den åker över trappan hela vägen så att säga. Dessa ramper kan ju antingen bestå av träreglar som hjul går på. Eller runda axlar som hjul löper på, lite beroende på hur kraftigt och seriöst man väljer att bygga. Ett vajersystem som drar vagnen med TVÅ vajrar, en på höger och en på vänster sida om vagnen hela vägen upp så är man dessutom säkrad ifall den ena vajern skulle gå av.

Bygger man en bana som svänger och slingrar sig upp så blir det genast mycket mer avancerat. Så helst inte om det går att undvika! :)
 
  • Gilla
Christoffer-Robin
  • Laddar…
För ett antal år sedan var jag i Brasilien och där hade de gjort precis detta vid en sjö där man kunde åka zipline ner i sjön. När man skulle upp igen så hade de en vagn där man satt 4 personer som drogs av en wire. Drivningen bestod av en gammal VW typ1 på toppen där man svetsat diffen, på ena bakfälgen lindades wiren upp. På väg ner var det ju bara att frikoppla och bromsa med bromsen. Lite svårt med fjärrstyrning förstås...
Skämt åsido: jag tror inte på en 4x4 winch, de har på tok för låg utväxling (och hastighet).
Däremot håller jag också en träräls med sidor på som ett bra alternativ. Med tvärgående ”slipers” som en säkerhetshake kan kroka fast i likt LantrukarN föreslår så har man ju löst den biten också. Det är ju heller inget som hindrar att man har dubbla wirar för att bättra på säkerheten. Återstår då att finna lämplig winch, där har jag dålig koll!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vill jag inte vara pekfingret men det känns som att säkerheten inte väger särskilt hög i denna debatt. Det är en sak om byggaren slår ihjäl sig själv men att låta någon familjemedlem åka på en hemmabyggd amatöranläggning känns rätt ansvarslöst. Jag antar att ingen har tänkt på säkerhetsbroms, reservvajer, fallskydd, nödbroms mm.
strunta i att stå på den själv utan ha bara matkassar och packning då? Känns ju måttligt överdrivet med en kabinbana upp till huset.
 
  • Gilla
StenQL och 1 till
  • Laddar…
Ta en studieresa till Åre

https://sv.wikipedia.org/wiki/Åre_bergbana

Några bra (?) ideer:
Två vagnar, den ena motvikt för den andra => mindre motor krävs, lägre hastighet om allt skulle skita sig
Bromsok som aktiveras om wiren blir slak, sedan dras åt med varje hjulvarv

Vissa problem dock:
A Wikipedia skrev:
... till en kostnad på 230 000 kronor (cirka 11,5 miljoner i 2012–2015 års penningvärde).
 
Ett par inspirationsfilmer för ett annat angreppssätt:


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.