Elektrikern installerade perilexuttag. Men ungnen har vanlig stickpropp. Bör jag ersätta stickproppen med en hane av perilexuttag men bara koppla in en fas. Dvs låta uttaget på väggen vara orört och ersätta stickproppen?
 
Ja så kan man göra. Ugnen vill förmodligen ha mycket ström och då är "vanliga" uttag och stickproppar inte lämpliga medans Perilex däremot tål 16 A bra. Om man har en spishäll med två faser anslutna är det lämpligt att ugnen ligger på den tredje fasen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ok du menar att ugnen får en fas och hällen resterande två platser i stickpropp och uttag?
 
Redigerat:
Men du måste ha två uttag ett till häll och ett till ugn. Dom kan du koppla parallellt och hålla reda på och koppla stickpropparna så att olika faser belastas.
 
Men periplex uttaget har ju 3 faser, kan jag inte använda en till ugnen, och resterande två faser till hällen. Kopplar in både ugn och häll i detta uttag:
Perilex-uttag med tre stift avsedd för anslutning av ugn och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej, eftersom bara en stickpropp får plats i uttaget (och du ska inte försöka trycka in två sladdar i en stickpropp).

Två fullkopplade uttag bredvid varandra är däremot en god idé.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Ok
 
Nej du behöver två Perilex uttag som kan vara parallellkopplade precis så som elmont skrev ovan. Trodde du hade haft en klok elektriker på besök som satte upp ett andra Perilex för ugnen.
 
Nae jag tänkte inte på det så han drog in trefas uttag för en kombinerad ugn/häll
 
tommib
En spis alltså. Ska du ha det då?
 
Nä, separat ikea ugn och häll ovanpå varann
 
S
Då ska det vara ett perilex uttag till hällen (2 faser) och ett vanligt jordat uttag till ugnen (1 fas). Alternativt gör du en fast installation av allting.
 
Jupp, thx alla
 
Perilexuttaget ska vara fullkopplat, om du sedan sätter ett "vanligt " uttag vid sidan om och tar fas nolla och jord från Perilexuttaget är ok om du använder 2,5mm2. Men bäst är väl ändå två fullkopplade Perilex om inte annat än för att dom tål höga laster betydlig bättre än ett schuko uttag. Även om dom flesta schukouttag i dag är godkända för 16 A.
 
Mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.