Jag skulle bli överlycklig för lite kunniga synpunkter/teorier!  :)
Kort bakgrund: vi har renoverat huset, dragit nytt avlopp under huset och till nytt badrum och toalett på övervåningen 2004. Det är dock kopplat till det gamla någonstans för vi har inte dragit nytt ända fram till brunnen. Efter brunnen leds vattnet ut i ett avloppsdike.

Redan ifjol vinter kände vi av lite avloppslukt då och då men inte ofta. I vinter har det dock varit oftare och det verkar ha samband med väderväxlingar, oftast vid kallt/högtryck men också om temperaturen stiger hastigt över en natt.
Det känns INGENTING sommartid.  :-?

Det är märkligt att om vi har varit borta några dagar så luktar det INTE, men när vi sedan kommer hem och börjar spola och använda ledningarna så luktar det morgonen därpå. Lukten är svår att helt definiera, men kommer främst från tvättstugan (gamla toaletten). Där har gamla ledningar "dödats", hålen i golven är igengjutna men det finns en golvbrunn för tvättmaskin och avluftningsröret som går upp och ut genom huset är också där. Ett mindre hål finns också ned till husgrunden där elledningar har dragits upp och under grunden finns förstås avloppsledningar, till största delen nya.

Nu har det varit luktfritt i gott och väl 3-4 veckor men så denna vecka har det kommit tillbaka. Vi har enskilt avlopp, 3-kammarbrunn.

Detta har vi kontrollerat:
- Rörmokaren har varit här och gjort en snabb ytlig koll utan att några uppenbara fel har synts. Det är svårt att bli tagen på allvar eftersom det är svårt att passa in honom för de dagar det luktar...
- Vi har förutom honom kollat om det finns några uppenbara sprickor i avluftningsrör eller rör under huset
- Har bytt ut en kork (typ vin..) i avloppsbrunnen i tvättstugan mot en plastkork i stället
- Har kollat avluftningsröret uppe på taket. Så långt vi kan se med lampa har ingen fågel eller något hamnat där.
- Har haft upp mattan i tvättstugan för att kolla så att cementen i de gamla hålen för toa och tvättställ inte har dragit ihop sig.


Har läst här på sidan att det ska vara säkrare och bättre med avluftning upp genom taket. Nu har jag kontaktat rörmokaren igen. Vi har ännu inte kollat den delen som går genom kallvinden.

Vad tror ni att det kan röra sig om för problem?
Kan man kontrollera avluftningen/röret på något sätt? Röktest typ, eller? (ursäkta novis)
Ska man koppla in någon annan slags ventil som komplement? Vad rör det sig om för kostnader i så fall?

Jag blir snart tokig på detta!  :(
 
Ni verkar ju ha "koll på läget" så något enkelt svar finns nog inte såhär på distans men för att verkligen ta reda på VAD det är som spökar så kontakta en röris som har en filmkamera som helt enkelt filmar av era rör - då får ni garanterat svar. Det kostar dock någar tusenlappar men det är det säkert värt?
 
T
Ren gissning:

Ni har ev en s.k vacumventil som sitter någonstans inne på kallvinden, när ni sen är hemma och duschar eller använder varmvatten stiger ångan i avloppsröret upp och läcker ut genom denna vacumventil på vinden, där lukten sen tar sig ner genom någon ventilationsventil till källaren, kolla om lukten försvinner efter en kallvattenspolning typ WC eller några minuters kallvattentappning-lukten tycks komma med användandet av varmvatten.
 
Död mus?

Har ni råttgift utlagt? Det kan vara boven till otäcka lukter när mösen käkat av det o sedan dör någonstans i huset. Lukten påverkas mycket av temperaturer. Har själv erfarenheter av det vid flera tillfällen. Det ca. 3 veckor innan lukten börjar avta. I år har vi haft det problemet vid två tillfällen och det händer bara vintertid. Detta kan ju hända även om ni inte har råttgift utlagt. Kolla med ex. Anticimex om de inte kan komma bara för att känna på lukten. De kan tala om direkt om det handlar om död mus.
 
Avlopp och död mus luktar väldigt olika. Har man en gång luktat på död mus så misstar man sig inte. Om det skulle vara mus så är det som Tobbek säger, vanligast på senhöst, tidig vinter. Men min erfarenhet är att den lukten inte kommer och går, utan finns där i 2-3 veckor varefter den försvinner.

Jag har haft liknande problem som du med avloppslukt. Den kom i källaren vid nordliga vindar eller vid mycket kalla dagar och vindstilla. Mitt avlopp är snarlikt ditt, och mynnar i ett dike norr om huset. När jag renoverade avloppstammar hittade jag en bit smal och rätt så igenrostad avloppsventilation. Efter att bytt detta så har jag inte haft problemet igen. Min teori är att avloppsventilationen var otillräcklig, och när vinden låg på in i avloppsröret så skapades ett övertryck som pös ut i källaren.

Tompa
 
Lukten är svår att helt definiera, men kommer främst från tvättstugan (gamla toaletten). Där har gamla ledningar "dödats", hålen i golven är igengjutna men det finns en golvbrunn för tvättmaskin och avluftningsröret som går upp och ut genom huset är också där. Ett mindre hål finns också ned till husgrunden där elledningar har dragits upp och under grunden finns förstås avloppsledningar, till största delen nya.  
Skulle kunna tänka mig att problemet finns här. Svårdefinerade luktproblem som du beskriver kan uppkomma om det finns en spricka i ett gammalt rör eller hopkopplingen nytt/gammalt inte blivit 100% tät. Sprickor i gamla rör är ibland omöjliga att se med blotta ögat men när de är bytta försvinner lukten.

Har läst här på sidan att det ska vara säkrare och bättre med avluftning upp genom taket. Nu har jag kontaktat rörmokaren igen. Vi har ännu inte kollat den delen som går genom kallvinden.
Detta är också en möjlig/förekommande felkälla som bör kontrolleras/bytas.
rogge
 
Hejsan !

Vi har ett liknade problem. Det luktar avlopp på toaletten, men det kan bli bättre om man spolar lite vatten i handfat + badkar. MEN det som jag har märkt, och som säkert hänger ihop med problemet, är att när man spolar toaletten så blir det ett "sörplande" ljud ur toalettstolen (undertryck i avloppet ?). Vi har någon form av vaccumventil på vinden ( huset byggt 1977 ).. Vad kan detta bero på ?

Till saken hör att på vår andra tolett så märker man inte detta sörplande ljud eller någon unken doft från avloppet.
 
Vi hade samma problem.. Stank verkligen avlopp med jämna mellanrum... En kompis var här vid ett tillfälle när de luktade o han tipsade om nåt så enkelt som vattenlåsen... Bytte vattenlåsen till handfat, vask i köket samt tvättmaskin.. Sen dess är lukten borta.. :D :D
 
Tack snälla ni för tips och teorier! :)

Tompa:
Jag avskriver också verkligen teorin om död mus. Den döda musen borde ha slutat lukta och borde ha luktat värre på sommaren när det var varmt och då har vi INGEN avloppslukt.
Var hittade du den där igenrostade stammen? I anslutning till huset eller finns det någon ventilation närmare brunnen till eller rent av i brunnen. Nu får jag säga att jag är novis igen, men all ventilation borde väl vara över jord i alla fall? ::)
Tror också på det där med övertryck. Glömde nämna att vi har en lucka med ventil under tvättstugan så att man enklare kan komma in under huset för inspektion. En gång när det var -30 stängde vi lilla ventilationsluckan och en gång när det stormade så hade den blåst igen och då kom lukten per omgående (vid båda tillfällena) och väldigt mycket dessutom. Mer än när det "bara" rör sig om väderomslag, det där med vindriktning har jag aldrig tänkt på.
Alltså borde det vara en trolig teori att problemet är där under tvättstugan och kanske något nytt som kopplats ihop med gammalt...?

Daniel M:
Kan det vara något med vattenlåsen på aktuell toalett i ert fall?

Stefan H:
Vi har splitternya vattenlås i kök, badrum och toa. Vattenlås till tvättmaskinen...? Var sitter det? Vi har nya ledningar där också (bland annat finns en slags tratt på väggen) men golvbrunnen är som sagt gammal där inne. Kanske det kan vara sprickor i den?
Grundar den tanken på att när jag bytte ut den gamla korken där mot en plastpropp så höll jag på att kräkas under tiden när jag rengjorde där för då stank det verkligen. Enligt affären där jag köpte plastproppen så är det helt normalt, därför blev det deras första rekommendation att byta ut den.

Att dra nya avlopps- och vattenledningar med installationer gick på dryga 40 000 kr (gammalt hus). Är det här något som man kan kräva borde fungera? Jag påtalade problemet för rörmokaren redan förra vintern, alltså direkt efter renoveringen men då var det som sagt inte så ofta som denna vinter. Kortfattat; är det något som vi får räkna med att betala för eller borde det gå på någon slags garanti? Känns lite kymigt för firman har verkligen varit toppen med oss!

Rogge:
Jisses! :surprised: Vad kostar det att byta hela avluftningsröret som går genom huset tro??? :'(
Går det inte att täta på något sätt? Vi måste upp på vinden!

 
Hejsan !
Har samma problem i tvättstugan i källaren på vårt hus som är byggt 1940. Det luktar avlopp. När vi kör med tvättmaskinen försvinner dock lukten tillfälligt, men dagen efter är lukten tillbaka. Har testat att spola med vattenslang i brunnen, men då försvinner ej lukten.
Tips mottages tacksamt. Det är jobbigt när man inte kan hänga upp tvätten i tvättstugan pga lukten.
 
Avloppet till vår tvättmaskin kommer som vanligt upp genom golvet sen sitter det ett vattenlås, sen vidare med rör o sen en tratt... Misstänker att systemet är lite av ett hemmabygga då vattenlåset är ett sådant som brukar sita under vasken.. Med anslutning uppe o nere inte uppe o på sidan..
 
Royal:
Om du öppnar golvbrunnen så finns där troligen ett hål med en propp/kork i (ovanför vattenytan). I vårt hål hade någon stoppat i typ en vinkork som ruttnat upp. Jag var säker att jag då hade funnit lösningen, att den inte höll tätt (för ur det hålet luktar det!), och bytte den mot en plastpropp. Köps i VVS-butiker (ta dock med dimensionen för det finns minst två varianter).
Tyvärr hjälpte det inte för oss :(, men du kan ju alltid kolla en sån enkel sak på egen hand i alla fall.
 
Jisses!   Vad kostar det att byta hela avluftningsröret som går genom huset tro???  
Går det inte att täta på något sätt? Vi måste upp på vinden!
räkna en femhundring per meter arbete och material inkluderat. Täta i efterhand är inte att lätt om du inte ser exakt var det är läckage.

Kan du inte dra luftaren på något annat lättare ställe?

Har samma problem i tvättstugan i källaren på vårt hus som är byggt 1940. Det luktar avlopp. När vi kör med tvättmaskinen försvinner dock lukten tillfälligt, men dagen efter är lukten tillbaka.
Något är otätt eller sönder! Som sagt kolla renspluggen i golvbrunnen oxo.
rogge
 
Mindy skrev:
Vi har splitternya vattenlås i kök, badrum och toa. Vattenlås till tvättmaskinen...? Var sitter det? Vi har nya ledningar där också (bland annat finns en slags tratt på väggen)  
Den där tratten är värd en närmare titt .... är det så att det finns ingen lufttätt koppling mellan tvättmaskin och avloppsbrunn och vatten ska till en öppen tratt först? Det är kanske den väggen avloppslukten kommer ut?
Att det luktar mindre sommartid - huset är inte så hermetiskt stängd ( öppna dörrar och fönster) , undertrycket i huset minskar tillräckligt mycket för att inte suga in luften genom avlopet :-/.
Lycka till med felsökningen!
gaia
 
En vanlig orsak till avloppslukt är att vatten stannar kvar i de "korrugerade" slangarna till tvättmaskinen. Då luktar det efter första sköljningen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.