Håller på att bygga lösvirke i egen regi och kommer inom kort att börja regla upp innerväggarna. Kom att tänka på idag att jag kanske ställt till det lite när jag placerade skåpet för golvvärmen där en vägg mellan badrum och tvättstuga ska byggas.

Skåpet är 80 cm berett och sitter ca 30 cm över golv. Luckan ska öppnas in i tvättstugan. På andra sidan blir ett helkaklat badrum med badkar.

Problemet jag ser är avståndet mellan reglerna i där skåpet är. Som jag förstår det ska avståndet inte överskrida 45 cm. Ovanför skåpet kan jag givetvis sätta en kortling och en kortare regel. Under skåpet är det fullt med slangar och där skåpet sitter är det ju ett skåp ivägen.

Jag funderar på hur stort problem detta är och hur jag skulle kunna lösa det. Att göra väggen tjockare är knepigt då det finns ett avlopp för WC nära väggen. Möjligtvis skulle det gå att gå upp i tjocklek på plyfan, om det ger något.

Tar tacksamt emot tips eller tankar om detta.
 
Jag ångrar att jag gjorde vattenburen golvvärme! Kan du överväga att ha ett element i badrummet? Samt att du har elektrisk golvvärme? Då har du en grundvärme och kan slå på golvvärmen vid behov.
 
S snespikaren skrev:
Jag ångrar att jag gjorde vattenburen golvvärme! Kan du överväga att ha ett element i badrummet? Samt att du har elektrisk golvvärme? Då har du en grundvärme och kan slå på golvvärmen vid behov.
Hej,
Det handlar om golvvärme centralen till hela nedre plan, ca 140 kvm platta på mark med ingjuten golvvärme. Centralen är där den är, tyvärr i blivande badrumsväggen.
 
Tar golvvärmeskåpet upp hela tjockleken på väggen? Annars kanske du kan kortla i plywood mellan reglarna och på så sätt få en stummare vägg.
 
Vad är det egentliga problemet? Att du måste ha cc45 I badrum?

Utgår från att du sätter k-plywood I väggen runt badrummet? Såfall blir det ju cc40 över skåpet. Att det blir lite mindre under skåpet är inget att hänga läpp över. Kör på
 
M mackan_kal skrev:
Tar golvvärmeskåpet upp hela tjockleken på väggen? Annars kanske du kan kortla i plywood mellan reglarna och på så sätt få en stummare vägg.
Tack för svar,
Planen var att skåpet skulle ta upp hela tjockleken och tyvärr är det tajt p g.a. avlopp till WC. Kortla med en plyfan kanske kan gå. Frågan är hur tjock som krävs.
 
A atomlab skrev:
Vad är det egentliga problemet? Att du måste ha cc45 I badrum?

Utgår från att du sätter k-plywood I väggen runt badrummet? Såfall blir det ju cc40 över skåpet. Att det blir lite mindre under skåpet är inget att hänga läpp över. Kör på
Tack för svar.15 mm plyfan är planen.

Tanken har slagit mig. Dock skulle vi hamna på dubbla avståndet mellan reglerna än vad säkert vatten föreskriver. Skåpet sluta ca 110 cm över golv och hamnar dessutom i duschen, vilket inte känns optimalt.
 
Du får tänka på att skåpet i sig stabiliserar upp väggen. Dra en kotling över skåpet och en extra regel mitt i hela vägen upp i tak så behöver du inte vara ett dugg orolig.
 
A atomlab skrev:
Du får tänka på att skåpet i sig stabiliserar upp väggen. Dra en kotling över skåpet och en extra regel mitt i hela vägen upp i tak så behöver du inte vara ett dugg orolig.
Så kan det säker vara. Är ändå inne på någon ytterligare åtgärd, t.ex en plyfa mellan reglerna. Bygger dock på att det ryms.
 
Nu är badrummet färdigt. Lösningen på problemet blev att fälla in plyfan mellan reglerna på hela väggen. I facket med skåpet satte jag en 22 mm plyfa och längst ner, där syllen saknas, gjöt jag upp en bit i väggen. För att ytterligare styva upp det hela limmade och skruvade jag gipset.

Plattsättaren var nöjd och väggen känns hur stadig som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.