Suterränghusets vitputsade fasad med markerade områden för tänkt entrédörr och större fönster för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag försöker tyda byggregler på Boverket kring renovering och handikappanpassning. Jag bor i Stockholms kommun i ett suterränghus med källare. Nu vill vi göra om källaren till en lgh där barnen kan bo framöver.
Vi behöver då gräva ur för att kunna få in en entrédörr och större fönster. Jag vet att jag behöver begära bygglov men det jag är rädd för är att de även kräver handikappanpassad ingång.
Huvudentrén (original) på gatuplan är hyfsat handikappvänlig.
Någon som vet?
 
Redigerat:
Hur stor ska lägenheten bli? Gör ni en liten kan den klassas som studentbostad och poff så försvinner en massa krav på tillgänglighet.
 
Åh, bra tips! Värt att kolla upp. Just nu är planen 55 kvm, det kanske blir för stort...
 
Kan inte vad gränsen går men även om det inte kan klassas som en studentbostad får man göra avsteg från BBR när man gör ombyggnad. Säg till er handläggare att projektet inte kommer vara lönsamt om de ställer för höga krav.

Normalt vill ju kommuner att det skapas fler bostäder. Tänk på att detta kan medföra andra driftkostnader då tex VA ofta har en extra avgift för varje bostad på fastigheten.
 
Gränsen går vid 35 kvm och kräver "Bostaden ska vara tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelseförmåga, och det gäller alltså även hygienrummet." Vilket vi absolut inte kan göra. Badrummet blir 4 kvm så där kan ingen rullstol rulla in. Och som du ser kommer vi behöva gräva ur för en trappa ner till en ingång.
 
BirgitS
Börja med att försöka få till ett möte med en handläggare för att höra vad det finns för möjligheter över huvud taget. Det kanske går om man säger att det inte är en fristående bostad utan det är frågan om att inreda rum i källaren och då få till en källardörr och utrymningssäkra fönster.

Du har väl kollat upp att källaren över huvud taget är lämplig att bo i?
Det är ju inte ovanligt gamla källare är mer eller mindre ohälsosamma.
 
  • Gilla
mersault
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Börja med att försöka få till ett möte med en handläggare för att höra vad det finns för möjligheter över huvud taget. Det kanske går om man säger att det inte är en fristående bostad utan det är frågan om att inreda rum i källaren och då få till en källardörr och utrymningssäkra fönster.

Du har väl kollat upp att källaren över huvud taget är lämplig att bo i?
Det är ju inte ovanligt gamla källare är mer eller mindre ohälsosamma.
Vem ber man kolla om det är hälsosamt att vistas där? Vi måste såklart fixa utrymningssäkerheten, solljus och ventilation etc.
 
Ska det bli kök också? Kommer man kunna gå ner till ”Lgh” från insidan av huset ?
 
BirgitS
En radonmätning är en del i det och kolla hur det är med luftfuktighet så att det inte lätt växer mögel där när det kommer till fukt från människor, dusch och matlagning.
 
Hemmakatten
För att få bygglov för ändrad användning till bostadsutrymme krävs även, förutom allt det andra ovan, att takhöjden är tillräcklig vilket det oftast inte är i en källare.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För att få bygglov för ändrad användning till bostadsutrymme krävs även, förutom allt det andra ovan, att takhöjden är tillräcklig vilket det oftast inte är i en källare.
Vi har 2,25 m. Borde väl funka?
 
Hemmakatten
Kravet är 240 cm. Men vet det finns något enstaka undantag från denna regel, men de kan jag inte.
 
Är det bara era egna barn som ska bo där finns det ju inga skäl att stycka av det som en egen lägenhet och därmed behöva uppfylla några handikappkrav utöver dem som gäller för huset som sådant. Det enda ni gör är då egentligen en fasadändring, som iofs ofta är bygglovspliktig.

Goda råd om att tänka på boendemiljön i källaren har ni redan fått, så det lämnar jag okommenterat.
 
Redigerat:
  • Gilla
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kravet är 240 cm. Men vet det finns något enstaka undantag från denna regel, men de kan jag inte.
Hela souterrängvåningen är 2.30 och räknas som boyta. Så det hoppas jag verkligen
 
Rumshöjden behöver vara minst 2,30 m i källaren för att kunna inredas som bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.