Ok, nu behöver mina elektrikerkunskaper uppdateras... :)
Jag utbildade mig till elektriker i början av 90-talet i Finland men har ingen egen behörighet och har egentligen aldrig arbetat som installationselektriker men ändå, av intresse, försökt hålla mig lite ajour med bestämmelser.

Jag ville ha lite nya uttag utomhus och lägga dem på två egna 16A JFB automater och jag vill inte pilla själv i centralen så tog in en elektriker för det (som jag känner sedan tidigare).
Den enklaste dragningen är att utnyttja en befintlig, ledig, 5x2,5kvmm dragning upp på kallvind och därifrån gå vidare med EKLK 3x2,5kvmm på kallvind ner längs fasaden.
Jag har lagt markrör redan till uttaget som blir längre bort från huset.

Två frågor då, när jag utbildade mig fanns en term som heter "genomspikning" och elektrikern menade att EKLK måste skyddas även uppe på kallvind. Jag anser att "genomspikning" knappast kan vara en risk uppe i kallvind (dock kanske gnagare även om det aldrig funnits några spår av varken bajs, skelett eller bon av sådana). Vinden har lösull. Vilket är ok av följande:
1) Lägga EKLK "löst" (kommer att åka ner en del i isolering) med dragavlastning vid dosa och innan den går ner på fasaden?
2) Lägga EKLK i rör som fästs på vägen?
3) Spika EKLK med klammer i takstolar?

Elektrikern menar att alternativ 2 är rätt medan jag själv tycker att 1 "duger"... Oavsett så får han göra som han vill men jag tycker det känns "onödigt"...

En annan sak då där vi är "oense"... Jag lärde mig att utomhusuttag höjd över mark måste vara minst 1,5m men det är tydligen fel, enligt elektrikern gäller bara höjd över mark för "oskyddat" uttag (vem nu som skulle komma på tanken att lägga ett sånt utomhus) så tydligen får man lägga ett IP44 uttag på vilken höjd som helst, även om det kommer att hamna i en snödriva, stämmer verkligen det?
 
Kabel ska fästas endera genom att lägga den i ett rör eller klamra den på takstolarna och ev ett bräde mellan takstolarna. Att lägga dit ett rör är väl det "smartaste" kostnaden för röret, på vägg eller takstolar, är med säkerhet lägre än kostnaden för att klamra hela vägen.
Uttag utan petskydd ska sitta på 1700 mm över mark, petskyddade får sitt på vilken höjd som helst MEN man sätter inte uttag som riskerar att bli tex översnöade men det handlar om praktiska saker.
 
Man måste följa erforderligt IP klass. uttag ska vara ipx4 om det är lägre än 50 cm över mark.
 
  • Schematisk bild som visar IP klassificering för eluttag i olika höjder mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är visserligen tillåtet att lägga en kabel "löst" i golv och tak men då är den ju inte åtkomlig. Att lägga den löst på kallvindens golv där man kanske kan krypa fram tycker då faller utanför vad som är lämpligt. VP-rör är bra på kallvind då de bara behöver klamras på varje takstol cc 1200 i motsats till om du skulle klamra en kabel.

Genomspikning har väldigt lite med ovanstående att göra. Genomspikning handlar om risken för att spik och skruv från andra sidan vägg- eller takskivan skadar ledningen. Det är aktuellt framför allt i väggar. Det är en annan historia.

Dragavlastning kommer på tal vid löst förlagda kablar i vägg och möjligen även tak som riskerar röra på sig t.ex av en spik eller av sin egen tyngd dra kabeln ut ur en dosa. Är kabeln fixerad eller inte kan röra på sig nämnvärt behövs ingen dragavlastning. Det innefattar IMHO löst förlagd kabel i tak som man inte kommer åt att sparka på.
 
Tack för svar!
Det blir rör på kallvinden då och sen aluminium U-profil ner längs fasaden (har tegelfasad).

Mest förvånad är jag över att uttag (IP44) fritt får placeras i höjdled... :surprised:
 
Ja det ställer till det, för då måste "installatören" tänka till lite och ansvara för att det kommer att fungera bra i just det fallet. ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.