Hej jag hade tänkt att riva en vägg mellan vårat kök o matsal men är osäker på om det är en bärande vägg eller inte så tänkte jag skulle bifoga original ritning och kolla om någon kan svara på det.
Tack på förhand emil
 
  • Originalritning av husplan som visar layouten av rum inklusive kök och matsal för att bedöma om en vägg är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Menar du de små väggbitarna där köksskåpen slutar?
De är knappast bärande. Men annars så är det för lite underlag för att veta säkert vad som är bärande, dock eftersom det ser ut att finnas en balk i öppningen mellan matrum och vardagsrum bör den väggen vara bärande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du de små väggbitarna där köksskåpen slutar?
De är knappast bärande. Men annars så är det för lite underlag för att veta säkert vad som är bärande, dock eftersom det ser ut att finnas en balk i öppningen mellan matrum och vardagsrum bör den väggen vara bärande.
Ja det är dom vägg bitarna på ritningen som är tanken att ta bort inte den mellan matdel och vardagsrum vad behöver jag komplettera med för att få en mer säker bild? Mvh
 
Den är inte bärande. Det finns inget att bära där då den antagligen går samma väg som takstolarna. Om det inte en stockvägg. I en stocktimra är alla väggar bärande, även innerväggar.
 
BirgitS
Hur gammalt är huset?
Det ser i alla fall inte ut att vara så gammalt att det är timrat.

Det är ju en redan en stor öppning mellan kök och matrum, och den är ju inte avväxlad med en balk. Tunna väggar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är huset?
Det ser i alla fall inte ut att vara så gammalt att det är timrat.

Det är ju en redan en stor öppning mellan kök och matrum, och den är ju inte avväxlad med en balk. Tunna väggar?
Huset är 60 tal och takstolarna går år samma håll som väggen jag vill ta bort
 
BirgitS
Inte bärande
 
Nej, de väggstumparna är inte bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.