Hej.

Har ett kedjehus byggt 82 med Bacho Minimaster ACC system med värmeväxlare som mekanisk ventilation.
Hela aggregatet med fläktar och allt sitter i "fläktskåpet"ovanför spisen.

Det är ju inte det bästa draget precis när man står och eldar på oxfilén, så brandvarnaren ylar till när det blir för osigt.

Futurum har en fläkt som heter Aliance som kan kopplas till mitt befintliga system.

Är det värt pengarna, eller är det att kasta pengarna i sjön? Någon som vet?
F.ö fungerar Bachosystemet helt ok och är inte moget att bytas ut.
 
Hej Bobbe!
Kolla så att spjället verkligen öppnar när ni lagar mat.
Om ni sätter fläkten på forcerad hastighet ++, så ska ju osen sugas ut. Om den inte gör det så ta och titta på fläkthjulen ovanför värmeväxlaren. De kan ju vara fulla av skit.
 
Frågan är om du kan få Futurums Alliance fläkt att passa med din Minimaster.
Minimaster har anslutning för köksfläkt till vänster och Futurum blåser ut till höger.

Men som AlfM skrev, kolla spjället. Och kolla även så att inte "brandluckan" över kökskanalen ramlat ner.
 
Spjällen har jag "trimmat" så de funkar som de ska.
Fläktarna har jag gjort ren, så det är inga problem där.
Detta system fungerade inte bra som osuppfångare ens då det var nytt säger "dom som var med".

Saken är den att Futurum tagit fram denna Aliancefläkt som ska jobba tillsammans med husets eget system. Dessutom har dom tagit fram en adaptersats som heter 130746, just till Minimastersystemet. Det är, vad jag förstår, ngn form av motstånd som sänker hastigheten på "Minis" ena fläkt då Aliancens egen osfläkt drar igång.

Så min fråga är helt enkelt om någon här på forumet har egna upplevelser.
 
FrittDrag skrev:
Frågan är om du kan få Futurums Alliance fläkt att passa med din Minimaster.
Minimaster har anslutning för köksfläkt till vänster och Futurum blåser ut till höger.

Men som AlfM skrev, kolla spjället. Och kolla även så att inte "brandluckan" över kökskanalen ramlat ner.
Fel. Minimastern har anslutning för köksfläkt till höger, så Alliance passar som hand i handske där.
 
Då måste jag ha blandat ihopa modellerna (anslutningarna) Sorry :)
Dom som monterat Alliance fläktar på andra system har vad jag vet varit väldigt nöjda (jämfört med det dåliga sug dom hade innan).
Och finns det en adaptersats för hastighetsstyrningen till MiniMaster så är det jhu bara att koppla på :)
 
Kan du inte öka hastigheten på fläktarna?
 
AlfM skrev:
Kan du inte öka hastigheten på fläktarna?
Nja grejen är väl den, vad jag förstår, att Minimasters fläkt för stekos inte räcker till riktigt. - Fläkten för allmänvent funkar däremot klockrent.

Med Alliancefläkten följer det ju med en "riktig" osfläkt i samma standard som Futurums övriga och en adaptersats som sänker hastigheten på befintlig Bacho osfläkt.

Är det ingen i detta avlånga land som har köpt en Alliance till ett Bacho Minimaster ACC och har erfarenhet av kombinationen?
Jag vill helst undvika att installera nytt ventsystem för 70 kkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.