Har fått ett litet hål på slangen till centraldammsugaren som jag tror går att limma. Men vad kan det tänkas vara för sorts plast i slanghöljet?
Är det nån form av PE är det ju ganska svårlimmat.
Nån som vet?
 
J jordraketen skrev:
Har fått ett litet hål på slangen till centraldammsugaren som jag tror går att limma. Men vad kan det tänkas vara för sorts plast i slanghöljet?
Är det nån form av PE är det ju ganska svårlimmat.
Nån som vet?
Är det inte lättare att tejpa?
 
  • Gilla
belrain
  • Laddar…
Hallonbåten
Vulctejpa ?
 
  • Gilla
belrain och 1 till
  • Laddar…
Nja, tejpa på en sån slang blir ju inte så snyggt. Skickar med en bild på skadan. Tror det är enklare att droppa i lite lim om jag bara vet vilket jag ska använda.. Närbild på en flexibel slang med en liten skada där användaren överväger att droppa i lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behöver en dammsugarslang vara snygg? Dra ett varv vulktejp över.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Smällt ihop skadan med en lödkolv. Är du noggrann blir det både tätt och snyggt :)
Stå med fördel under köksfläkten när du gör det så du slipper andas in plaströken.
 
Skulle testa med smältlim.
 
MultiMan
Aldrig lyckats limma den typen av fet plast, smältlim eller vanligt. En slang som dessutom böjs ständigt? Som andra skrivit, vulktejp eller smälta ihop det med värme.

Googlade fram dessa tips annars: https://www.galindberg.se/blogg/limma-feta-plaster/
 
Ja, smälta tror jag också på.
Har du en brännare / gassvets kan du värma upp en plåtbit som du har fastspänd i ett skruvstycke.
Sedan trycker du slangens renkapade ändar mot varsin sida av plåten tills de har smält och ”drar” sedan bort dom från plåten och trycker ihop.
 
Det Björn beskriver kallas Spegelsvetsning. Vissa dammsugarslangar är gjorda i EVA- plast, och då bör det gå att smältlimma med ett EVA-baserat smältlim. (EVA betyder Eten-vinylacetatplast). EVA är inte en s.k. fet plast.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Det Björn beskriver kallas Spegelsvetsning. Vissa dammsugarslangar är gjorda i EVA- plast, och då bör det gå att smältlimma med ett EVA-baserat smältlim. (EVA betyder Eten-vinylacetatplast). EVA är inte en s.k. fet plast.
Snarare stumsvetsning. Och det har jag licens på. Men i detta fallet är det större risk att man smälter bort allt mtrl.
Skulle det nu vara PVC så är det en ytterst olämplig metod!
Min fråga är fortfarande vad för sorts plast slangen kan tänkas vara tillverkad av.
 
J jordraketen skrev:
Snarare stumsvetsning. Och det har jag licens på. Men i detta fallet är det större risk att man smälter bort allt mtrl.
Skulle det nu vara PVC så är det en ytterst olämplig metod!
Min fråga är fortfarande vad för sorts plast slangen kan tänkas vara tillverkad av.
Ingen aning om vad din slang är gjord av. Min hemma till vanliga dammsugaren är EVA.
 
J jordraketen skrev:
Har fått ett litet hål på slangen till centraldammsugaren som jag tror går att limma. Men vad kan det tänkas vara för sorts plast i slanghöljet?
Är det nån form av PE är det ju ganska svårlimmat.
Nån som vet?
Någon liten gnagare hade gnagt hål på utloppsslangen på diskmaskinen för några år sedan. Hade vulktejp på. Tätt sedan dess...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.