P Putte 9497 skrev:
Ok, då kanske den praxisen bör ses över och upprepas så alla förstår.
Vad tror du kommer hända om många ”tjatar” om att det är ”behörighetskrävande” jobb?

Jo frågeställaren kommer ställa sin/sina frågor på andra forum som tex Flashback, där finns risken att frågeställaren får svar som är direkt livsfarliga utan att det direkt motsägs/korrigeras.

Då är det väll bättre att frågeställaren ställer sina frågor här och får bra, kompetenta & säkra & riktiga svar?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Putte 9497 är ett troll som bara skriver sönder trådar med inlägg som ska skapa debatt. Mitt förslag är att ni ignorerar den användaren.
 
P Putte 9497 skrev:
Du förstår vad jag menar
Det kanske jag gör, men det finns nog andra som inte gör det, därför så korrigerade jag ditt inlägg eftersom det lät som att allt eljobb med tex gruppcentral är ”behörighetskrävande” men det är det inte, det hela beror på var den sitter monterad.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad tror du kommer hända om många ”tjatar” om att det är ”behörighetskrävande” jobb?

Jo frågeställaren kommer ställa sin/sina frågor på andra forum som tex Flashback, där finns risken att frågeställaren får svar som är direkt livsfarliga utan att det direkt motsägs/korrigeras.

Då är det väll bättre att frågeställaren ställer sina frågor här och får bra, kompetenta & säkra & riktiga svar?
Det är sant
 
useless useless skrev:
Putte 9497 är ett troll som bara skriver sönder trådar med inlägg som ska skapa debatt. Mitt förslag är att ni ignorerar den användaren.
Så hempulare kan fortsätta med det som de inte får göra;)
 
useless useless skrev:
Putte 9497 är ett troll som bara skriver sönder trådar med inlägg som ska skapa debatt. Mitt förslag är att ni ignorerar den användaren.
Men nu har faktiskt Putte rätt ang att JFBer inte fungerar i jordade uttag, likaså har dem säger att JFBn gör nytta i ojordade uttag rätt, så även elsäkerhetsverket, medan du har direkt fel i en del påståenden, t.ex att skyddsjorden inte är inblandad.

I en ideal värld gör JFBn ingen nytta i ojordade uttag eftersom där inte ska finnas något som har kontakt med jord eller skyddsjord. Så som en JFB används i Sverige är skyddsjord inblandad. Det går inte att lösa ut en JFB om inte skyddsjord är med i spelet. Det blir ingen sluten krets utanför JFBn annars. Finns det ingen skyddsjord i närheten av uttaget så kan inte JFBn lösa ut.

Men verkligheten är inte ideal. Det finns flera enkla sätt att föra in jord i ekvationen. Ett barn släpar ut en skarvsladd i trädgården etc. Så en JFB gör alltid nytta, även för ojordade uttag.

En JFB fungerar däremot bättre för jordade uttag eftersom den tar hand om isolationsfel i skyddsjordade apparater, något som en person annars får "ta hand om" genom strömgenomgång.
 
Ännu ett lysande ;) exempel på en urspårad tråd.

Hur mycket nytta har TS av att läsa diskussionen om vad man får, och inte får göra.

Diskussion om behörighet och hempuleri finns ju redan i så många andra trådar så jag tycker vi kan lägga ner den diskussionen
 
Håller med Uffe A, nu diskuterar vi och slutar hempula med sådant vi inte får hempula med.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men nu har faktiskt Putte rätt ang att JFBer inte fungerar i jordade uttag, likaså har dem säger att JFBn gör nytta i ojordade uttag rätt, så även elsäkerhetsverket, medan du har direkt fel i en del påståenden, t.ex att skyddsjorden inte är inblandad.

I en ideal värld gör JFBn ingen nytta i ojordade uttag eftersom där inte ska finnas något som har kontakt med jord eller skyddsjord. Så som en JFB används i Sverige är skyddsjord inblandad. Det går inte att lösa ut en JFB om inte skyddsjord är med i spelet. Det blir ingen sluten krets utanför JFBn annars. Finns det ingen skyddsjord i närheten av uttaget så kan inte JFBn lösa ut.

Men verkligheten är inte ideal. Det finns flera enkla sätt att föra in jord i ekvationen. Ett barn släpar ut en skarvsladd i trädgården etc. Så en JFB gör alltid nytta, även för ojordade uttag.

En JFB fungerar däremot bättre för jordade uttag eftersom den tar hand om isolationsfel i skyddsjordade apparater, något som en person annars får "ta hand om" genom strömgenomgång.
Det jag menar är att eventuell skyddsjord eller inte i det aktuella uttaget inte spelar någon roll för jordfelsbrytarens funktion om ström leds av fel väg.
Sen måste det såklart finnas någonting som kan leda bort ström fel väg i tillräcklig omfattning. Om det är någon skyddsjordad apparat eller något som är jordat på annat sätt via elsystemet eller marken spelar ingen roll.

Isolerade utrymmen fanns ju knappt ens på den tiden det var en godkänd skyddsnivå...
 
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
EKLK 3G 1,5 mm är kanon
Här skulle jag vilja påstå att du avslöjade dig, du är inte elektriker, inte en chans.

Åtminstone har du inte varit verksam de senaste 5-10 åren. :)
 
P Putte 9497 skrev:
Har du verkligen tillräcklig kunskap för att göra det arbete du beskriver? Tror nog att du bör anlita en elfirma
Här börjar det när jag upplyser om att arbetet han tänker göra är behörighetskrävande
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det verkar som att stefan100 håller på att tillskansa sig tillräcklig kunskap.

Om man anlitar en elfirma vet man inte ifall det är tillräcklig kunskap som anländer till ens hus.
Här baktalar Mikael_L sig själv (som säger sig ha elfirma och ska vara elektriker) samt hela yrkeskåren.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här skulle jag vilja påstå att du avslöjade dig, du är inte elektriker, inte en chans.

Åtminstone har du inte varit verksam de senaste 5-10 åren. :)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här skulle jag vilja påstå att du avslöjade dig, du är inte elektriker, inte en chans.

Åtminstone har du inte varit verksam de senaste 5-10 åren. :)
Ok, så för att jag skriver att man som konsument kan köpa en kabel på Jula, Biltema, jem o fix så drar du slutsatsen att jag inte är elektriker.
 
P Putte 9497 skrev:
Här baktalar Mikael_L sig själv (som säger sig ha elfirma och ska vara elektriker) samt hela yrkeskåren.
Tar du hela yrkeskåren i försvar? Var inte så kategorisk. Alla elektriker är inte duktiga. Men många är det. Man kan konstatera att inte alla elektriker är kompetenta utan att därmed döma ut hela kåren.
 
Han baktalar inte sig själv eller yrkeskåren utan han kommer med fakta.
Det finns många installatörer som inte vet banala saker.

Jag själv har råkat ut för några installatörer som inte kan banala regler för bla våtutrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.