S
Tittar på nya innerdörrar (Dooria), som har dörrbladsmåttet/längd 2040 mm.
Våra befintliga dörrar är 2015 vilket tydligen var standard före 1972.

Ska man behöva byta karmar för att kunna byta dörrar när man har innerdörrar äldre än 1972?!
 
Det är väl inte samma gångjärn heller?
 
A
Är det inte lite väl högt ställda krav att en dörr idag ska passa i en 50 år gammal karm,även gångjärnen?
ett snickeri kan säkert tillverka passande dörrar iof.
 
Alla dörrar är väl massiva de nedersta centimeterna? Baka att kapa till lämplig längd.
 
Ska det bli bra så köp färdiga paket med karm. Annars tycker jag det är bättre att renovera befintliga dörrar
 
Finns dörrar till era karmar. Sök på gammal standard. Era dörrblad är 2015*625,725,825. Har gjort samma byte hemma. Man får med mellangångjärn så att dörren passar perfekt. Bara onödigt jobb att byta karmarna. Att köpa en normaldörr som är 204cm hög blir inte bra. Gångjärnen passar inte, låskistan är fel höjd osv
 
S
O obell skrev:
Finns dörrar till era karmar. Sök på gammal standard. Era dörrblad är 2015*625,725,825. Har gjort samma byte hemma. Man får med mellangångjärn så att dörren passar perfekt. Bara onödigt jobb att byta karmarna. Att köpa en normaldörr som är 204cm hög blir inte bra. Gångjärnen passar inte, låskistan är fel höjd osv
OK, ska googla (”Gammal standard innerdörr” då antar jag). Låter spontant ”dyrt”, gissningsvis är väl både volymerna och utbudet betydligt mer begränsat.
D v s att typ den Dooria-dörr hos Hornbach för 899 lär man väl då inte kunna hitta.
 
S
S Tommy66 skrev:
OK, ska googla (”Gammal standard innerdörr” då antar jag). Låter spontant ”dyrt”, gissningsvis är väl både volymerna och utbudet betydligt mer begränsat.
D v s att typ den Dooria-dörr hos Hornbach för 899 lär man väl då inte kunna hitta.
Hittade en del nu.
Inte exakt den dörr-modellen men ser några andra i den prisklassen i a f.

Tack.
 
S
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.