bygger en snickarverkstad och i den gamla världen hade jag klämt upp några rejäla och kapslade lysrörsarmaturer, MEN vad skall jag ha idag? Tycker det är en djungel av nya LED-alternativ. Tar tacksamt emot tips!
 
Kör på hederliga lysrörsarmaturer. Dom är billigare än LED och utbytet i lumen/W är i princip detsamma.
 
useless useless skrev:
Kör på hederliga lysrörsarmaturer. Dom är billigare än LED och utbytet i lumen/W är i princip detsamma.
Hmm. Är det verkligen så? Kollade på Biltema och deras T8 LED ger 140 lm/w medan traditionella T8 ger 90 lm/w
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har en sådan här armatur i tvättstugan, och en i förrådet.
Tycker de ger väldigt bra ljus.
[länk]
Tack. Den ger ungefär samma som ett lysrör såsom useless sa. Biltemas ger mer ljus för samma effekt, om siffrorna nu stämmer
 
Både lysrör och LED ligger runt 100 lm/W +/- några tiotal lm beroende på modell, fabrikat och hur mycket glädjesiffror det är.
Så ur energisynpunkt spelar det ingen roll.

LED-armaturerna brukar det inte gå att byta ljuskälla i, så det blir dyrare om/när dom går sönder.
 
Men å andra sidan har ledljusarmaturerna en livslängd på 20 - 30 000 brinntimmar och brukar vara relativt billiga i inköp
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Min erfarenhet är att moderna lysrörsarmaturer jämfört med moderna ledarmaturer så är det betydligt mer lumen/watt i ledarmaturerna. Siffrorna säger ungefär jämnt skägg men i praktiken är det betydligt mycket mer kräm i ledarmaturerna.

jag satte 9st av julas ledarmaturer i min nya snickarbod (på 25 kvadratmeter) och det är galet bra belysning! Enda nackdelen är att jag får känna mig fram när jag går ut i mörkret efter att ha varit där inne. ;)
 
  • Gilla
Sturmtiger och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Min erfarenhet är att moderna lysrörsarmaturer jämfört med moderna ledarmaturer så är det betydligt mer lumen/watt i ledarmaturerna. Siffrorna säger ungefär jämnt skägg men i praktiken är det betydligt mycket mer kräm i ledarmaturerna.

jag satte 9st av julas ledarmaturer i min nya snickarbod (på 25 kvadratmeter) och det är galet bra belysning! Enda nackdelen är att jag får känna mig fram när jag går ut i mörkret efter att ha varit där inne. ;)
Jag brukar köpa julas takarmaturer när de kostar som nu 49,90. Är led och jag har nu totalt fem stycken monterade i olika rum i huset. De ger kanonljus. Har dessutom köpt på mig ett litet lager till den dagen de inte lyser längre. Är ungefär som dåtidens glödlampor fast dessa drar betydligt mindre än en 60 watts lampa men lyser bättre.
 
Just snickeriverkstad är ett utrymme med förhöjd brandrisk. Jag skulle inte råda dig att göra installationer där utan att första läsa på vad som gäller. Alternativt kontakta en installatör. Bland annat ska armaturer vara utförda med begränsad yttemperatur, både vid normal drift och vid brand. S.k. D-märkning även andra Tillåtna märkningar kan förekomma.
 
J Johan456 skrev:
Just snickeriverkstad är ett utrymme med förhöjd brandrisk. Jag skulle inte råda dig att göra installationer där utan att första läsa på vad som gäller. Alternativt kontakta en installatör. Bland annat ska armaturer vara utförda med begränsad yttemperatur, både vid normal drift och vid brand. S.k. D-märkning även andra Tillåtna märkningar kan förekomma.
Kontakta en elfirma innan du gör något
 
P Putte 9497 skrev:
Jag brukar köpa julas takarmaturer när de kostar som nu 49,90. Är led och jag har nu totalt fem stycken monterade i olika rum i huset. De ger kanonljus. Har dessutom köpt på mig ett litet lager till den dagen de inte lyser längre. Är ungefär som dåtidens glödlampor fast dessa drar betydligt mindre än en 60 watts lampa men lyser bättre.
Vet inte vad du pratar om, men det är något helt annat än de ledarmaturer från jula som jag har. De lyser med 4400 lumen st. En 60W glödlampa ger runt 500lumen.
 
V vectrex skrev:
Min erfarenhet är att moderna lysrörsarmaturer jämfört med moderna ledarmaturer så är det betydligt mer lumen/watt i ledarmaturerna. Siffrorna säger ungefär jämnt skägg men i praktiken är det betydligt mycket mer kräm i ledarmaturerna.

jag satte 9st av julas ledarmaturer i min nya snickarbod (på 25 kvadratmeter) och det är galet bra belysning! Enda nackdelen är att jag får känna mig fram när jag går ut i mörkret efter att ha varit där inne. ;)
Låter bra!
 
J Johan456 skrev:
Just snickeriverkstad är ett utrymme med förhöjd brandrisk. Jag skulle inte råda dig att göra installationer där utan att första läsa på vad som gäller. Alternativt kontakta en installatör. Bland annat ska armaturer vara utförda med begränsad yttemperatur, både vid normal drift och vid brand. S.k. D-märkning även andra Tillåtna märkningar kan förekomma.
Elektrikern kopplar, var lugn
 
A
V vectrex skrev:
Min erfarenhet är att moderna lysrörsarmaturer jämfört med moderna ledarmaturer så är det betydligt mer lumen/watt i ledarmaturerna. Siffrorna säger ungefär jämnt skägg men i praktiken är det betydligt mycket mer kräm i ledarmaturerna.

jag satte 9st av julas ledarmaturer i min nya snickarbod (på 25 kvadratmeter) och det är galet bra belysning! Enda nackdelen är att jag får känna mig fram när jag går ut i mörkret efter att ha varit där inne. ;)
när vi byter på jobbet, från T8 och T5, till LED, så bekostar energivinsten bytet till ungefär hälften. Sitter sen armaturen bökigt till, så är det ju skönt att slippa rörbyten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.