Utrymme bakom skåplucka där köksfläkt mynnar ut med synlig elinstallation och kolfilterfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hjälper min dotter med brf-lägenhetsaffär och så här ser det ut bakom skåpluckan där köksfläktens (kolfilter) mynnar ut. Det handlar ju inte om hus men jag skulle gärna vilja få lite hjälp av er och bolla tankar för det skulle kunna gälla hus likaväl. Det är självdragsventilation. Luckan skapar ett tätt utrymme så ev övertryck trycks ut i självdragsventilationen

1 kolfilterfläkten ska väl kunna recirkulera? Här pressas luft ut i husets ventilation och påverkar övriga boende. Kommer att underkännas i nästa OVK eller vad tror ni?
2 lägenhetens ventilation blir försämrad eftersom självdraget nu tvingas ta sig igenom kolfiltret med dess strömningsmotstånd. Inte bra eftersom det bara finns två frånluftsventiler (badrum o kök, det är en 2:a)
3 Vad säger ni om elinstallationen. Det här ser ju mycket sämre ut än sådant jag fuskar med. Blir då automatiskt orolig för att fel material är använt etc och att det innebära någon form av fara.
4 om pkt 3 inte är fackmässigt gjort (eller inte av behörig elektriker) kan det då bli problem om det skulle börja brinna. Ansvaret hamnar på min dotter? Lägenhetsförsäkring gäller ej?

Punkt 1 och 2 kan jag kanske åtgärda genom att ta upp hål men elen är ju värre.
Vad anser ni om detta? Handpenning betald o slutbetalning ska ske nu på fredag em. Kan man hålla inne lite av betalningen tills en elektriker fått besikta alternativt säljaren beretts möjlighet uppgradera jobbet. Eller är jag fel ute och det kan mycket väl vara ett riktigt hantverksarbetare? Det är känt att säljaren renoverat själv och satt in nytt kök.
 
Claes Sörmland
1. Ja, kommer troligen att falla på nästa OVK.

2. Kanske.

3. Elinstallationen är uppenbarligen gjord av en klåpare. Kolla att den är säker genom att bryta strömmen och öppna eluttag och dosa. Fota och kolla med det kunniga forumet här om det är farligt. Var kommer kablarna ifrån?

4. Som anläggningsägare har du ansvar för din elanläggning. Se till att den är säker. Att den är estetiskt ful är en anna sak. Vem som installerat elen är oväsentligt, det som spelar roll i slutändan är om den är säkert utförd.

Det är i lite senaste laget att börja förhandla pris på lägenheten p g a detta. Ni har ju redan ett avtal om att köpa lägenheten. Detta skulle kommit upp innan avtal skrevs.
 
  • Gilla
thomarv
  • Laddar…
tommib
1. Ja, kommer underkännas på OVK. Om inte grannarna klagar först...
2. Troligen. Luften kommer föredra den andra ventilen och ventilationen hamnar potentiellt i obalans.
3. Fult var det. Om det är olagligt är en annan fråga men det är ingen med yrkesstolthet som gjort det där. Lampsladden till dosan ser väldigt misstänkt ut.
4. Det är anläggningsägarens ansvar i vilket fall och man vill ändå inte att det börjar brinna.

Jag skulle gå på föregående ägare men släppa det rätt snabbt om vederbörande inte direkt ger sig och se det som lärpengar.
 
  • Gilla
thomarv
  • Laddar…
1. Jag ser inte fläkten och kan inte svara på hur det blir. Men det stämmer att man normalt inte får ansluta en fläkt till en frånluftskanal om den delas av flera lägenheter.

3. Det är som du ser mycket fult utfört. Det indikerar att den som gjort det inte är elektriker. Du bör absolut kolla upp om det är använt rätt material med mera. Det måste inte vara farligt för att det är fult. Men är det en amatör som kopplat finns det goda själ att inspektera närmare.

4. Ansvaret för elinstallationen ligger högst troligt på din dotter i egenskap av innehavare av fastigheten. Om hon misstänker att det finns fel på den bör hon absolut undersöka och åtgärda. Det brukar talas om att om det kan visas att en brand beror på fel i installationen så kan det bli avdrag på försäkringen. Hur vanligt det är vet jag inte. Jag tycker att man skall undersöka det noga. Inte för försäkringens skull utan för att undvika brand.

Om kontraktet är påskrivet är det inte mycket du kan göra. Jag tror inte att en hantverkare har gjort det och jag tror inte att hon kan hålla inne med betalningen eller kräva en åtgärd. Det tåget har gått om kontraktet är påskrivet.
 
  • Gilla
thomarv
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter. Man kunde inte se detta vid besiktning av lägenheten. Luckan var igensatt och jag såg inte var skruvar fanns heller. Bad om bilder från renoveringen eftersom mäklaren hade fått detta och då dök denna bild upp.Vi har bara tittat på sådant man kan se utan åverkan

Säljaren har inte kopplat el själv enligt det frågeformulär som fanns vid kontraktsskrivningen.
 
Det som är viktigt är först och främst att inga kopplingspunkter glappar. Det går att öppna och titta hur det ser ut och ta det därifrån. Hur många ställen finns det där installationen ser ut som på bilden. Om kopplingarna är korrekt gjorda så blir det ingen brandrisk av det. Det är bara fult.

Det är även bra att försöka identifiera kabeltypen. Se att det är rätt typ för fast installation och rätt kabelarea. Är du osäker på det för egen del lär det i sammanhanget lägenhetsaffär vara en ganska liten kostnad för att låta en elektriker titta på och åtgärda. Givet förstås att inte hela lägenheten ser ut som på bilden.

Vem som kopplat det är inte intressant. Det intressanta är hur det är kopplat.
 
  • Gilla
thomarv
  • Laddar…
Claes Sörmland
thomarv thomarv skrev:
Tack för bra synpunkter. Man kunde inte se detta vid besiktning av lägenheten. Luckan var igensatt och jag såg inte var skruvar fanns heller. Bad om bilder från renoveringen eftersom mäklaren hade fått detta och då dök denna bild upp.Vi har bara tittat på sådant man kan se utan åverkan

Säljaren har inte kopplat el själv enligt det frågeformulär som fanns vid kontraktsskrivningen.
Att detta inte kunde ses p g a att det var inbyggt gör det eventuellt till ett dolt fel enligt köplagen. Det måste alltså vara fel, estetiskt ful el räcker nog inte, den måste vara felaktig. Dolt fel kan det bara vara om det inte fanns skäl att tro att det skulle se ut på detta sätt efter undersökning av lägenheten. Vad kunde man t ex se gällande kökets ventilation och kolfläkten utan tillgång till detta foto och utan att öppna den fastmonterade panelen?

Är det ett dolt fel kan köparen kräva att säljaren åtgärdar felen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Idag får vi tillträde och kan se bättre hur det ser ut.
Säljaren vidhåller att det är fackmannamässigt utfört.
Det har inte gått att se i förväg utan att demontera köksinredning och jag har inte haft tillgång till foto (taget innan fläkt monterats) så jag känner mig helt trygg att om det visar sig finnas fel så är det något jag kan reklamera.

Jag tänker så här. Skulle jag tex reducera betalningen så blir det definitivt kontraktsbrott. Ställt mot ett eventuellt fel som knappast är dyrt att rätta till så väger det tungt över mot att betala och tillträda samt därefter undersöka/försäkra mig om att fel inte föreligger vilket jag i så fall kräver att säljaren rättar till.
 
Ni har upptäckt detta under tiden mellan då avtal upprättas och dagen när köpet fullföljs. Har ni alltså fått tillgång till bostaden innan ni formellt tar över den? Under denna tid har ni noterat dessa problem kring ventilation och el. Du har ju redan fått flera svar att det ser märkligt ut, troligen inte klarar OVK och kan ha dåligt kopplad el. Tog ni kontakt med föreningens styrelse före köp? Vad sades då om OVK? Om det såg ut på detta sätt vid senaste OVK blev det ändå godkänt. Om det ändrats efter senaste OVK kan det bli ett nedslag. Hade ni tillgång till den bild du visar före det att ni skrev kontrakt?
Det kan finnas skäl för er att begära prisavdrag om det är ett fel som ni inte kan förvänta er och inte kunde notera vid en besiktning. Det som möjligen kan tala mot detta är att ni kunde frågar säljaren om det var ok att kolla hur ventilationen fungerar genom att skriva bort höljet. Behovet av att göra detta är kanske beroende på vad föreningensagt om ventilationen var godkänd vid senaste OVK och hur den då såg ut.
Det kan vara lämpligt att ni tar dit någon som är kunnig på ventilation och el som gör en besiktning. Om det anses som olämpligt för OVK och / eller el bör ni skaffa fram en kostnadsuppgift för åtgärder. Beroende på kostnadsnivån kan ni sedan fundera över om ni vill kräva ett prisavdrag från säljaren. Det är en annan lagstiftning än "dolda fel" för fastigheter, men tillämpningen är i praktiken snarlik. Om ni kräver detta kan det vara lämpligt med kontakt med en kunnig jurist på området. Prisavdraget bör relateras till vad priset hade blivit om ni känt till felet före köp. Det är troligen lägre än åtgärdskostnaden, ni får ju ändå en förbättring när det är genomfört
 
Redigerat:
C
K klimt skrev:
Ni har upptäckt detta under tiden mellan då avtal upprättas och dagen när köpet fullföljs. Har ni alltså fått tillgång till bostaden innan ni formellt tar över den?
TS skriver att bilden kommer från säljaren. Är alltså inte TS egen bild.
 
Om nu fläkten är inkopplad i uttaget med stickkontakt så ska man ju kunna koppla ur den utan att behöva riva en del av väggen? Annars skulle jag tycka att det inte är korrekt gjort. Öppna dosan och kolla hur det är kopplat, innan dess är det svårt att säga något. Är det dessutom instängt så lär ju uttaget bli utsatt för en del fukt och fett. Hur ser det ut nu när det är igensatt?
Ang. Ovk så hör med styrelsen. Dom kan, med största sannolikhet, kunna svara på en gång.
 
M Mattansson skrev:
Om nu fläkten är inkopplad i uttaget med stickkontakt så ska man ju kunna koppla ur den utan att behöva riva en del av väggen? Annars skulle jag tycka att det inte är korrekt gjort. Öppna dosan och kolla hur det är kopplat, innan dess är det svårt att säga något. Är det dessutom instängt så lär ju uttaget bli utsatt för en del fukt och fett. Hur ser det ut nu när det är igensatt?
Ang. Ovk så hör med styrelsen. Dom kan, med största sannolikhet, kunna svara på en gång.
K klimt skrev:
Ni har upptäckt detta under tiden mellan då avtal upprättas och dagen när köpet fullföljs. Har ni alltså fått tillgång till bostaden innan ni formellt tar över den? Under denna tid har ni noterat dessa problem kring ventilation och el. Du har ju redan fått flera svar att det ser märkligt ut, troligen inte klarar OVK och kan ha dåligt kopplad el. Tog ni kontakt med föreningens styrelse före köp? Vad sades då om OVK? Om det såg ut på detta sätt vid senaste OVK blev det ändå godkänt. Om det ändrats efter senaste OVK kan det bli ett nedslag. Hade ni tillgång till den bild du visar före det att ni skrev kontrakt?
Det kan finnas skäl för er att begära prisavdrag om det är ett fel som ni inte kan förvänta er och inte kunde notera vid en besiktning. Det som möjligen kan tala mot detta är att ni kunde frågar säljaren om det var ok att kolla hur ventilationen fungerar genom att skriva bort höljet. Behovet av att göra detta är kanske beroende på vad föreningensagt om ventilationen var godkänd vid senaste OVK och hur den då såg ut.
Det kan vara lämpligt att ni tar dit någon som är kunnig på ventilation och el som gör en besiktning. Om det anses som olämpligt för OVK och / eller el bör ni skaffa fram en kostnadsuppgift för åtgärder. Beroende på kostnadsnivån kan ni sedan fundera över om ni vill kräva ett prisavdrag från säljaren. Det är en annan lagstiftning än "dolda fel" för fastigheter, men tillämpningen är i praktiken snarlik. Om ni kräver detta kan det vara lämpligt med kontakt med en kunnig jurist på området. Prisavdraget bör relateras till vad priset hade blivit om ni känt till felet före köp. Det är troligen lägre än åtgärdskostnaden, ni får ju ändå en förbättring när det är genomfört
Säljaren förvärvade lägenheten tidigare i år (Maj) och började renovera för att flytta in men läget förändrades så han flyttade aldrig in. Kök o fläkt är helt nytt och det ser väldigt bra ut förutom att jag blev fundersam på hur fläkten sköter recirkulation. Säljarens uppgift om fackmannamässigt och vad man kunde se okulärt stämmer överens. Vi visste att vi skulle få bilder på badrumsrenoveringen vid tillträdet och jag bad att få lite bilder innan tillträdet så att jag skulle kunna förbereda ev frågor. Bilden jag fick från köksredovisningen visade det märkliga elarbetet samt osäkerhet hur fläkten anslutits.

Vi har nu tillträtt lägenheten. Säljaren håller med om att elen ser ”ful” ut men vidhåller att den är korrekt i material och utförande (o ofarlig). Fläktens anslutning tror han också är ok. Luckan är fäst med två försänkta skruvar ömse sidor och har förseglats med en liten silikonsträng. Får se vad brf vet, det är en förening med mycket låg medelålder. Säljaren vet nu om att jag kommer undersöka och reklamera om det visar sig vara fel. Jag tror inte vi får problem i så fall och jag befinner mig i juridiskt överläge eftersom det inte fanns skäl misstänka, inte gick att undersöka (förseglad lucka) säljaren har angett att det är ett fackmannamässigt och korrekt sätt arbetet utförts på vilket finns skriftligt och muntligt belagt (med vittnen). Jag tror inte heller det är särskilt dyrt att åtgärda. Vi håller nu på med flytten, återkommer när det blir dags att öppna luckan.
 
Har haft en elektriker att besiktiga. Han konstaterar att det visserligen är fult men inte farligt. Sedan hittade han i andra rum att det var blandat mellan jordade och ojordade uttag samt att ledningarna hade den eländiga isoleringen som spricker och har sig. Nu är uttagen utbytta och nya kablar dragna. Det är inte så stor kostnad att det blir lönt att bråka. Inte för att jag är rädd för det men jag har tidsbrist. Ledningarna i köket blev alltså kvar utan åtgärd. Kanske gnäller jag till säljaren om lust o tid infinner sig.

Ang ventilationen så trodde ordf i brf att den är ok ansluten. OVK nästa år tror jag kommer bli underkänd eftersom fläkten på detta inbyggda sätt trycker ut luften i kanalen. Kanske finns det dock en egen kanal så att det är ok? Ordf skulle försöka få fram ritningar. Vi konstaterar också att skulle det vara problem så uppstår det förmodligen just i ordförandens lägenhet eftersom han bor närmast ovanpå. Möjligen lite problem för min dotter att hennes självdragsventilation blir begränsad.
 
Poängen med kolfilterfläkt är väl att man ska kunna cirkulera luften tillbaks till lägenheten? Blåser man ut luften i en kanal finns det väl ingen anledning att låta den passera ett (dyrt) kolfilter?
 
Jo, om kanalen inte är godkänd för en fläkt utan filter kan det vara en rimlig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.