Renoveringsprojekt av ett 60-talshus med avlägsnad vägg, synlig bjälklag och glasdörr som leder in till vindfånget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingångsparti till ett 60-talshus med öppen glasdörr som leder till ett litet vindfång, bredvid en innerdörr och skor på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej

Svårt att placera den här tråden, men byggnadsvård måste väl rimligen gälla även för hus från 60-talet?

Jag har en huvudentré med ett minimalt vindfång, storlek ca 1x1m. Glasdörren som syns i bild slås in i vindfånget vilket gör det omöjligt att gå in mer än en person i taget, alternativt låta glasdörren stå öppen hela tiden och på så sätt motverka syftet med ett vindfång. Sannolikt har man väl byggt så för att ”det inte ska dra” eller liknande. Nu har jag rivit ut allt i bilden (vägg/tak/golv) inkl toaletten bakom vänster dörr pga måste åtgärda golv och tak, men hade ambitionen att allt ska se ut som innan när jag är klar.

Även om jag lever efter principen att man ska renovera försiktigt och jag tycker innerdörren med överljus är fantastiskt fin så är det väldigt lockande att inte bygga upp den delen av väggen alls igen. Jag överväger alltså att bara låta toaletten vara kvar och låta hallen (därifrån bilden är tagen) fortsätta ut i vindfånget utan avgränsningar i golv eller tak. Tjänar då ca 20 cm + dörrbladet i öppningsbredd.

Är jag dum i huvudet som ens överväger det här? Går husets originalutförande före praktiskt användande? Gör jag det osäljbart? Hur tänker ni när det gäller frågor av den här typen?
 
Microkatten
Ja det var ett minimalt vindfång, och med en dörr som öppnar in i vindfånget blir det ännu mindre (även om det är bra från brandskyddssynpunkt att dörr ut öppnas utåt). Men har ni känt att dörren är en irriterande begränsning, och fyller vindfånget sin funktion så att det blir dragit om ni tar bort dörren? Var blir bättre utan dörr? Estetiskt sett kan jag nog tycka att innerdörren (stängd) ger ett trevligt intryck, det blir troligtvis en mer ”hålig” känsla utan dörr.

Om ni nu skulle vilja ta bort dörren borde den ändå relativt enkelt kunna återinsättas om ni eller någon annan i framtiden skulle vilja det, bara ni sparar dörrblad och karm. Så utifrån det behöver ni kanske inte ha någon betänklighet att plocka bort dörren, även om ni gärna bevarar originalstilen generellt.
 
A
Man kan väl sätta in en dörr som öppnas inåt mot tegelväggen,om man vill behålla känslan :D
 
Tss skrev:
Man kan väl sätta in en dörr som öppnas inåt mot tegelväggen,om man vill behålla känslan :D
Tegelväggen är oturligt nog bara 70 cm medan dörrbladet är 80 så det funkar inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.