Har gjort ett försök sälja huset byggt 2016. Inte för att jag måste, mer för att strategiskt flytta för att få lite bättre ekonomi på sikt. Men jag är inte säker jag någonsin kan sälja huset pga rädslan för cellplast som isolering. Jag själv tog över huset av en byggfirma och avslutade huset med eget arbete och egna hantverkare så jag kunde sätta en egen prägel.

Problemet är så fort folk får nys på att det är cellplast i väggarna så hoppar dom av pga sammanfattningsvis: "min vän som är byggproffs blev skrämd av att höra det var cellplast och rekommenderar starkt att inte att köpa"...

Vart kommer denna hysteri ifrån? Det är ju lite som hela grejen med asbest. Folk är uppskrämda i vissa ämnen som rör hus. Köp aldrig hus som har X eller Y osv.

Men angående just cellplast...Det är ju inte så att cellplast självantänder. Jag förstår att när det väl brinner så brinner det fort. Jag känner till olyckan i höghuset i England. Men i ett enskilt fristående hus. Om det brinner så pass att elden tar sig in i väggarna så skulle jag påstå huset nog redan är dömt att brinna ner.

Detta är lite tröttsamt i med det skett flera gånger (försökt sälja tidigare privat nämligen efter separation).

Hur tänker ni?
Skulle ni köpt ett hus med cellplast som isolering?
Om Nej, varför inte? Vad exakt skrämmer er eller tror ni ska hända?
Även om Ja, hur tänker ni?
Tänkte om man ska ha argument som tar i framtiden... mot de som blir rädda.

Nu bor jag gladeligen kvar och måste inte sälja. Men jag är mest frustrerad och man undrar ju om man någonsin kommer få huset sålt. De senaste älskade huset i sig, läget osv. Men deras bekanta som är äldre och byggare avrådde från köp pga enbart cellplasten...

Vänligen "keep it clean". Bara en diskussion.
 
optimum
Troligen för cellplast brinner bra och det fanns i väggarna i ett höghus som brann i England har jag för mig. Brann som en fackla.

Nej jag skulle inte vara rädd för brand. Möjligen för fukt i väggarna men är kanske inget problem med ditt hus.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström och 1 till
  • Laddar…
Hade inte brytt mig, men så är jag inte så orolig/gnällig av mig, varken på cellplast, asbest eller konstiga Va & el installationer,.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Troligen för cellplast brinner bra och det fanns i väggarna i ett höghus som brann i England har jag för mig. Brann som en fackla.

Nej jag skulle inte vara rädd för brand. Möjligen för fukt i väggarna men är kanske inget problem med ditt hus.
Jag nämnde det i mitt inlägg angående England. Folk läser ordet cellplast. Rykten sprids lätt därmed och kanske för lätt... Blir rena skrämselpropagandan.

Jag anar det finns en generation av byggare, eller en kategori som kategoriskt anser cellplast är djävulen själv och ser inge iaf vissa fördelar såsom bra isolervärde etc. Jag kanske är en positiv snubbe bara som inte försöker se för negativt på allt.

Nu var det att just detta paret som var intresserade utnämnde sig som okunniga och litade på sitt byggproffs till bekant. Som av ren princip runt cellplast avrådde från köp, även fast de uppenbarligen gillade huset och ville köpa. Men pga ryktet om cellplast, gick i stöpen. Frustrerande.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Hade inte brytt mig, men så är jag inte så orolig/gnällig av mig, varken på cellplast, asbest eller konstiga Va & el installationer,.
Ja jag är väl likadan, men det är väl just de med lite erfarenhet av hus som kan se förbi saker och snarare se det positiva, eller bara fixar problemet än byråkratiskt döma ut något.

Man läser ju hur många trådar det finns här om dolda fel.
Skulle inte ana mig om vissa köpare skulle anse cellplast som ett dolt fel...
 
Redigerat:
  • Gilla
PH Skottvång och 2 till
  • Laddar…
Är själv van att fixa allt själv, tar iregel inte in folk, isåfall är det dom jag känner eller har jobbat med så jag vet vad dom kan.
Fixar mycket i andras hus, så länge folk betalar fixar jag det.
 
  • Gilla
Bjermo
  • Laddar…
Mja, det är inte bara "rykten" utan skrivs en del om det: https://www.paroc.se/om-paroc/nyhet...-med-cellplast-kan-vara-en-tickande-brandbomb
Just Paroc kan väl ha en liten bakomliggande tanke med detta inlägg förstås... :thinking:

Enstegstätade fasader med cellplast har ju också fått en rejäl negativ ton och en vanlig husköpare kanske inte har helt koll annat än att cellplast är dåligt i en yttervägg...

Själv skulle jag inte känna mig helt bekväm med cellplast i väggarna tyvärr...
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Varför är det byggt med cellplast från första början? För att det var billigare?
Eftersom att det inte är vanligt att bygga med cellplast tror jag folk får för sig att det kan vara andra "konstiga lösningar".
Hade själv avstått.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Mja, det är inte bara "rykten" utan skrivs en del om det: [länk]
Just Paroc kan väl ha en liten bakomliggande tanke med detta inlägg förstås... :thinking:

Enstegstätade fasader med cellplast har ju också fått en rejäl negativ ton och en vanlig husköpare kanske inte har helt koll annat än att cellplast är dåligt i en yttervägg...

Själv skulle jag inte känna mig helt bekväm med cellplast i väggarna tyvärr...
En tillverkare av allt annat än cellplast, säger cellplast är livsfarligt... Artikeln även beställd som det ser ut.
För artikeln kommer året efter vad jag ser att just Legolit / cellplast diskuterats och använts som en ny lösning på marknaden för än mer energisnåla hus / passivhus.
Det luktar lite beställd rapport som ska passa en agenda..... och artikeln länkas till direkt så fort cellplast nämns.

Om ett hus börjar brinna när man är borta. Skulle det inte brinna ner om det hade vanlig isolering?
Man jämför lite intressant bara. Jag förstår fortfarande cellplast som tagit eld, brinner fort osv.

Finns det statistik på hur ofta hus med cellplast brinner så man har riktig statistik att gå på än just artiklar från tillverkare av annan typ av isolering som de säljer som bästa val.
 
L Låset skrev:
Varför är det byggt med cellplast från första början? För att det var billigare?
Eftersom att det inte är vanligt att bygga med cellplast tror jag folk får för sig att det kan vara andra "konstiga lösningar".
Hade själv avstått.
Jag tog ju över huset efter det byggdes men konceptet var just energisnålt hus. Vilket det är, det är rätt låg driftkostnad av huset vad gäller uppvärmning måste jag säga.
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
optimum
TS, är det en enstegstätad fasad med risk för fuktskador?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
TS, är det en enstegstätad fasad med risk för fuktskador?
Well, jag vill vill inte säga bu eller bä om det mer än jag minns vagt jag frågade om detta och fick nej. Men så här i efterhand så vet jag inte hur ärliga säljarna var, var ju lite annat man fick fixa som inte gjorts helt rätt.

Det är 2-vånings varav nedre är puts. Finns ingen tillstymmelse till färgändring på fasaden efter 5 år som huset stått.
Det är ju cellplast både inuti väggar in till boyta och utanpå till fasad där det är puts. Men som sagt delvist trä därinne förstås.
Bifogar konstruktionsritning om det kan hjälpa förstå.

Kan man kolla upp detta själv på något sätt utan att göra för stort ingrepp i fasaden?

Ska ta och kolla upp detta så jag kan svara ja eller nej på den fråga för framtida spekulanter.
Är det så får jag inse att det är att betala av kraftigt över några år och sänka pris utefter "problemet".
Jag själv kommer ju inte byta ut isolering eller puts om huset. Allt ser bra ut och fungerar och är bra gjort.
 
  • Konstruktionsritning av en byggnad med angivna punktlast och fördelade laster i kN och kN/m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJI och 1 till
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
En tillverkare av allt annat än cellplast, säger cellplast är livsfarligt... Artikeln även beställd som det ser ut.
För artikeln kommer året efter vad jag ser att just Legolit / cellplast diskuterats och använts som en ny lösning på marknaden för än mer energisnåla hus / passivhus.
Det luktar lite beställd rapport som ska passa en agenda..... och artikeln länkas till direkt så fort cellplast nämns.

Om ett hus börjar brinna när man är borta. Skulle det inte brinna ner om det hade vanlig isolering?
Man jämför lite intressant bara. Jag förstår fortfarande cellplast som tagit eld, brinner fort osv.

Finns det statistik på hur ofta hus med cellplast brinner så man har riktig statistik att gå på än just artiklar från tillverkare av annan typ av isolering som de säljer som bästa val.
Nu menade jag inte att artikeln stämmer men den (och fler liknande) gör att rykteskvarnen får vatten och du har svårare att få huset sålt...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Knappast enbart plasten som får potentiella köpare att avstå, det måste väl vara en korrelation mellan cellplast och pris. Kan köpare välja något annat de vet är säkert till samma pris gör de det.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Problemet med cellplast i flerfamiljshus gällande brandrisk är att cellplasten kan sprida brand mellan olika brandceller. Det sker bara om utförandet är felaktigt. Det finns en massa andra felaktiga utföranden som också sprider brand mellan brandceller såsom felaktiga håltagningar vid bredbandsinstallation eller felaktigt byggda schakt vid stamrenoveringar. Frågan är hur många som avstår från ett hus med bredband eller ett stamrenoverat hus?

Felaktigheten vad gäller cellplast är i allmänhet att man inte lagt ett skyddande lager av hård stenull eller liknande runt fönsteröppningar eller gjort någon annan åtgärd som hindrar brand från att sprida sig ut i cellplastisoleringen. Väl ute i cellplastisoleringen så sprider sig branden på sätt som brandspridning inte sker i "normala" byggnader. Eftersom cellplasten smälter så kan den sprida branden snabbt neråt - en riktning i vilken en brand normalt sprider sig mycket långsamt. Sedan sprider sig branden in i andra brandceller genom de felaktigt byggda skydden.

I ett enfamiljshus så finns i allmänhet endast en brandcell varför frågan om spridning mellan brandceller inte är aktuell (undantaget är i stort sett vidbyggda garage och pannrum). Man ska komma ihåg att det enda lagkravet på byggnadstekniskt brandskydd i småhus är R15, dvs att huset inte får rasa ihop förrän det brunnit i 15 minuter. Cellplast eller inte...
 
  • Gilla
Klaugust och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.