Hej

På första kursdagen ramlade jag och bröt benen.
Det hände intill skolan på busshållplatsen. Det hade snöat lite och under snö svart is.
Det var inte sandat heller. Jag har från skolan nån sort försäkring.
Hur ska jag gå tillväga här? Jag har nog skadeståndkrav för lidandet etc, och man
vet aldrig blir benen frisk.

Vänligen
 
Redigerat:
A
Antagligen ska du gå lite försiktigare tillväga i fortsättningen.

Om du fortfarande ligger kvar på marken och inte kan röra dig, ring 112.

När det sedan gäller försäkringen behöver du kontakta kursansvariga / skola och därigenom få informationen som behövs.

Spara kvitton på alla utgifter du får och dokumentera eventuella inkomstförluster.


EDIT: Hoppas det hela löser sig och blir bra för dig!
 
  • Gilla
Jensa86 och 4 till
  • Laddar…
Prata i första hand med ditt eget försäkringsbolag och nämn att du har försäkring genom skolan. Jag skulle tro at du har rätt till kompensation både genom din hemförsäkring och skolans försäkring, och det bör ditt bolag kunna hantera eller åtminstone tipsa om.

Hoppas allt går bra med tillfrisknandet!

/Fredrik
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Prata med din lärare eller med rektor eller kurator.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
När kom snön i förhållande till när du ramlade?
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Hemmakatten
Försäkringsärendena ska dessutom inte stängas eftersom man först (långt) senare vet om det blir varaktiga men och om invaliditetsersättning ska betalas ut. Även om benet blir bra så kan det vara så att du inte kan arbeta i vissa, för benet, ansträngande jobb.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Om du har egen olycksfallsförsäkring så ska du anmäla skadan dit. Har skolan en försäkring för sina elever så ska du anmäla skadan även på den. Tala med någon person i ledande ställning om hur anmälan görs till den försäkringen.

Olycksfallsförsäkringar brukar dock inte ge så mycket om det inte blir någon bestående invaliditet.

Ovanstående har inget med skadestånd att göra. Skadestånd kräver man om man anser att någon har vållat din skada genom vårdslöshet. Du kan då kräva skadestånd av denna person/företag och se hur de ställer sig. Ofta väljer den som blir krävd på skadestånd att vidarebefordra kravet till det bolag där denne har sin ansvarsförsäkring. Då blir det försäkringsbolaget som tar beslut om eventuellt skadestånd. Är du inte nöjd med beslutet kan du stämma den du anser ha varit vårdslös i tingsrätten.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
nino nino skrev:
När kom snön i förhållande till när du ramlade?
Det hade snöat lite under natten. Jag var den första som hade gått där i busshållsplatsen. Det var blixt halka.
Och ingen sand.
 
M mielo skrev:
Olycksfallsförsäkringar brukar dock inte ge så mycket om det inte blir någon bestående invaliditet.
Min dotter trillade och slog upp ett sår på skenbenet när hon skuttade runt på en stenig skärgårdsö när vi var ute på sommarsegling.
Såret blev infekterat, och de måste transplantera lite hud från höften för att laga det.
Vill minnas att hon fick ca 60.000 kr från försäkringsbolaget för det vanprydande ärret.
Men det är länge sedan nu, kanske 25 - 30 år sedan.
 
  • Ledsen
vintersolen
  • Laddar…
Skar mig i knät när jag gjorde ett jobb, blev 6 stygn och ett 6cm långt ärr, för det fick jag 4000:-
Sen beror det på ålder, ju yngre man är ju mer får man (tror jag), när jag bröt fotleden så fick jag inget trots 2 ärr där det ena var 10cm, men då var jag under 16 och då fick man inget men det tror jag är ändrat hos Trygg Hansa nu.

Tror inte du får nåt för sved och värk om du var där rätt tidigt och snöfallet hade kommit ganska nyligen
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tror inte du får nåt för sved och värk om du var där rätt tidigt och snöfallet hade kommit ganska nyligen
Någon har förstås ansvar att sanda skolans busshållsplats. Tänk att det kan komma ut 30 pers från bussen och de kan
slå huvudet, bryta benen osv.
 
Är det på skolans område så är det skolan (fastighetsägaren) som är ansvarig. Är det på allmän väg är det kommunen som hade ansvaret.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Någon har förstås ansvar att sanda skolans busshållsplats. Tänk att det kan komma ut 30 pers från bussen och de kan
slå huvudet, bryta benen osv.
Du kan med största sannolikhet inte kräva någon på ett skadestånd. Det handlar om sunt förnuft. Det gjorde det 2003 och varför skulle de ha ändrat på det? Jag bröt fotankeln för jag gick på en hal fläck i nedförsbacke på ett företags tomt.
Men du kan ju kolla upp när de skall sanda, det kan vara ganska sent. Tänk själv på att stora riksvägar som är mycket trafikerade brukar inte saltas förrän på eftermiddagen och att ens försöka få ut ett skadestånd där är inte möjligt.
Du skall höra av dig till ditt försäkringsbolag.
Bröt du båda benen?

Det du skall göra är om dina kläder gick sönder begära ersättning för det.
Om du blir opererad eller får stora ärr så skall du efter en viss tid, kommer ej ihåg vad jag hade men över ett år från sista operationen, från det läkt skicka in bilder till fb. Och du kommer troligtvis inte få så mycket för ärr du kan dölja, jag fick 9000+ersättning för en jacka och byxor när jag bröt fotankeln rakt av 2003.
Din läkare bedömer därefter om du kommer få framtida besvär och invaliditetsprocenten. Den brukar bli rätt låg om det inte var extremt komplicerat brott.
Fb ärendet är öppet tills du har blivit prövad för invaliditet och eventuella ärr är färdiga.

Om du har lön så hoppas jag att du har inkomstförsäkring annars är det skolans försäkring som skall hjälpa dig med den biten.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bröt du båda benen?
:)
Fotleden, vristen på ena benen
 
V vintersolen skrev:
:)
Fotleden, vristen på ena benen
Okej. Det är inte kul men det genomlider man om man är ung =) Jag fick 6 veckor och 3 skruvar. Se till att träna så fort läkaren ger klartecken, för skiter du i att träna upp styrkan kommer du att få problem i livet. Vaden kommer bli mycket mindre pga inaktivitet. Men om du får samma som mig så får du börja med enkla övningar redan efter 4-5 veckor. Var frågvis hos sjukhuset så du är väl förberedd och kräv rehab. Jag fick ingen tyvärr men löste det själv =) Lycka till.
 
  • Älska
vintersolen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.