Läste någonstans att grålumpapp som underlag för t ex lamellparkett kunde bidra till "mikrobakteriell tillväxt". Däremot framhölls inte något alternativt material. Är sk foam, som inte är ett organiskt material att föredra eller vad tror expertpanelen?
 

Läste någonstans att grålumpapp som underlag för t ex lamellparkett kunde bidra till "mikrobakteriell tillväxt".
Vi har haft det sen 1988 då huset var nytt och har inte märkt något.
Checka källan, det är nog bara ett rykte.
 
Tror inte det spelar någon roll om du lägger foam, för golvet är ju ändå av trä. Så det tar nog bara lite längre tid innan problemen kommer om du har fuktigt under.
 
Man brukar använda lumppapp till parkett- och plankgolv och foam till laminatgolv.

På en väldränerad betongplatta lägger man plastfilm innan ovanstående för att skydda på fukten.
Har man en fuktig platta kan man lägga platonmatta underst.
I träbjälklag ska man inte ha någon plastfilm.

Att lumppappen skulle utgöra någon organisk grogrund stämmer bara om man skulle lägga den mot betong utan plastfilm emellan. Foam hjälper inte mot fukt.
 
KarlXII skrev:
Foam hjälper inte mot fukt.
Det finns foam som är både och, dvs vanlig foam med ett lager plast under med utstick för överlappningen.
 
Artikeln om grålumpapp och mögelrisk hade jag läst här på byggahus.se. Jag mailade till författaren som är byggnadkontrollant och aktiv i Riksföreningen mot sjuka hus och han svarade som följande:

Din fråga "Underlag för parkett på betongplatta". Om plattan ligger direkt mot marken eller ett s.k. bjälklag spelar på kort sikt ingen roll men har betydelse på lång sikt.

Svaret; Du skall använda ICOPAL Akvatät Special närmast betongen, denna matta är bättre än en "vanlig" åldersbeständig plast. Denna fuktskyddsmatta är åldersbeständig, alkali beständig och har större täthet mot gaser. Ovan på denna fuktskyddsmatta lägger du en FOAM eller aerolen matta som stegljuddämpare.

ICOPAL Akvatät Special har den fördelen att den kan transportera bort eventuell restfukt i betongplattan utan att annat material påverkas.


Om detta svar är "facit" får väl framtiden utvisa.
 
Enligt golvbranchens rekommendationer för trägolv på golvvärme som det länkats till tidigare på forumet står det

"Stegljudsdämpande matta, kommentar: Större värmegenomgångsmotstånd än grålumppapp."

Alltså borde grålumppapp vara att föredra ifall man har golvvärme under som i tidigare inlägg? Borde inte författarna till dessa rekommendationer veta vad de skriver om?
 
Hej,
jag har samma erfarenhet som IOWEALOT vad gäller
Icopal Akvatät men sen har jag en ny följdfråga:

Skall plastfilmen läggas under laminatgolvet så att den
går från vägg till vägg eller skall den (liksom golvet)
sluta c:a 8 mm från väggen för att därigenom lämna
en avdunstningsspärr?

Har frågat ett större antal byggvaruhus/golvläggare
och svaren sprider sig vackert i två lika stora läger:
"Ja, dikt mot väggarna"
"Nej, akvatäten ska skydda laminaten från fukt under-
ifrån, men fukten måste kunna avledas på nå't sätt"

Vet nå'n vad som gäller??
 
peasant,

sist jag besökte Silvan så tog jag en broschyr om just ICOPAL Akvatät special och i den kan du nog läsa det mesta du behöver veta. Där finns tydliga beskrivningar hur du ska göra mot väggen beroende på hur din yttervägg är isolerad. Där finns även beskrivet med bilder hur du ska lägga det och hur det ska skarvas.

Rekommenderas starkt alltså!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.