Sittställning
Vi har nyligen fått gjort vårt badrum och jag känner väl att lite saker inte är ok.
Har hittat va jag tycker är lite slarvfel men frågan är hur pass gnällig jag är. Jag är lite av en "gör-det-självare" så jag ser kanske att jag själv kunde gjort det bättre. Har lagt några rum klinker i vår källare med typ samma resultat på sämre underlag. Bilderna talar väl för sig själva..
Att tillägga är att vi har pratat med dom och sprickan i plattan och fläkthålet ska ordnas.

Meeeeeen ja! Slarv ? Gnäll ?
 
  • Dåligt utförd fog mellan två kakelplattor i ett badrum med en synlig spricka och ojämn fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsvägg med en vit fläkt och synliga monteringsfel i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakel i badrum med ojämn fog och synlig spricka som indikerar möjliga slarvfel i utförandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat badrum med kakelplattor, synlig spricka och slarvigt utfört hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken kakelplatta ovanför badrumstoalett med synliga foglinjer och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagd kakelfog mellan två vita väggkakelplattor i badrum visar potentiellt slarv i utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dåligt anpassad kakelplatta med synligt glapp mot väggen i nyrenoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dåligt monterade vita kakelplattor med tydlig spricka i fogningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med ojämnt fogarbete och en synlig spricka i en kakelplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschvägg med dålig tätning mot kaklade väggen, tecken på slarvigt utfört badrumsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
Förresten!! Vi har en 110x100 dusch men dom har glömt centrera själva duschen i utrymmet..
 
  • Ej centrerad dusch i en 110x100 cm duschutrymme med mörka kakelväggar och glasdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vågar inte uttala mig om vad som är rimlig förväntning men den hörnskarven hade jag inte varit nöjd med, sånt syns så himla väl tycker jag. Men är själv lite onödigt petig med just det där. Hade turen att få en kakelsättare som mätte och räknade väldigt noga så blev supernöjd med resultatet.

Men jag hoppas nog ändå att man kan förvänta sig lite mer än vad du fått. Någon med mer erfarenhet kan nog uttala sig.
 
K
Bilder på helheten? Tycker det är helheten som blir mest avgörande. Det är ju trots allt ett hantverk och inte en produktionsline med robotar.

Enstaka avvikelser på fogstorlek tycker jag är OK, är det så överallt får man fundera på varför det blivit så. dåliga toleranser på kaklet eller slarvigt hantverk? Om kaklet, vem valde fabrikat/modell?

- Spruckna och urflisade plattor är givetvis inte OK.
- Fogarna skall ha full täckning

Låter inte som att informationen om så stor dusch kommit rörmokaren till handa.
Har ni lämnat ritning till byggaren så är det enklare att begära ersättning, när upptäckte ni att rören mynnar fel? Påtalade ni detta skyndsamt?

Läs mer om bedömningsgrunder enligt BKR och skapa dig en egen uppfattning gentemot utfölrandet:
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/byggkeramikhandboken/pdf/del_9_2012we.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Alkaloid och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
K KjellTimell skrev:
Bilder på helheten? Tycker det är helheten som blir mest avgörande. Det är ju trots allt ett hantverk och inte en produktionsline med robotar.

Enstaka avvikelser på fogstorlek tycker jag är OK, är det så överallt får man fundera på varför det blivit så. dåliga toleranser på kaklet eller slarvigt hantverk? Om kaklet, vem valde fabrikat/modell?

- Spruckna och urflisade plattor är givetvis inte OK.
- Fogarna skall ha full täckning

Låter inte som att informationen om så stor dusch kommit rörmokaren till handa.
Har ni lämnat ritning till byggaren så är det enklare att begära ersättning, när upptäckte ni att rören mynnar fel? Påtalade ni detta skyndsamt?

Läs mer om bedömningsgrunder enligt golvbranchen och skapa dig en egen uppfattning gentemot utfölrandet:
[länk]
Vi sa väl vilken modell av kakel vi ville ha och dom stod för det så att säga, konradsson kakel och klinker.

Ang. Centrering av dusch så blev det påtalat från början att det va 100x100 och plus 10cm på ena väggen pga av att vi köpt till en extra del till duschen med hyllor. Papper och allt fanns tillgängligt i lådorna för inredning vi köpt. Allt var hemma hos oss under hela byggets gång.
Helt ärligt så märkte jag inte att det blivit fel förrän badrummet blev klart och dusch väggarna kom upp det va då man verkligen såg att det va off. Att dusch avloppet va lite off kunde man se efter han la dom små klinker plattorna i duschen men jag avfärda det som att det kanske va för fallets skull eller något sen reflektera jag inte mer över det.
Plattsättaren frågan efter åt vilket håll det skulle ligga en rad plattor till så det har ju varit känt för dom..

Helheten är jättefint men dessa små saker som adderar upp till mycket för mig, men det e första gången jag får ett badrum gjort så vet inte vad jag ska förvänta mig..min fru är väl något mer glad än jag.
 
Sittställning
Helheten
 
  • Modernt badrum med glasduschvägg, mörka kakelväggar, handfat, toalett och växt vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med vita kakelväggar, toalett, badkar och frostade fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrumsinteriör med dubbelhandfat, speglar, belysning och röda handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller att duschblandaren inte är centrerad är nog med tanke bakom att man ska kunna få in dörrarna så mycket som möjligt emot hörnan och duschmunstycket är ju vridbart så man får strilandet centrum ändå.
Detta finns inga bestämmelser på hur den ska placeras så det gäller att kommunicera som med det mesta andra.

Sprickan är troligtvis bara i glasyren och har troligtvis dykt upp efter fogning och det är t.o.m möjligt att plattsättaren inte ens sett den när han tvättat men självklart måste den bytas liksom den där en flisa är av vilket man inte alltid heller ser om man matar upp plattor på väggarna.
Man kan inte sitta och syna varje platta minutiöst. ;)

Fogsprången är svårt att uttala sig om då det handlar om keramikplattor som kan skilja i storlekarna.

Även svårt ibland att bedöma saker när folk zoomar in småsaker precis som KjellTimell säger så måste man försöka se helheten.
Man kan inte studera ett hantverk med förstoringsglas utan det finns normer på vilket avstånd och med vilket ljus etc. man ska studera arbetet.

Helheten på sista bilderna ser ju bra ut tycker jag härifrån iaf...
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gäller att duschblandaren inte är centrerad är nog med tanke bakom att man ska kunna få in dörrarna så mycket som möjligt emot hörnan och duschmunstycket är ju vridbart så man får strilandet centrum ändå.
Detta finns inga bestämmelser på hur den ska placeras så det gäller att kommunicera som med det mesta andra.

Sprickan är troligtvis bara i glasyren och har troligtvis dykt upp efter fogning och det är t.o.m möjligt att plattsättaren inte ens sett den när han tvättat men självklart måste den bytas liksom den där en flisa är av vilket man inte alltid heller ser om man matar upp plattor på väggarna.
Man kan inte sitta och syna varje platta minutiöst. ;)

Fogsprången är svårt att uttala sig om då det handlar om keramikplattor som kan skilja i storlekarna.

Även svårt ibland att bedöma saker när folk zoomar in småsaker precis som KjellTimell säger så måste man försöka se helheten.
Man kan inte studera ett hantverk med förstoringsglas utan det finns normer på vilket avstånd och med vilket ljus etc. man ska studera arbetet.

Helheten på sista bilderna ser ju bra ut tycker jag härifrån iaf...

Nä förstår att det är svårt att syna varje platta men det blir väl byte på dom som e fula.

Finns lite regler kring fogsprång ja.. känner mig gnällig men ja. Ang. Fogar så ska dom vara släta utan porer stod det i texten, kan hitta massvis med porer. Skiten samlas ju där i tänker jag.

Kanske går att ändra båda strilarna att bli centrerade men hela syftet med att sätta dom off center är ju helt onödigt då, vi borde fått ett val ifall det är fallet.
Har man t.ex en pall i hörnet så blir den att stå i vägen.
Vi valde en stor dusch för att just ha en stor dusch.

Överlag förstår jag att det inte ska studeras med lupp men seriöst, kan hitta fler än 20 ställe med porer likt dom jag länkar där uppe och då har jag inte ens tittat på den svarta fogen.

Jag tycker det ser ut som slarvfel men jag är ändå osäker på om jag är gnällig kund nu :p...
 
Sittställning Forlowt skrev:
Nä förstår att det är svårt att syna varje platta men det blir väl byte på dom som e fula.

Finns lite regler kring fogsprång ja.. känner mig gnällig men ja. Ang. Fogar så ska dom vara släta utan porer stod det i texten, kan hitta massvis med porer. Skiten samlas ju där i tänker jag.

Kanske går att ändra båda strilarna att bli centrerade men hela syftet med att sätta dom off center är ju helt onödigt då, vi borde fått ett val ifall det är fallet.
Har man t.ex en pall i hörnet så blir den att stå i vägen.
Vi valde en stor dusch för att just ha en stor dusch.

Överlag förstår jag att det inte ska studeras med lupp men seriöst, kan hitta fler än 20 ställe med porer likt dom jag länkar där uppe och då har jag inte ens tittat på den svarta fogen.

Jag tycker det ser ut som slarvfel men jag är ändå osäker på om jag är gnällig kund nu :p...
Självklart byter man de som är fula men fortfarande handlar allt om kommunikation.
Nu handlar de flesta av mina kunder hos mina leverantörer och då står jag för kostnaderna för byte av plattor t.ex men om kunden skulle ha handlat plattor själv så blir det tilläggsdebitering för extraarbete.

Självklart ska fogarna vara släta.

Förstår inte hur du menar med att "syftet är helt onödigt" ?
Syftet att de flyttat blandaren närmre hörnet är ju troligen för att dörrarna ska komma längre in när man inte duschar och som jag skrev så får man ju ändå duschstrålarna i centrum av duschzonen så jag ser inte problemet.
Edit: Såg nu att det är en takdusch men de flesta av dessa är också vridbara.
Var du än står i duschen så får du väl vattnet över dig ? :thinking:
Syftet med en större dusch är väl för man ska kunna få bättre plats när man duschar. ;)
Självklart ska man få välja och då är vi åter vid kommunikation och den måste vara dubbelriktad. ;)
 
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart byter man de som är fula men fortfarande handlar allt om kommunikation.
Nu handlar de flesta av mina kunder hos mina leverantörer och då står jag för kostnaderna för byte av plattor t.ex men om kunden skulle ha handlat plattor själv så blir det tilläggsdebitering för extraarbete.

Självklart ska fogarna vara släta.

Förstår inte hur du menar med att "syftet är helt onödigt" ?
Syftet att de flyttat blandaren närmre hörnet är ju troligen för att dörrarna ska komma längre in när man inte duschar och som jag skrev så får man ju ändå duschstrålarna i centrum av duschzonen så jag ser inte problemet.
Edit: Såg nu att det är en takdusch men de flesta av dessa är också vridbara.
Var du än står i duschen så får du väl vattnet över dig ? :thinking:
Syftet med en större dusch är väl för man ska kunna få bättre plats när man duschar. ;)
Självklart ska man få välja och då är vi åter vid kommunikation och den måste vara dubbelriktad. ;)
Ahh dörrarna är ej menade att vikas innåt, sen är där god marginal för det ändå. Fatta inte va du menade förrens nu.

Kakel och klinker var från dom, vi stod för möbler enbart
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ahh dörrarna är ej menade att vikas innåt, sen är där god marginal för det ändå. Fatta inte va du menade förrens nu.

Kakel och klinker var från dom, vi stod för möbler enbart

Märkligt för det ser precis ut som INR duschdörrar och mig veterligen är det bara de som har hyllan (Pile) som du också nämnde och de duschdörrarna är menade att fälla in mot hörnet när inte duschen används för att man ska få en större rymd i badrummet.
När man då gör detta så går dörrarna emot blandaren väldigt tidigt om man centrerar blandaren på väggen så detta kan vara en anledning att de flyttat placeringen menade jag.
 
För mig känns det naturligt att blandaren och avloppet går i samma linje.
Tycker de ser jätte fint ut
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Märkligt för det ser precis ut som INR duschdörrar och mig veterligen är det bara de som har hyllan (Pile) som du också nämnde och de duschdörrarna är menade att fälla in mot hörnet när inte duschen används för att man ska få en större rymd i badrummet.
När man då gör detta så går dörrarna emot blandaren väldigt tidigt om man centrerar blandaren på väggen så detta kan vara en anledning att de flyttat placeringen menade jag.
INR är det ja!

Jajo, förstår va du menar och visst går dom att vika in.
Har inte tänkt på det alls så kanske du har en poäng där. Bara kände att det inte blev som vi tänkt.

Hmm ja, hade jag fått välja hade jag ändå valt centrerat då badrummet är rätt stort ..

Men kanske jag är något gnällig då ang. Det så.. man man blir lite sne och letar när man ser håliga fogar och fläkt hålet helt off och ja.. och sen är man vad elektrikern lämnat efter sig XD
 
  • Två vita runda installationslock placerade asymmetriskt på en vägg med spruckna fogar och smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
T topmount skrev:
För mig känns det naturligt att blandaren och avloppet går i samma linje.
Tycker de ser jätte fint ut
Aboslut ! I samma linje är dom dock 50 ut från väggen där dusch väggen blir 110 med hyllan.. kan inte låta bli att känna centrum hade blivit lite bättre :p...
 
Sittställning Forlowt skrev:
INR är det ja!

Jajo, förstår va du menar och visst går dom att vika in.
Har inte tänkt på det alls så kanske du har en poäng där. Bara kände att det inte blev som vi tänkt.

Hmm ja, hade jag fått välja hade jag ändå valt centrerat då badrummet är rätt stort ..

Men kanske jag är något gnällig då ang. Det så.. man man blir lite sne och letar när man ser håliga fogar och fläkt hålet helt off och ja.. och sen är man vad elektrikern lämnat efter sig XD
Fläkthålet tog en stund för mig att se vad du syftade på men sen såg jag det och det är mycket märkligt.
Med Fresh Intellivent medföljer det en plaststos som ska knäppas fast på fläkten och den ska gå in i ventilationsröret för att inte den fuktiga luften ska kunna smita/vandra in i själv väggen utan den ska riktas ut genom röret.
Den verkar de ju inte ha satt dit då fläkten inte sitter centrerad över hålet. :thinking::thinking:

Skär man upp så oförsiktigt som elektrikern verkar ha gjort där så får man fan fixa till det efter sig kan jag tycka.
 
  • Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.