Ska eventuellt köpa detta hus, det är ett hjätevads hus ifrån 1979. Skulle behöva lite tips för hur man skulle kunna ändra planlösningen så att det blir lite bättre,mer funktionellt och kanske lite  modernare,  utan allt för stora ingrepp.

Det jag främst skulle behöva är ett sovrum till.

Typ: Villa, 2 plan i souterräng.
Kategori: Friliggande villa
Rum: 6
Boarea: ca 170 kvm
Biarea: ca 81 kvm
 
  • 39SQJJKHPONNUHGC_39U2LAIRQS2GK45C.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
första våning
 
  • 39SQJJKHPONNUHGC_39U2L525ES2GK43K.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allrummet på första våningen kan ju bli en sovrum :)
gaia
 
Kan inte matplatsen till höger om köket göras om till sovrum? Själv ser jag ingen vits med två matplatser utan vill hellre ha min "vardagsmatplats" trevlig och stor nog att även härbärgera gäster.

/alacs
 
Tillägg:

Inget nämnt om köket är från byggåret, men är det så gammalt är det ju inte bortkastade pengar att renovera. Att då planera ihop köket med matplatsen till vänster genom att ev öppna upp mer ditåt bl.a. för att få in ljus i köket, och sätta upp en vägg mot den befintliga matplatsen i köket skulle ju vara ett alternativ.
 
Har är vädersträcken? Jag misstänker att det är söderläge där balkongen är. I så fall är det dumt att ha sov rum där dels för att det blir olidligt var i sovrummet sommartid samt att solinsläppet in i huset minskar enormt.
 
Jag antog (felaktigt?) att det var österläge i köket eftersom man väl normalt vänder vardagsrumsdelen mot söder/väster, men det är klart att jag kan ha fel, och då är mitt tips om nytt sovrum ingen större hit, det håller jag med om.
 
Nu vet jag ju inga mått och heller inte vad för sorts rum nu är ute efter; lite skillnad om det är barnsovrum eller arbetsrum eller något annat.

Men om det är ett arbetsrum eller ett barnrum och ni själva kan flytta ner på bottenvåningen så är mitt förslag att ni delar av det stora sovrummet på övervåningen. Ingången görs genom att det sätts upp en vägg i det lilla sovrummet bredvid badrummet så att korridoren förlängs. På detta sätt får man in en dörr till det bortre rummet.

Ett annat alternativ göra ett nytt sovrum på övervåningen där balkongdörren är. Det innebär endel rivande och en del nya väggar samt en nya balkongdörr från matplatsen.
Se skissen nedan.
 
  • 39SQJJKHPONNUHGC_39U2LAIRQS2GK45C_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för många intressanta förslag!. Har inte sett huset live (inomhus) ännu så jag får se hur det verkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.