Hej,
jag har letat i forumet men hittar inget som hjälper mig.

Till min sommarstuga kommer det kallvatten via en 32mm pemslang. Det är stugföreningens eget system med vatten från borrade brunnar, alltså lär det inte vara ett supertryck i systemet.

Jag vill ha vatten på tre ställen på tomten
  • Inne i köket. Blandare på diskbänken, bedömt avstånd till 32mm slangen 20 meter
  • Ute på friggeboden. För att ta vatten till vattenkannan, bedömt avstånd 6 meter.
  • Utanför bastun. Typ skölja av rensad fisk mm. Bedömt avstånd 15 meter.
Inga vattenslukare med andra ord. Min plan var att dimensionera ner till 16mm för "spridningsnätet" då jag tror att det räcker (låga tryckfall plus låg förbrukning) samt att annars får jag dimensionera ner på tre ställen med högre kostnad. Hur gör jag detta? Jag hittar inte i djungeln av kopplingar och skarvar.
 
1st adapter för 32 till 16 + 2st T för 16 mm löser väl problemet?

Handritat schema med rörelser mellan rörstorlekarna 32 mm till 16 mm och T-kopplingar för vatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man sedan vill ha plast eller mässing är väl en pris och kvalitetsfråga, samt beroende på förläggning. Om du ska tappa ur vattnet på vintern, så behövs en ventil också. Rita upp ett schema liknande det ovan och ta med till butiken, så kan de nog rekommendera lämpliga produkter för just den plats du har tänkt att använda dem.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
1st adapter för 32 till 16 + 2st T för 16 mm löser väl problemet?

[bild]
Om man sedan vill ha plast eller mässing är väl en pris och kvalitetsfråga, samt beroende på förläggning. Om du ska tappa ur vattnet på vintern, så behövs en ventil också. Rita upp ett schema liknande det ovan och ta med till butiken, så kan de nog rekommendera lämpliga produkter för just den plats du har tänkt att använda dem.
Låter enkelt. Men adapter? Kraven från föreningen är att det ska vara PRK på deras slang och då ska adaptern vara 32->16. Vilken är det då? resten är (nu när du visar det pinsamt) simpelt.
 
PRK-kopplingar är lättjobbade och lätta att kombinera med andra rördelar.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/prk-kopplingar/

32 till 16 kan du lösa med följande delar:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-402-32x25r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-427-tvastegsforminskning-med-tryckskruv-25r-utvx16/

Det finns alltså förminskningar, men ska du så långt som från 32 till 16 i ett steg så lönar det sig ibland att kombinera med vanliga mässingsrördelar. Särskilt om det ska kombineras med exempelvis avstängning eller förgrening. Det fina med PRK-kopplingar är att det är vanlig rörgänga i dom, så andra rördelar passar direkt. I en PRK för 32mm slang så är R32 gänga, för 25 mm slang är det R25 gänga osv.

Tänk på att lägga rören så de går att tömma på vatten vintertid om de inte är frysskyddade. Själva PEM-slangarna tål oftast att frysa med vatten i, men det är vanligt att kopplingarna fryser sönder.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Glöm inte att använda stödhylsa också. Kallas kompensationshylsa på PRK-språk.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
Vill man göra det lite extra läckert så kan man ju köra PEM32->PRK->fördelare, då kan man bli lite mer dynamisk i vad man plockar ur fördelaren. Men mest är det en estetisk fråga.

det är dessutom svårare moment (dock inte mycket). Att skruva ihop PRK T-rör och få det tätt klarar vilken 4-åring som helst :)
 
PNO PNO skrev:
PRK-kopplingar är lättjobbade och lätta att kombinera med andra rördelar.
[länk]

32 till 16 kan du lösa med följande delar:
[länk]
[länk]

Det finns alltså förminskningar, men ska du så långt som från 32 till 16 i ett steg så lönar det sig ibland att kombinera med vanliga mässingsrördelar. Särskilt om det ska kombineras med exempelvis avstängning eller förgrening. Det fina med PRK-kopplingar är att det är vanlig rörgänga i dom, så andra rördelar passar direkt. I en PRK för 32mm slang så är R32 gänga, för 25 mm slang är det R25 gänga osv.

Tänk på att lägga rören så de går att tömma på vatten vintertid om de inte är frysskyddade. Själva PEM-slangarna tål oftast att frysa med vatten i, men det är vanligt att kopplingarna fryser sönder.
Sociala nätverk när de är som bäst, tack för era råd!!!!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.