Har vi någon i församlingen som monterat taksteg på plåttak?

Om jag fattat rätt så duger det att skruva i endast plåttaket utan att ens behöva träffa reglar eller läkt.

Jag har modern pannplåt från Plannja.

https://www.byggmax.se/taksteg-för-plåttak-svart-p05534

Har inte kollat med sotaren än men anser det rimligt att produkten är godkänd om den nu finns till salu utan anmärkning om att inte vara ok.
 
Redigerat:
"Stegen passar alla vanligt förekommande takprofiler och skruvas fast direkt i takplåten."

Vilka mer svar behöver du? Det kommer sitta som berget.
 
Raskus Raskus skrev:
"Stegen passar alla vanligt förekommande takprofiler och skruvas fast direkt i takplåten."

Vilka mer svar behöver du? Det kommer sitta som berget.
Jag önskar erfarenheter från verkliga livet kan man väl säga..

Antar att det inte är vanlig farmarskruv som är grejen men skulle gärna höra erfarenheter.

För rent kostnadsmässigt så är ju dessa en bra grej.
 
Rickard.
Jag har inte monterat exakt sånna men all taksäkerhet som jag monterat skruvas direkt i plåten, skruv brukar följa med (i alla fall när man väljer proffsmärken) men det är en kort rostfri farmarskruv UTAN borrspets, kan eventuellt variera med fabrikat.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Första steget är nu på plats.

Skruvarna som medföljer är av typen gängpressande, alltså ska man förborra.
Här har produktutvecklaren gjort det lite svårt för användaren. Under själva hålen i steget där skruven ska sitta har man klistrat en mjuk gummitätning, vilket är bra. Dock så vore det smidigt att kunna förborra alla hål med steget som mall men denna gummibit smeker in sig i borret på ett olyckligt vis.

Så, då får man ändå sitta där på taket o mäta sig fram till vart det ska borras..
 
Rickard.
Du ska inte förborra takplåten, en skruv utan borrspets har inga som helst problem att göra ett hål i plåten. Att förborra försvagar bara infästningen.
 
Rickard.
Så länge skruven är spetsig ska det inte vara något problem, tänk på att gipsskruv för stålregel inte har borrspets. Men det kräver några kilon på skruvdragaren för att skruven ska kunna bita tag i plåten. Plåten måste deformeras av trycket för att skruven ska kunna börja gänga in sig. Det kan hjälpa att "gunga" vikten lite om man har svårt att få nog med tryck.

Men vill du förborra så gör det med en så liten borr som bara möjligt så blir det nog ingen märkbar skillnad.

Fliken "Penetrerande skruv" är den relevanta och där står det förklarat.
 
Redigerat:
Hmm...jag tyckte jag hängde på skruvdragaren och försökte mej på diverse trix.

Det står i produktbeskrivningen att vid tjockare plåt än 0,7mm så kan självborrande skruv användas.

Så jag gissar att ett 3mm hål till en 6,3mm skruv borde bli minst lika bra som att sätta farmarskruv, eller?
Ja, det är farmarskruv som finns i hemmet just nu..
 
Rickard.
Jag tror ditt exempel håller bättre än en farmaskruv, en farmaskruv är inte egentligen gjord för att hålla plåt i plåt och dom är bara 4.8mm med en rätt stor borrspets. En "vanlig" farmaskruv är inte bra till taksäkerhet.
 
Redigerat:
Minns jag rätt så ska det vara min 0,5mm plåttjocklek också.. Jag har monterat sådana steg ett flertal gånger och aldrig haft problem att komma igenom..
 
Ok. Jag ger mej, det funkar om man verkligen lägger bra tryck på.
 
  • En gul och svart DeWalt borrskruvdragare fästad på en svart plastställning mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Om du har en äldre plåt som förmodligen är lite tjockare än dagens kan en pryl/syl vara bra att ha. Knacka ett litet hål där skruven ska sitta så går det mkt lättare och drar mycket bättre än om man borrar.
 
Det som bör användas är sk. överlappsskruv. Och anledning till det, är att man inte kan dra den för hårt pga att gängorna slutar innan de nått botten/toppen(?) på skruven vilket innebär att gängorna inte drar sönder plåten. Och de har borrspets men en liten såda. Men ifall snörasskyddet är av lite tjockare plåt än 0,7 så får man förborra den med lite större borr men då inte i takplåten för att få maximalt utnyttjande av skruven.
 
Finns många fina idéer och förslag, dock medföljer bara 4 skruvar som inte motsvarar allt detta.
Sexkantsskalle är dock ett stort plus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.