Hej! Jag är i färd med att uppdatera köket och försöker bestämma mig för vilken kyl och frys vi ska ersätta det nuvarande kyl/frysskåpet med.
Har bara hört gott om Bosch så det lutar åt att det blir produkter från detta märke men de har ju ett modellutbud som är varierande så det är svårt att bestämma sig. Två olika paket verkar lockande, hos två olika säljare.

Elon har detta paket för 22.000:- KSV36AW4P / GSN36MW3V
Länk: https://www.elon.se/vitvaror/kyl-fryspaket/bosch-ksv36aw4p-/-gsn36mw3v

Elgiganten har denna kombination för 15.000:- KSF36PW3P / GSN36AW3P.
Länk till kyl: https://www.elgiganten.se/product/v...SF36PW3P/bosch-series-8-kylskap-ksf36pw3p-vit
Länk till frys: https://www.elgiganten.se/product/v...p/GSN36AW3P/bosch-series-6-frys-gsn36aw3p-vit

Hur skulle ni resonera?
Är prisskillnaden på 7.000:- ett bevis på att den dyrare kombon är bättre?
Är det bättre att köpa billigare då de ändå går sönder förr eller senare och då känns förlusten mindre med billigare grejer?
Är Bosch något att lita på eller ska man undvika?
Var hittar man tillverkningsland för de olika skåpen, inte alla Boschprodukter byggs väl i Tyskland?

Hoppas någon av er orkar räta ut något eller några av frågetecknen ovan.
 
Jag tycker du ska titta på hyllorna. Nya kylskåp har ofta glashyllor.
Jag har dålig erfarenhet av glashyllor med plastkant.
Plastkanten åldras och går sönder, då kan inte hyllan ligga i sina spår.

Därför valde jag hyllor med hela glasplan, där glasen går in i väggarnas spår.
Det var 5-6 år sedan och det var Bosch.

Det fanns att välja mellan skåp med och utan plastkant. De utan plastkant var de dyrare skåpen.
 
Glashyllorna har jag nog aldrig ägnat en tanke på tidigare. Tack för tipset! Lägger det till "saker att titta på"-listan.
 
  • Gilla
ellakulle
  • Laddar…
BirgitS
Kan du välja vitvaror med 5 års garanti är det bra.
Alla de skåp du länkar till borde vara tillverkade i samma fabrik eftersom det är samma serie 8, och tillverkningslandet står på en etikett där även produkt- och serienummer står och den kan vara placerad på baksidan eller på insidan.

En snabb koll på Prisjakt med en jämförelse mellan de två kylskåpen visar att de har olika användbar volym, låter olika mycket och drar olika mycket el. Sen är det ju upp till dig om du vill betala mer för större, tystare och energisnålare.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4749556,4749555
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
jag gjorde en stor köksrenovering nyss och kör bosch på allt utom just kylfrys. Asiaterna kändes mycket bättre med smartare lösningar.
Så kolla gärna på LG och Sammasunga.
 
A
Vi har precis bytt kök och absolut är det inte roligt att titta på nya kylskåp när man är van vid ett 20 år gammalt kylskåp.

Vi får till exempel inte in mjölkpaket stående längre på något hyllplan utan att påverka dom andra hyllplanen så att utrymmet blir för litet på övriga plan.

Numera finns det en salladslåda som är dubbelt så stor som tidigare variant. Vilket får till följd att dörren tappar ett hyllplan i dörren. Alltså ett hyllplan mindre i dörren. Det som stör mest då utrymmet i kylskåpet idag är mindre på grund av ökad isolering.

En kylskåpsfläkt som brummar i gång i tid och otid.

Nåja jätte svårt att bedöma vad som passar er. Ända rådet titta och titta och leta en gång till. Jämför olika tillverkare vad gäller insidan och layout.

Edit
:
Vårt kylskåp Miele.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Har också ett Miele kylskåp. Håller väl bra kvalitet men integrerat = mindre volym och hyllplanen önskar jag hade fler höjdjusteringar, det blir precis så att man hamnar på del sida gränsen när man packar lådor etc..

Ta den som är tystare och har störst volym. På Elon kan man ofta pruta lite på priset
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
T TreStjärnor skrev:
Råd och Rön släppte nytt test för kyl och frys paket för någon vecka sedan.
Samsung vann för tredje året i rad.

[länk]
Hur kunde den vinna? Inredningen ser ju helt bedrövlig ut. Nästan inga justeringsnivåer på hyllorna och dessutom massa kanter som knölar till det.
De delade hyllplanen begränsar var man kan ställa t.ex. en hel pajform.
Bosch ligger fortfarande på lägst energiförbrukning?
 
BirgitS
Testet av kylen RR40M7165WW var för två år sen. https://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/kylar-2017/
Sen har de visserligen lagt till några test under tiden men det är ju långt ifrån alla kylskåp på marknaden som testas och t.ex Bosch KSV36AW4P är inte testad. Men Bosch KSV36VB3P testades för ett drygt år sen och enligt testet så drar Samsung-skåpet 71 kWh om året och det Bosch-skåpet 96, Samsung-modellen rymmer betydligt mindre så det är troligen mer isolerat och vinner i huvudsak på att det håller en jämn temperatur mycket bättre. Båda får ett bra (och samma) betyg när det gäller att "plocka i och ur".

När det gäller Samsung-skåpet är det viktigt att känna till att Samsung anger att installationsbredden ska vara 70 cm, dvs. 5 cm fritt utrymme på båda sidorna, liksom bakom (inst.djup 75 cm). Om man inte har det kommer skåpet att dra mer energi.

Om jag minns rätt finns det i forumet redovisat problem med Samsungs supporttider med långa leveranstider på reservdelar.
 
Jag har läst någonstans att det finns en kvalitetsgräns mellan Bosch/Siemens billigare och dyrare modeller.
Och att det gäller att köpa ett ur den dyrare serien om man vill ha bästa möjliga kvalitet, den billigare ska inte vara så jättebra.

Vore kul med uppgifter från någon som arbetar med service/rep av kyl/frys.
 
Jobbar själv i butik och måste säga att Samsung är ett av de märken vi säljer bäst av. Bra produkter, bra support och lätt att få tag på reservdelar om det skulle behövas.

Energiförbrukningen som står på energidekalen (verkar vara samma värden i testen?) mäts på samma sätt oavsett tillverkare; inte inbyggt i ett kök, utan fristående. Det betyder att alla kylskåp presenterar lite lite sämre om man bygger in det.

Bosch brukar ofta köra 5-års garanti, vilket är väldigt värdefullt. Samsung har bara 2-års garanti.
Som vanligt en djungel med att hitta rätt.
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har läst någonstans att det finns en kvalitetsgräns mellan Bosch/Siemens billigare och dyrare modeller.
Och att det gäller att köpa ett ur den dyrare serien om man vill ha bästa möjliga kvalitet, den billigare ska inte vara så jättebra.
Det har väl med tillverkningslandet att göra som TS var inne på, de bästa tillverkas i Tyskland medan de som kommer från låglöneländer har mer produktionsproblem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl med tillverkningslandet att göra som TS var inne på, de bästa tillverkas i Tyskland medan de som kommer från låglöneländer har mer produktionsproblem.
Ja så kanske det är? Att de billigare Bosch/Siemens tillverkas i låglöneländer medan de bättre tillverkas i Tyskland?
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja så kanske det är? Att de billigare Bosch/Siemens tillverkas i låglöneländer medan de bättre tillverkas i Tyskland?
Det verkar vara så enligt andra trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.