T
Hejsan!

Det är så att jag ska köpa inbyggnadsugn samt spishäll och tänkte få lite klarhet i hur det funkar med installationen. Jag har tänkt köpa båda från ikea, men har läst att det inte medföljer kabel till hällen och till ugnen finns kabel fast utan själva stickkontakten. Jag antar att det ska vara stickkontakt för både häll och ugn som sedan sätts i uttag? Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Lite bilder ifall det hjälper:

Öppna eluttag med ledningar och kopplingsklämmor för installation av inbyggnadsugn och spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med säkringar och kopplingsdosor, kabeldragningar synliga, ingen ansluten utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju helt klart smidigast med kontakter och vägguttag. Standard vid nybyggnation. Ett jobb för din lokale elektriker
 
Jag antar det är ugnen du menar med frågan om stickkontakt. Det fungerar med stickkontakt om man väljer stickkontakt och uttag av god kvalité. Du verkar ha en fräscht elkouttag där som ska duga.

Dessutom tycker jag du väljer en butik som kan hjälpa med att montera anslutningskabel stickpropp. Det är bara dumt att sälja dessa vitvaror utan. Det kräver visserligen inte behörighet men väl lite vana.

Vad du behöver bekräfta att är att du ha tre faser, nolla och skyddsjord framdragen till perilexuttaget. Det ser bra ut, men det vore bra att även kontrollmäta.

Vad ligger ugnens uttag på för säkring? Är det den fjärde från vänster? Det vore bra om man kunde ge hällen två faser och ugnen den tredje. Man brukar därför koppla hällen till L1 och L2 och ge ugnen L3. Men i ditt fall hamna ugnen på L1 så som det ser ut i centralen.
 
Om jag inte ser helt fel så är det dragit 1,5 mm2 till "spisen" och då ska den säkras med 10 A samt det ser ut som någon typ av RK dvs mångledare typ "skarvsladd". Vilket om så är fallet är helt olämplig att använda i uttag med "snabbkoppling". I snabbkopplingar ska man använda typ EK eller FK dvs entrådig eller fåtrådig (7 kardelar). Dessutom gör man väl lämpligen vidarekopplingen i den dosa där matningen kommer. Det hela ser mycket hempulat ut så kanske en "översyn" inte skulle skada.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.