Kanske är på fel del nu...Aja

Far min ska ha iväg hästarna så jag tänkt ha in några bilar istället, så nu undrar jag om någon vet om det är risk att man får rost på bilarna av amoniacen?
Stallet har betonggolv/Väggar, så det finns kanske inte så mycket amoniac kvar efter att man städat?

Vore tacksam om någon kan svara.

/Marcus
 
Jag förutsätter att du gödslar ut innan du tar in bilarna. ;) Tvätta väggar och golv med högtryckstvätt gärna en med hetvatten. Sedan bör det inte vara något problem, bara bilarna får plats i spiltorna. ;D
 
Självklart >:( Hade ju inte tänkt ligga i skiten å meka :p
Tänkte mer på ifall porerna i betongen är full av skiten, aja bort med boxväggarna å fram med högtryckarn :cool:
 
Hästkraft som hästkraft. :cool:
Nu så skall du ha in lite flera hästar inte mindre ;)

Jag tror att efterskurar du och blåser rent med högtryck gärna varmvatten så är det ingen fara.
Känner folk som byggt permanentboende i ett stall. De byggde om några spiltor till gästsängar. :)
 
Vill du vara helt säker på att du fått bort ammoniaken kan du neutralisera den med citronsyra löst i vatten. Det kan du göra innan du efterskurar :)
 
morsan skrev:
Vill du vara helt säker på att du fått bort ammoniaken kan du neutralisera den med citronsyra löst i vatten. Det kan du göra innan du efterskurar :)

Ok så sopar jag rent först å spolar bort allt damm, sedan har jag på citronsyran och låter det verka en stund?

Hur mycket sitron ska det vara å hur länge ska det verka?
Stallet är kanske 120kvm el liknande..
 
Jag tror inte att den behöver vara så stark, kanske 2 påsar (60g)/10 liter? Du känner väl om det stinker ammoniak i stallet eller bara luktar lite :)
Du kan nog bara vattna över och sedan börja skura där du vattnade först
 
Det luktar ju inte spec mycket alls, det är ju bara hästar som stått där å dom har ju rätt mycket spån i boxarna som nog gör ett bra jobb..

Tack för svaren, blir nog bra det här.

/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.