Om du lägger golven själv, kolla med mäklare vad det ska vara för golv först. Vet att det är ganska vanligt att folk kommer från visningar och är besvikna på nylagda golv av fel sort.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Z zinken86 skrev:
Uthyrning har vi faktiskt funderat på, eftersom huset kommer kräva lite underhåll många år framåt då vi typ har gjort allt snart.

Kan och får vi behålla det för uthyrning så är det ett alternativ, dock så är bankerna så omöjliga tycker jag, när vi kollade på ett nytt objekt för nåt år sedan så räknade banken på om vi skulle behålla detta också, det skulle bli svindyrt med amorteringarna på 2 fastigheter så då blev man bara skrämd av den tanken..
Vissa banker säger tvärnej till sådant, även om man ska hyra ut. De räknar helt enkelt inte med inkomster man får från uthyrningen. Du måste hitta en bank som är OK med det, då belastas du inte av två fastigheter på samma sätt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det krypgrund så att du kan komma in under och lyfta bort trossbottenskivorna ? När du säger dålig trossbotten, men du då enbart trossbottenskivorna eller är bärlinan för golvet som är angripet och ruttet? Eller är det även golvet som du går på som är dåligt pga av förstörd bärlina. Om det enbart är trossbottenskivorna så kan du byta dem underifrån och även byta isoleringen där på samma gång. Så har vi gjort på jobbet tex när det varit trossbottenbyte.
 
  • Gilla
snespikaren och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Z zinken86 skrev:
Ja tack och lov ligger det inte i kramfors iaf, utan i nätra området söder om övik, så det kommer inte vara några problem att få det sålt eftersom det är bra liv i bygden..

Efter ett par dagars grubblande så tror a.o.f har helt rätt, det handlar om att försöka göra förlusten så liten som möjligt.
Har redan lagt ner närmare 400k så i bästa fall hade jag gissat på +-0 vid en försäljning

Men med dessa golv så blev det annorlunda, då kommer en potentiell köpare nog höra med en hantverkare först och då få en uppskattad offert på säkert 100k om det ens räcker, jag bara gissar. Och då kommer det prutas rejält tror jag.
Byter jag själv nu så blir det en materialkostnad på ca 30-50 extra, plus en massa tid på arbete förstås.
Men har kommit fram till att jag nog förlorar mindre på det i slutändan, att ta tag i eländet själv samt att man kan ha bra samvete när man säljer.

Men jävligt surt är det
Absolut. Hade nog resonerat som du och gjort jobbet själv, tror att du får en hyfsad timpenning. Men det gäller att ha tid och ork.
 
Redigerat:
Lägg ut det till försäljning som det är. Om du ändå räknar med att det blir en minusaffär, finns ingen anledning alls att lägga ännu mer pengar i huset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tombrittberg
H Hochiha skrev:
Du ska aldrig renovera för mer än marknadsvärdet, för då kan du ju lika gärna ha det osålt.
Som jag förstår det så är dom väl uppe i marknadsvärdet redan, nu gäller det att minska förlusten.
 
  • Gilla
tt48 och 2 till
  • Laddar…
Z zinken86 skrev:
Egentligen förstår jag inte varför det är så billigt och så mycket som står tomt där, för sett till hela kommunen så är det en helt fantastisk natur och så många små fina samhällen lite här och där, med rätt politik som skulle få småföretagare att gynnas på mindre orter och landsbygd , då tror jag verkligen att Norrland skulle få ett rejält uppsving, speciellt Kramfors med omnejd som dessutom är så välbesökt som turistort
Miljöpartiet vill ju avfolka glesbygden och Norrland så det är väl därför priserna är låga. När de höjer bensinpriset så mycket så har ju ingen råd att bo kvar vilket resulterar i låga fastighetspriser. Tyvärr.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Tombrittberg
A Ankan77 skrev:
Miljöpartiet vill ju avfolka glesbygden och Norrland så det är väl därför priserna är låga. När de höjer bensinpriset så mycket så har ju ingen råd att bo kvar vilket resulterar i låga fastighetspriser. Tyvärr.
Arbetsmarknaden är inte heller så bra på landsbygden.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Problemet med Kramfors är inte låga priser när man ska sälja men att få det sålt öht
Vad menar du med Kramfors? Kramfors är en rätt stort kimmun med Höga Kusten. Det finns områden där husen säljs för helt andra priser. Men som någon sa, det är tre saker som avgör priset. Läget, läget och läget och då är det kustnära som gäller. Men helt klart finns det motsatta där husen nästan skänks bort. Men delar av Höga Kusten har fått ett liter uppsving sista åren.

Mars
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
Helena S Helena S skrev:
Lägg ut det till försäljning som det är. Om du ändå räknar med att det blir en minusaffär, finns ingen anledning alls att lägga ännu mer pengar i huset.
Håller med dig, om man måste leja bort jobbet, då blir det för mycket pengar. Men som han säger 30-50 för materialet och 200 mer för huset, så hade jag aldrig tvekat.
 
  • Gilla
zinken86 och 2 till
  • Laddar…
Försök att sälja i nuvarande skick. Om ni får rimliga bud så är frågan löst. Om ni inte får några rimliga bud så får ni antingen vänta något halvår eller göra enkel renovering av de problem som finns, men detta lönar sig nog sällan i områden med låga fastighetspriser.
 
  • Gilla
LWendt och 1 till
  • Laddar…
harry73
S senmathal skrev:
Vad menar du med Kramfors? Kramfors är en rätt stort kimmun med Höga Kusten
Jag menade staden + byarna omkring rund älven.
Min svägerska försökte sälja ett hus i centrala Kramfors och det var helt omöjligt. Till slut blev det hyrköp till en skum figur som hyrde ut huset och senare slutade betala sp att köpet återgick. Därefter lyckades hon sälja till slut.
Då fanns det inte ens mäklare i Kramförs.

Sedan tycker jag att höga kusten är helt fantastisk och kan absolut tänka mig att flytta dit när barnen är stora.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

J
Om det kommer att räcka med 50tkr i materialkostnad, som du beskriver om du gör det själv, tycker jag absolut att du ska åtgärda innan försäljning. När du redan lagt så mycket pengar på huset och det låter som ok skick i övrigt. Att åtgärda felet kommer att göra att huset går att sälja. Annars troligen inte. Åtminstone inte till ett pris som du kan gå med på. Jag är mäklare, men jag har inga kunskaper om höga kusten området så svaret är generellt.
Lycka till!
/ Jonas
 
  • Gilla
franzke och 3 till
  • Laddar…
Z zinken86 skrev:
Uthyrning har vi faktiskt funderat på, eftersom huset kommer kräva lite underhåll många år framåt då vi typ har gjort allt snart.

Kan och får vi behålla det för uthyrning så är det ett alternativ, dock så är bankerna så omöjliga tycker jag, när vi kollade på ett nytt objekt för nåt år sedan så räknade banken på om vi skulle behålla detta också, det skulle bli svindyrt med amorteringarna på 2 fastigheter så då blev man bara skrämd av den tanken..
Det borde finnas intervall
A) Uthyrning, tar ut marginal för att täcka lån och renoveringar. Tar hyra så det månad för månad går plus, och med renoveringar i kalkyl kanske går det runt efter x antal år.
B) Uthyrning, hyran täcker bara alla lånkostnader och tar renoveringar som kostnader "direkt" de kommer.
C) Säljer med förlust. Får då restlån som månad för månad ska betalas....

Det är inget konstigt att man skriver hyreskontrakt, där hyran varierar efter ränteläge.
Vi sålde in oss till banken enligt B och kunde visa på att hyresmarknaden var god, så vi skulle "alltid" ha hyresgäster.


Vi har haft vårt hus uthyrt, med mycket krångel och besvär... men i slutändan har det varit ok.
Det har blivit en del "gratis" renoveringar, ommålningar, småfixar gjorda av hyresgästen....
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Problemet med Kramfors är inte låga priser när man ska sälja men att få det sålt öht
Till skillnad från fritidshusen längs kusten i samma kommun, där ligger priserna ofta närmare 3 miljoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.