Jag köpt sladden från Bauhaus hur gör jag nu? bilden på mitten är spisen som är kyramikhäl Gorenje Classico från Elgiganten. ? Tack :)
Elektrisk sladd framför en instruktion för anslutning till spis med olika kabelfärger och scheman på en sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutning på en Gorenje Classico spis med klistermärke för strömanslutningar och tom anslutningsklemmrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En otydlig bild av en väggmonterad eluttag för spis nära en skylt som säger "Nollledare saknas".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En neutralledare måste dras fram till uttaget på väggen innan hällen kopplas in.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C
Om det som står på skylten ovanför uttaget stämmer (vilket det säkert gör) går det inte att koppla in spisen i det uttaget med mindre än att det kompletteras med en nolledare, då den spisen behöver den nolledare som saknas.
Så du får nog tyvärr kalla in en elektriker.
 
Jag har väntat nu mer än två veckor till en elektriker att komma hit. det är så svårt att få tag i en:(
 
C
Hana Hana skrev:
Jag har väntat nu mer än två veckor till en elektriker att komma hit. det är så svårt att få tag i en:(
Inte så mycket annat att göra. Tyvärr får du nu betala priset för att någon varit "dumsnål" en gång i tiden när elmatningen till spisen drogs fram.
Ring runt till alla elektriker i trakten och säg att du har ett lite akut jobb med ett spisuttag som saknar nolledare. Säkert någon som kan klämma in det. Försöker man boka en tid kan det vara hopplöst.
 
  • Gilla
Hana
  • Laddar…
Har också en ny spis. Vänster sida av spisen ska kopplas till fas och nolla och höger sida ska kopplas till den andra fasen och nollan. Dvs 2 x 240 volt. kopplar du in spisen mellan två fasen blir det 400 volt in och då borde elektroniken och resten av spisen gå upp i rök.
Den tredje fasen nollan och fasen har jag kopplat in till ugnen som verkade vilja ha 240 volt enfas och 16 amper.
 
Var i landet bor du?
Bor du i skåne så kanske jag kan tipsa dig
 
  • Gilla
Hana
  • Laddar…
Det kan vara svårt även för en elektriker att dra dit en nolla. Men det finns ett trick!
Spisen kan kopplas enligt det mittersta bilden, då kan man ”låna”en fasledare som nolla, men man får då inte använda Perilex kontakt som normalt skall vara fullkopplad, utan en vanlig kopplingsdosa.
Är det en lägenhet? Har du 3 faser? Men kontakten tyder på att det är 3 faser.
 
U Uffe A skrev:
Var i landet bor du?
Bor du i skåne så kanske jag kan tipsa dig
Jag bor i Stockholm/Botkyrka
 
L Leif i Skåne skrev:
Det kan vara svårt även för en elektriker att dra dit en nolla. Men det finns ett trick!
Spisen kan kopplas enligt det mittersta bilden, då kan man ”låna”en fasledare som nolla, men man får då inte använda Perilex kontakt som normalt skall vara fullkopplad, utan en vanlig kopplingsdosa.
Är det en lägenhet? Har du 3 faser? Men kontakten tyder på att det är 3 faser.
Tack för tipset! jag vet inte , tittar på youtube och läser på google vill gärna lära mig :) den gamla spisen kontakt såg som på bilden Gammal smutsig spiskontakt och stickpropp på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gamla spisen är en ren 400V-spis. Det kan man se på att stickproppen "saknar" ett stift. Stiftet för nollan. Så du har tre faser men ingen nolla i uttaget. Det är därmed fullt möjligt att koppla om såsom @Leif i Skåne föreslår. Det innebär att du måste ta bort uttaget och ersätta med en anslutningsdosa samt öppna elcentralen och koppla om en av fasledarna så att den blir en nolla. Det är en snyggare lösning att få i en tråd till i röret så att det befintliga uttaget kompletteras med nolla.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Och det är absolut inte ditt fel att du fått med dig en häll hem som inte går att koppla in. Du ska istället klaga hos elgiganten och påminna dem om att Sverige sedan urminnes tider använt trefas och att i stort sett alla gamla hus har en spismatning för 3x400V utan nolla eftersom det inte finns någon anledning till något annat alternativ. Du ska inte behöva komma hem till dylika "överraskningar".
 
  • Gilla
Finndjävel och 4 till
  • Laddar…
Funderar på om det skulle gå att koppla nollan till nollan på 230 volts uttaget och koppla ihop de två faserna till andra kontakten i 230 volts uttaget. Funderar på om moderna induktionsspisar drar mindre ström och därför kan matas från ett vanligt vägguttag. Möjligtvis skulle du få problem om du drar på alla fyra plattorna på högsta effekt.
Borde då bli det högra alternativet du ska använda med 220 - 240 volt med fas och nolla.och så stoppar du in kontakten med en vanlig jordad kontakt till vägguttaget! Alltså inte spisuttaget där du bara har 400 volt.
Kollade på min spis den drar 2000 watt x 4 vid fullt pådrag.
 
BirgitS
N nallepu skrev:
Funderar på om det skulle gå att koppla nollan till nollan på 230 volts uttaget och koppla ihop de två faserna till andra kontakten i 230 volts uttaget.
Nej

N nallepu skrev:
Funderar på om moderna induktionsspisar drar mindre ström och därför kan matas från ett vanligt vägguttag.
Nej
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Funderar på om det skulle gå att koppla nollan till nollan på 230 volts uttaget och koppla ihop de två faserna till andra kontakten i 230 volts uttaget. Funderar på om moderna induktionsspisar drar mindre ström och därför kan matas från ett vanligt vägguttag. Möjligtvis skulle du få problem om du drar på alla fyra plattorna på högsta effekt.
Spisen är oftast utan medtävlande den hushållsapparat som har den högsta effekten. Vanligen omkring 11 kW när allt används. Detta oavsett gammal, ny, gjutjärnsplattor, glaskeramik eller induktion. Ett vanligt vägguttag kan man få ut 2,3 kW från. Det är möjligt att koppla en spis till ett vanligt vägguttag. Men det är en mycket dålig idé. Man får problem redan om en stor platta är igång på boost-läget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.