Hej,
Tidigare ägare påbörjade på 70-talet en betongbunker som gränsar till källaren, med oisolerade betongväggar och t o m betongtak. Jag tänkte göra om delar av utrymmet till en bastu. På grund av utrymmets natur blir det inget skrytbygge precis. (Delvis också pga lite fuktvandring utifrån)
Jag tänkte först isolera och klä alla 3 väggar, (en fjärde ska kläs med glas+glasdörr) med träpanel, men då jag inspekterade betongväggarna tyckte jag att två av dem var väldigt fina.
Så frågan är, vilken påverkan har betongvägg på upplevelsen? Måste jag gå upp i styrka i aggregatet? En betongvägg ska ha bastulav, räcker det med ett litet ryggskydd?
Eller ska jag köra traditionell träpanel med luftspalt, som jag ändå kommer göra på en vägg?

Vg taket hade jag tänkt isolering och lite panel, men, skulle man kunna skippa jobbet här och bara ha betongtak?

Bild som exempel
 
  • Inre delen av en bastu med träpanel på väggar och sittbänkar, en obehandlad betongvägg och en glasöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en bastu i min källare tidigare (byggd av tidigare ägare). Helt oisolerad källare med mycket fuktvanding.
Det var rena mögelodlingen tyvärr, så jag har kastat ut allt. Kan kanske funka om du kör med avfuktare konstant och bastar ofta.
 
G Galten skrev:
Jag hade en bastu i min källare tidigare (byggd av tidigare ägare). Helt oisolerad källare med mycket fuktvanding.
Det var rena mögelodlingen tyvärr, så jag har kastat ut allt. Kan kanske funka om du kör med avfuktare konstant och bastar ofta.
OK, tack för upplysningen. Denna del av källaren ligger "utanför" huset och är inte uppvärmt. Dock med ventilation/simpel dörr ut till trädgården.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Z zniff skrev:
OK, tack för upplysningen. Denna del av källaren ligger "utanför" huset och är inte uppvärmt. Dock med ventilation/simpel dörr ut till trädgården.
Hur gick det med dina tankar?
Jag är i samma funderingar
 
Skulle påbörjat allt under förra året under Corona, men, upptäckte ett sprucket avloppsrör rakt under blivande bastun så inget blir byggt tills det är fixat. (Jag tycker mig ana en väldigt svag doft av urin, konstigt nog)
Men, jag kör för cellplast isolering (ca 3cm) mot vägg o tak, i ett ramverk som det ligger plywood skivor mot (eller MDF). På detta fäster jag sedan smalare lodräta lister (1cm) som ska hålla upp innerpanel. Den centimetern blir då luftkanal för vädring.
Jag känner mig ganska modig, så jag funderar på att blotta en övre hälft av vägg då den har snygg betongstruktur, och bara anlägga en vågrät ryggplatta åt.
 
När jag flyttade in där jag bor nu var bastun helkaklad. Det var inte helt lyckat. Ganska länge under bastandet rann det vatten längs väggarna. Är det tjocka betongväggar borde det ta avsevärt längre tid för dem att värmas upp. Kallt att luta sig emot var det också tills man eldat ganska länge. Om du för utseendets skull vill ha en rå betongvägg skulle jag rekommendera att ha det på en vägg man inte skall luta sig emot.
 
  • Gilla
0jsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.