Som många andra villaägare har vi fjärrvärme. En sak jag har fått lära mig är att kulventiler ska motioneras någon gång per år för att man ska vara säker på att de behåller sin funktionalitet över åren. Sagt och gjort, det kan man ju ha som rutin att göra en gång per år,.

Men jag är ytterst osäker hur jag ska göra med ventilerna runt fjärrvärmeaggregatet - det är ju sex stycken, och borde man inte ha viss ordning när man gör det?

Ventilerna:
2 stycken för inkommande/utgående vatten från fjärrvärmecentral som sitter på ett rör till fjärrvärmeaggregatet
2 stycken på fjärrvärmeaggregatet för tappvatten
2 stycken på fjärrvärmeaggregatet för husets värmesystem, dvs elementvatten.

Tänker jag rätt om man ska göra så här:
Fjärrvärmen: vrid av inkommande, av utgående, på utgående, på inkommande
Tappvatten: Vrid av huvudventil för inkommande vid vattenmätaren. Sedan samma som ovan och sedan på med huvudventil igen.
Elementvatten: Stäng av cirkulationspump, sedan samma ordning som för fjärrvärmen, sedan på med pumpen igen. Känns det rätt?

Behöver jag ens göra detta? Jag tänker att man gör sådant här i förebyggande syfte för att inte vara ledsen den dagen man verkligen behöver stänga av något.
 
  • Ventiler och rör på ett fjärrvärmeaggregat, med kulventiler i olika färger för olika funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad kulventil märkt "HÖGFORS" monterad på värmerör ovanför vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är nog bara att tuta och köra, ingen utrustning ska fallera på grund av en snabb avstängning.
 

Bästa svaret

Det finns olika skolor om att motionera kranar och ventiler. En del förespråkar ’rör inget som fungerar’ andra föredrar att göra regelbunden kontroll. På jobbet brukar vi rekommendera motion på allt utom säkerhetsventiler och stängda diton.

Om du kan motionera utan att stänga helt så är det bara att jucka på. Det är värre med dom som normalt är stängda men oftast kan du snabbt öppna och stänga utan problem.
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.