Letar efter "flip-stop" av hög kvalitet.

Vi ska utrusta vår pelarborr med ett nytt anhåll. Idag har vi en rektangulär alu-profil 40x60mm där vi tvingar fast stopp (typ MDF-bit) mot anhållet eller mot bordet. Nu börjar jag tröttna och tänker dels byta ut anhållet mot ett betydligt längre och dels köpa flip-stop och montera.

Vilka flipstop är bäst? Letar efter hög kvalitet, gärna kraftiga i stål, kullagrade. De får gärna kunna monteras i T-track med mått enligt bilden. Det är Profil 8 Schwer från Aluprofil.com http://shop.aluprofil.com/…/ART01507_Profil_8_40x16_schwer.… Denna skena passar tillsammans med Festool skentvingar så vet ni vilken storlek jag menar.

Men om flipstopsen kommer med egen skena funkar det också, vill dock helst ha skenor i 2m-längder utan skarvar.

Min tanke är att skruva fast skenan i aluprofilen som anhållet utgörs av. Det betyder att flip-stopen måste vara hyfsat rätt höjd för att kunna nå ner till bordet.

Jag har hittat flip-stop i alu, kullagrade från UJK technologies.https://www.axminster.co.uk/ujk-technology-flip-stop-for-tr… De passar enligt uppgift på sidan i en "8mm T-slot", oklart om de funkar i den T-tracken jag länkade till ovan, någon som vet? Axminster hade skenor också, men bara i korta längder.

Tar tacksamt emot alla tips!

Aluminiumprofil monterad på arbetsbänk vid pelarborr, söker kompatibel flip-stop för verktygsuppställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av Profil 8 Schwer T-track för användning med pelarborr och flip-stop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ujk skenorna har rätt lika mått som den där bilden, de är grunda, i stil med kregs t-tracks, grundare än incra och Rutlands. Så jag tror så här, passar något ujk eller kreg så passar det dina t-tracks, men inte nödvändigtvis tvärtom. Jag har nån kregstump hemma, kan ta med vid nästa besök så du kan jämföra.

För övrigt har Kreg gott om flip stops. Incra har ett med gott om pimpfaktor men där e jag lite osäker om det passar din t-track. https://www.woodworking.se/handla/incra/frasbord-tillbehor/incra-flip-stop-shop/

Edit. Kom på att din lada e rätt pimpad ändå.

Edit 2. I värsta fall om prylarna inte skulle lira ihop e det väl bara att fixa till några hemfilade t-stenar som passar dina skenor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Litta bilder o tankar.

Kregskena = den blå = den jag tror är identisk med röda ujk. Deras t-stenar kommer antagligen rotera rundor i din profil, lite beroende på hur långa de är. Har ingen sån sten, här är det upp o nervänd skruv.

Incra med t-spårmutter, 11*22 är den muttern. Kommer kanske rotera den också eller iaf hamna ordentligt på sniskan.

Får du in en m6 sargsprint i profilen? Det är den enklaste av alla enkla t-spårmuttrar. Låser isåfall mot golvet på smala spåret snarare än ytterväggarna. Annars går det ju som sagt lätt att fila till egna t-stenar.

Edit. Incra kan du nog glömma om du inte köper hela deras kit, deras flip stop styr mot skenan snarare än spåret i densamma.

Närbild på en blå kregskena i en verkstadssituation monterad med en upp och nervänd skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en T-spårmutter och skruv nära en metallprofil i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Oj! Proscale kändes verkligen trevligt! Men det får bli nästa gång, nu blir det beställning på Veritas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.