Hej alla.
Har ett fuktigt golv i ett källarföråd, jag vill nu ha det torrare. Tänkte att man kan stryka på ett lager våtrumsfuktspärr på betongen (+ 20cm upp på väggen) och sedan klinkers på detta. Då borde fukten hålla sig under fuktspärren och jag får ett torrt golv :)
Är det någon som har erfarenheter / synpunkter på detta är jag tacksam för svar.

mvh
PO
 
Vart ska din fukt ta vägen då? Upp i väggarna...
 
Om det finns fukt i konstruktionen så är väl den allmänna meningen att man ska låta fukten vandra ut därför att all typ av inkapsling är skadligt för materialet. Så antingen hindrar du fukten från att komma in (i princip omöjligt...) eller också ser du till att den kan vädras ut på ett för dig fördelaktigt sätt. Jag föreslår någon form av ventilerat golv. Kan vara så enkelt som att lägga Bergo-plattor på golvet, men kan också vara så omfattande som fläktventilerat Nivell-golv.
 
Ventilerad platon, eller motsvarande.
Eller ovan nämnda nivell.
 
ejwbegysv skrev:
Vart ska din fukt ta vägen då? Upp i väggarna...

Golvet är av betong, och betong klarar fukt. Tänkte stryka fuktskyddet även en bit upp på väggarna.
Idag måste jag köra med avfuktare konstant och det blir dyrt i längden.
Men det kan nog bli så att jag istället lägger en fukttät matta (tex platon) och gjuter på 5cm betong istället för klinker, det blir nog samma pris.
 
Mikael_L
Är det en riktig källare, dvs helt under mark?

Jag håller med tidigare inlägg, att om du tätar golvet finns risken att det får till följd att dina väggar blir fuktigare istället! Så du flyttar bara problemet.
Den enda "säkra" metoden är nog att åtgärda utifrån.

Men allt beror ju också på just dina lokala förhållanden, det kan t.ex. vara så att du har mer fungerande dränering utanför väggarna än under golvet vilket kan göra skillnaden.

Jag tror att platongolv och väggar (eller likn) med (forcerad) luftväxling mellan betong och den nya insidan också borde lösa problemet, en inte helt okomplicerad eller billig lösning dock.

Det går ju att börja med den metod du funderar på själv, och kontrollera hur det fungerar över tiden, om du måste göra om så var det inte så väldans dyrt och mycket arbete bortkastat.
 
Rent principiellt så kan man stänga in fukten i en betongkonstruktion om där inte finns några fuktkänsliga material. Däremot har jag vid något tillfälle läst att man gör en hållfasthetsförlust om betongen står våt, men det ligger helt utanför mina kunskaper.

Golv och vägg måste då rengöras kliniskt.

Att använda en fuktspärr modell badrum är jag lite tveksam till. Den ska då vara typad för användningen.
Det du förmodligen ska använda är ett asfalt membran tex mataki bituthene, och det är inte billigt för DIY, men i vissa fall kostnadseffektivt för proffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.