N naggen skrev:
Kanske ska köpa denna värmevakt och placera i badrummet med?
[länk]

Samt denna istället för glykol då?
Slå i alla vaskar, brunnar och toalett?
[länk]
Billigast är väl ändå att köpa en 4-l dunk spolarvätska för 90kr
 
A
Många föreslår värmevakter och andra frysskydd.

Det är väl bra så länge elen fungerar.

Vet inte vilken frys zon du har stugan eller hur ofta du kan titta till den.

Men blir det kallt i vinter och strömmen går så hjälper inga åtgärder som innebär att du behöver el för att skydda dina rör.

Det kan verka besvärligt att kladda med urtappning av vatten men förmodligen värt det.

Möjligen kan du låta varmvattenberedaren vara ifred precis som Ulltand sa.

Men stäng av tillförsel av vattnet. Skulle den frysa sönder är den lätt att byta om du tycker det är besvärligt att tömma den. Det är priset du spelar med om det skiter sig men det kanske är värt det i stället för jobbet att tömma den.

Risken är ju ganska liten att strömmen går!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Låt varmvattenberedaren vara på men ta ner temperaturen till 40C för att spara energi. Eftersom beredaren är välisolerad kommer den klara ett längre strömavbrott.
t
Moralpredikar om klimatet och pratar som det skulle vara världens panik i andra trådar men föreslår att lämna på en varmvattenberedare som inte ska användas över vintern, bara för att spara tio minuters jobb. Lev som du lär om du vill ha nån trovärdighet.
 
Gör som jag skrev. Se till att tappa ur allt. Spara ström och pengar och slippa bekymra sig för att det skall frysa sönder om det blir strömlöst.
Det är inget stort jobba att tappa/blåsa ur ledningar.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja men du kan ju inte stänga av vattnet och öppna kranarna och ha beredarn igång.
Låter som en väldigt dum idé
Du tömmer ledningarna men inte beredaren.Varmvattenberedaren har ju en större mängd vatten i sig som svårligen avdunstar. Ska man vara borta länge kanske man skall sänat temperaturen i beredaren till 20-30 C. Så gör vi på vårt sommarställe och det har fungera utmärkt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du tömmer ledningarna men inte beredaren.Varmvattenberedaren har ju en större mängd vatten i sig som svårligen avdunstar. Ska man vara borta länge kanske man skall sänat temperaturen i beredaren till 20-30 C. Så gör vi på vårt sommarställe och det har fungera utmärkt.
Avdunstar gör det inte, men beredaren fryser sönder om det blir strömlöst. Men ser ingen vinst i att inte tappa ur beredaren. Är ju inte en speciellt krånglig manöver
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Moralpredikar om klimatet och pratar som det skulle vara världens panik i andra trådar men föreslår att lämna på en varmvattenberedare som inte ska användas över vintern, bara för att spara tio minuters jobb. Lev som du lär om du vill ha nån trovärdighet.
Lite OT från mig!

Jag tror det finns olika grader i helvetet och lika många uppfattningar. Jag har många gånger lovat mig själv att aldrig prata klimatet då det ämnet är otroligt infekterat och det finns lika många uppfattningar som det finns människor.

Det man kan tycka är att det är extremt tråkigt att vi inte kan prata om det utan att bli fruktansvärt otrevliga mot varandra. Istället för att diskutera lösningar. Lägger inte in mina lösningar för då blossar ilskan upp på någon annan.

Så jag gissar att de flesta är lite dit och lite åt andra hållet och plockar upp det myntet man tycker passar just din plånbok.
 
Vi har testat olika varianter. Ha värme på under vintern fungerade tyvärr inte. Med några års mellanrum så kommer extremt kalla perioder som tyvärr förenas med elavbrott. En värmepump kräver också underhåll. Så det fungerade inte så bra. Att tömma ur systemet blev då lösningen. Vi lärde oss det, men gjorde ibland misstag som blev rätt dyra att fixa. Slutligen fick vi kontakt med den lokala VVS-firman som gör detta åt oss för en rimlig kostnad. Koppla ur på hösten, koppla in på våren. I vårt fall blir det inte dyrare än att ha stödvärme hela vintern eller att fixa till något problem på våren.
 
  • Gilla
4092 och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Avdunstar gör det inte, men beredaren fryser sönder om det blir strömlöst. Men ser ingen vinst i att inte tappa ur beredaren. Är ju inte en speciellt krånglig manöver
Poängen är att en varmvattenberedare är så väl isolerad att det krävs ett lååångt strömavbrott om den skall frysa men ett starttillstånd + 40 C
 
1066Hastings skrev:
Lite OT från mig!
Jag tror det finns olika grader i helvetet och lika många uppfattningar. Jag har många gånger lovat mig själv att aldrig prata klimatet då det ämnet är otroligt infekterat och det finns lika många uppfattningar som det finns människor.
Det enda rimliga imo är att förhålla sig till den bästa kunskap vi har, IPCC. Det ogillar Finndjävel att jag gör men varför han sabbar denna tråd med sina påhitt vet jag inte.

Givetvis drar en välisolerad varmvattenberedare utan uttag med låg temperatur väldig lite energi. Betydligt mindre än att ha luftvärmepumpen påslagen under vintern.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Poängen är att en varmvattenberedare är så väl isolerad att det krävs ett lååångt strömavbrott om den skall frysa men ett starttillstånd + 40 C
Är ju rent trams, har du strippat en beredare? Max 10cm glasullisolering så den klarar inte så lång tid om den inte är på flera kubikmeter. En liten beredare på 50 liter klarar inte så lång tid som du tror. Bara ren tur i så fall om den inte frusit vid strömavbrott.
Jag skulle aldrig riskera det för den lilla arbetsinsats det innebär att skruva isär en koppling på tilloppet och tappa ur vattnet. Skulle jag haft en stuga med ström så hade jag installerat en avtappning på inloppet och släppt ur vattnet och stängt av strömmen.
Nu har vi gasol som fixar varmvatten och tappar ur allt. Tar en timme så är allt fixt och färdigt för vintern.
 
Kan rekommendera min metod : tappa ur och stäng av allt. Ta dig tid och tänk efter i vilken ordning allt ska göras. Tag det steg för steg och fotografera detaljer och skaoa sedan ett dokument med bilder och arbetsmoment. Dokumentet kan sedan användas, inte bara av dig själv, utan av vem det vara månde och fungerar i många år. Gör sedan en likadan intruktion för att "starta upp" vattenförsörjningen igen på våren.
Detta har jag gjort för båda mina anläggningar vid fritidshuset och det fungerar mycket bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är ju rent trams, har du strippat en beredare? Max 10cm glasullisolering så den klarar inte så lång tid om den inte är på flera kubikmeter. En liten beredare på 50 liter klarar inte så lång tid som du tror. Bara ren tur i så fall om den inte frusit vid strömavbrott.
Jag skulle aldrig riskera det för den lilla arbetsinsats det innebär att skruva isär en koppling på tilloppet och tappa ur vattnet. Skulle jag haft en stuga med ström så hade jag installerat en avtappning på inloppet och släppt ur vattnet och stängt av strömmen.
Nu har vi gasol som fixar varmvatten och tappar ur allt. Tar en timme så är allt fixt och färdigt för vintern.
Jag vänder på frågan eftersom du säger att det är trams. Hur lång tid tar det för en 50 L varmvattensberedare med 10 cm isolering och 40 C att frysa i en omgivningstemperatur av -15 säger du? Också intressant att du har en uppfattning om vad jag tror det tar. Vad tror jag?
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vänder på frågan eftersom du säger att det är trams. Hur lång tid tar det för en 50 L varmvattensberedare med 10 cm isolering och 40 C att frysa i en omgivningstemperatur av -15 säger du? Också intressant att du har en uppfattning om vad jag tror det tar. Vad tror jag?
Vet du vad, det orkar jag inte räkna ut exakt en sen fredagskväll.
Beredaren måste avge 2000 kcal eller 2,3 kWh innan vattnet fryser, hur fort detta avges till omslutande luft beror ju så klart på den värmeavledande arean och isoleringens isoleringsförmåga är 0,037 w/kelvin/meter
Så bara för att tro något, eller rättare sagt gjort ett väldigt grovt överslag så gissar jag på 2 dygn.
Men vem ringer och påtalar att det är strömlöst ute i skogen? Men kanske energibolaget har koll på detta.
 
Kan du tömma ledningar till och från beredare, annars riskerar det att frysa där de ansluter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.