A
När jag byggde om mitt gamla hus sa snickaren att jag inte skulle plasta in takkupan. Är det inte plastat innan sätt inte dit plast efteråt.

Samma svar fick jag av plattsättaren när vi gjorde i ordning ett badrum i källaren. Inget tätskikt behövs, blir bara problem om du stänger in fukten som normalt andas ut genom betongväggen naturligt. Ska tillägga att vi inte behöver platonmatta där vi bor utan den gamla grunden är tjärad på utsidan. Badrummet är 30 år gammalt inga problem ännu.

Så mitt råd är att prata med någon personligen som kan det här med gamla hus och inte ta råd här med en sån viktig fråga som taket och isolering.

Jag gissar att du inte ska plasta in taket utan bara lägga en luftspalt mot yttertaket med masonit sen isolera och sen innertak.

Men som sagt vad kolla med en riktig snickare som kan detta bättre.
 
1066Hastings skrev:
När jag byggde om mitt gamla hus sa snickaren att jag inte skulle plasta in takkupan. Är det inte plastat innan sätt inte dit plast efteråt.

Samma svar fick jag av plattsättaren när vi gjorde i ordning ett badrum i källaren. Inget tätskikt behövs, blir bara problem om du stänger in fukten som normalt andas ut genom betongväggen naturligt. Ska tillägga att vi inte behöver platonmatta där vi bor utan den gamla grunden är tjärad på utsidan. Badrummet är 30 år gammalt inga problem ännu.

Så mitt råd är att prata med någon personligen som kan det här med gamla hus och inte ta råd här med en sån viktig fråga som taket och isolering.

Jag gissar att du inte ska plasta in taket utan bara lägga en luftspalt mot yttertaket med masonit sen isolera och sen innertak.

Men som sagt vad kolla med en riktig snickare som kan detta bättre.
Obs undvik masonit då svampar gillar fuktig masonit
 
  • Gilla
Timmerloftet
  • Laddar…
A
B byggarätt skrev:
Obs undvik masonit då svampar gillar fuktig masonit
Som sagt vad kontakta någon som vet. Tanken är väl annars att luftspalten ska torka ut mellanrummet. Läcker taket in vatten utifrån så är det läge att täta på utsidan.

Men som sagt vad jag är ingen expert men svampar gillar fuktig miljö och inte bara masonit. Gissar att svampen växer på de flesta fuktiga material.
 
1066Hastings skrev:
När jag byggde om mitt gamla hus sa snickaren att jag inte skulle plasta in takkupan. Är det inte plastat innan sätt inte dit plast efteråt.

Samma svar fick jag av plattsättaren när vi gjorde i ordning ett badrum i källaren. Inget tätskikt behövs, blir bara problem om du stänger in fukten som normalt andas ut genom betongväggen naturligt. Ska tillägga att vi inte behöver platonmatta där vi bor utan den gamla grunden är tjärad på utsidan. Badrummet är 30 år gammalt inga problem ännu.

Så mitt råd är att prata med någon personligen som kan det här med gamla hus och inte ta råd här med en sån viktig fråga som taket och isolering.

Jag gissar att du inte ska plasta in taket utan bara lägga en luftspalt mot yttertaket med masonit sen isolera och sen innertak.

Men som sagt vad kolla med en riktig snickare som kan detta bättre.
Det kan vara ett bra råd. Men samtidigt finns det gott om hantverkare som vet hur de brukar göra. Men inte har koll på varför eller mekanismerna bakom. Då kan det bli fel.
 
  • Gilla
Simber11 och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara ett bra råd. Men samtidigt finns det gott om hantverkare som vet hur de brukar göra. Men inte har koll på varför eller mekanismerna bakom. Då kan det bli fel.
Det är därför det är bra att prata med flera personer och sen använda eget huvud till att avgöra vem som låter som han har koll.

Har lärt mig genom åren att det finns många olika uppfattningar och att en del är fel.

Det är därför det är viktigt att tillföra att man faktiskt inte kan detta eller är expert. Tipsen ska användas för att tala med riktigt yrkesfolk eller till att gnugga hjärnan på mottagaren.
 
Det svåra är att avgöra vem som vet och vem som bara låter säker. Jag har hört riktigt galna saker från folk som är proffs på området.
 
D Daniel 109 skrev:
Det svåra är att avgöra vem som vet och vem som bara låter säker. Jag har hört riktigt galna saker från folk som är proffs på området.
Exakt när det gäller isolering och fukt finns det lika många recept som träd i skogen och oftast så vinner byggmaffian trotts att ingen seriös debatt är möjlig!

Det vanligaste problemet med fukt och isolering är om det ska vara diffusionsspärr ?

Det andra hur luftspalt ska eller inte ska användas?

Tredje är hur man åstadkommer verklig isolering i enlighet med vad som krävs!

Isoleringstyp och om man vill blanda olika typer?

Myter om olika typer av isolering!

Ventilationens betydelse för fuktlast?
 
Grejen är att det finns ingen metod som alltid fungerar.
Det framgår av Fukthandboken.

I ett gammalt hus, och särskilt i ett fritidshus som ibland kallställs eller bara håller några få plusgrader, så skulle jag köra på klassisk beprövad metod.
Ngn form av ångbroms på insidan, och en klassisk luftspalt med vindskydd mot råsponten. Sedan en hygroskopisk isolering av ngt slag.
Det är bra om isoleringen inte blir så kraftig, för då blir taket varmare och torkar ut bättre.
Som nämnts innan så behöver ett hus som inte är konstant varmt kunna torka ut både inåt och utåt.

Bredden/höjden på luftspalten är beroende på hur mkt det blåser på platsen. Ju blåsigare läge desto mindre bredd/höjd behövs iom att vinden trycker/drar luften genom spalten effektivt. Om det är blåsigt så kan det klara sig utan nockventilation, under förutsättning att luften kan passera nocken från ena sidan till den andra av taket.

Det viktigaste när det gäller isolering, all isolering, är att det är absolut vindtätt. Det kräver ett omsorgsfullt och noggrant utförande av arbetet.

Det är också att rekommendera att bygga gnagartätt. Vilket betyder tjocka massiva mtrl såsom massivträ (helst 45 mm eller tjockare), hårt drevat och försett med rejäla lister som extra säkring, murbruk/tegel, eller plåt/järn. Papp, plast och alla typer av byggskivor utom kanske fibercement går de igenom plättlätt. Om gnagarna får komma fram så blir huset välisolerat som en schweizerost. Om det är ett fritidshus som ligger lite lantligt så finns det förmodligen en hel del gnagare runt omkring.
 
  • Gilla
Simber11
  • Laddar…
Fukten beter sig alltid på samma sätt. Det är inte olika beroende på byggnadstyp. Men man måste ju alltid titta på helheten.
 
D Daniel 109 skrev:
Fukten beter sig alltid på samma sätt. Det är inte olika beroende på byggnadstyp. Men man måste ju alltid titta på helheten.
Fukten har hela tiden nya sätt att ställa till det i en konstruktion!
Det vanligaste felet är att tro att en byggnad är statisk!
Gnagare insekter hussvamp som ingen teoribok i världen hanterar..
 
Jodå, hussvamp växer tex bara om det är fuktigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, hussvamp växer tex bara om det är fuktigt.
Nix.. hussvamp transporterar fukt växer 15 cm per dag och behöver kalk
 
Nej. Hussvamp är mycket vanligare än de flesta tror. Men det är inte särskilt vanligt att de orsakar skada. De behöver väldigt specifika förhållanden för att bli stora.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Hussvamp är mycket vanligare än de flesta tror. Men det är inte särskilt vanligt att de orsakar skada. De behöver väldigt specifika förhållanden för att bli stora.
Japp
 
B byggarätt skrev:
Det enda du behöver göra är att ta hål genom råsponten och pappen i nock inifrån under plåttaket samt ha diffusionsöppet inifrån med träullit lösning och cellulosa obs hålen måste säkras mot insekter
Detta är inte möjligt då det är ca 3 cm mellan nockstock och virket som råsponten ligger på (se bilder). Jag får göra det utifrån isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.