Är det någon som har valt bort frånluftsvpumpen mot ren vedpanna med ack tankar??
Måste vara det bästa och mest ekonomiska om man vill kapa o klyva hela våren ???
Eller finns det någon som har ett bättre alternativ till frånluftvpump?
 
Njae, "hela våren" är en mild överdrift. I alla fall om man köper långved. Om man går i skogen och hugger veden själv så kan det nog ta en bra stund, men inte om man bara kapar och klyver.

Däremot så kräver vedeldning att man i stort sett dagligen gullar med pannan. Ved ska bäras in, pannan ska askas ur och sotas i jämna mellanrum, det ska eldas i stort sett varje dag. Man måste avsätta ungefär 20-30 m[sup]2[/sup] i trädgården för vedlagring och det är bra om man ha en lika stor vedbod också.

Man är (eller blir) vedeldare. Hur många anser att de är frånluftsvärmepumpare? Det jag menar är att man bör vara medveten om att det innebär en del jobb och omak med vedeldning. Samtidigt är tillfredställelsen efter att årets ved är kapad, kluven och travad oslagbar.

Pelletseldning i en bra pelletspanna är väl också ett alternativ. Det innebär en del jobb med sotning och uraskning, men ändå är betydligt lättsammare än vedeldning.
 
Vi kommer att bygga ett älvsbyhus, höner modellen. Vi kommer att värma upp huset med pellets, Kalix pannan med pellex brännare. Pelletsanläggningen kommer vi sedan docka in i frånluftsvärmepumpen. Pumpens funktion kommer vara att ventilera huset.

Dessutom erhålls skattereduktion motsvarande 30 procent av kostnaden exklusive arbetskostnad. Dock högst med 15 000 kr.

Lulebo

 
går det inte att kombinera då... frånluftsvärmepump till varmvattnet och ved till värmen. På sommaren vill man kanske inte elda, men gärna duscha efter all vedklyvning
jag har en IVT frånluftspump endast till varmvattnet ...funkar splendid
 
Mja, är det inte så att en värmepump jobbar som effektivast vid låga temperaturer. Man vill ju gärna att varmvattnet är varmare än 50 grader. Om man ska ha något bara för att producera varmvatten så tror jag mer på solfångare. Det är ju verkligen gratis energi.

Och jo, man vill gärna duscha efter vedandet, men då är man så varm att man vill ha ganska svalt duschvatten. ;) Det går bra att elda även under sommaren, men det blir ju större förluster från tankarna då, men jag tror inte att det är dyrare att elda under sommaren än att köra på el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.