Trixade med det här för nåt år sedan men gav upp. Men det stör...

Panelen i vårt sovrum verkar inte prata med ”blåhatten” som sitter på golvvärmefördelaren(?) och jag undrar hur jag ska felsöka. Panelen i sovrummet lyser ibland och verkar funka som den ska men på blåhatten märks inget - varken om jag vrider upp el ner och väntar en stund.

Är det vanligt att själva kopplingsdosan ger upp? Borde jag se någon kontrollampa?
 
  • Väggmonterad temperaturregulator från Uponor med en roterbar ratt och en röd kontrollampa som lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kopplingsdosa med elektronik för golvvärme, sladdar och grön kretskortspanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uponor har en teknisk support som man kan ringa till.
 
Har du kontrollerat att "stiftet" i ventilen som sitter under din "blå hatt" verkligen rör sig och inte har fastnat? Brukar vara vanligt att själva ventilstiftet som styrs av "blå hatten" fastnar om de inte motioneras under sommar halvåret. När man sedan drar igång golvvärmen på hösten så blir vissa slingor inte varma pga detta.

Ta en bild på din "blå hatt" så är det lättare att peka vad du skall demontera för att kontrollera ventilstiftet.
 
Jodå, det är kontrollerat. Får ingen rörelse i hatten när den är helt loss heller.
 
Ställdonet är antagligen paj. Testa att byta mot en annan som du vet fungerar och se om det rör sig.
Dra ner termostaren på lägsta och vänta 2-3 min och se om den rör sig, dra på max och gör samma sak.
 
Den är helt ny så jag tror den fungerar. Jag har bara två på samma central och den andra verkar också bara fungera ibland. Eller rättare sagt så har jag fått den att röra sig någon gång bara men nu händer inget när man vrider upp.

Tyvärr har jag inte locket till centralen så jag vet inte exakt modell och märke. Men Wirsbo el Uponor är det ju. Någon som säkert kan tipsa om vilken jag kan byta den emot?
 
Ring uponor, dom hjälper dig mer än gärna
 
Har samma problem, men det är styrdonen som gått för mig, kan kollas genom att Ohm-mäta dom, ska vara ca 110-180 Ohm, kolla här:
https://www.uponor.se/-/media/count...hash=52103BC5B2C2C5D359489C4AF8436649E3B3BD5F

För mig har 2 av 8 styrdon gått sönder (för mig är det dom gröna Wirsbo/Uponor styrdonen som gått...) Kostar ca 300 spänn styck att beställa på nätet. Tex Rinkaby rör.
När du ändå skruvar loss styrdonen, kolla att "piggen/styrpinnen" går att trycka ner med den flata sidan av en mejsel tex. Man ska kunna trycka ner pinnen och den ska fjädra upp igen.
Två gröna Wirsbo styrdon monterade på rörledning med markerat styrdon i röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här borde det stå vilka ersättnings-styrdon du ska ha:
https://www.uponor.se/vvs/kundtjanst/faq

Edit: Nu är det ju ingen ko på isen för mig, jag kan ju skruva bort de trasiga styrdonen och låta Bergvärmepumpen reglera tempen, har vattenburen golvvärme i betongplatta. BVP styr ju tempen utifrån utetempen..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.