R
Tomture61
D D3nn05 skrev:
Antar att det är vindskyddsduk du menar på tex byggmax, den är ju till utsidan av väggen? Där sitter vindpapp som inte ska bytas.
https://www.byggmax.se/vindskydd-bison-p6303016

Undrar vad skillnaden är mellan Vindpapp AC 350 och Vindskydd Bison :thinking:
 
Spelar det någon roll vilken tjocklek det är på folien? Byggmax har 0.11 och 0.2.
 
Tomture61
Pris och kvalitet brukar gå ihop
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Pris och kvalitet brukar gå ihop
Samma märke tror jag. 0.11 är 12,5m och kostar 199:- och 0.2 är 25m och kostar 379:- så den tjocka är billigare men sen är det om tjockare är bättre?
 
En ny fråga dock fel forum men chansar.

Tanken var att vi skulle köra på luftpump för ca12000kr klarar 60-80kvm
Men funderar nu på om element kanske kan vara ett alternativ med eller är det så pass mycket dyrare i drift? Isf tänkte jag 2 st 2000w och ett lite mindre till rummet bredvid garaget elementen kostar ca 6000kr. Kör vi pump så blir det en fläkt mellan rummen ist. Garaget totala yta är ca 45 och garage delen är ca 25-30 av dom kvm.
Och om element skulle funka vilken typ? Konvektor eller olja?

Var hos farsan och märkte att ca14grader va okej med. Så temp kan vara 14- man 20.
 
Värmer mitt garage till ca 12 grader på vintern med 1-2st 2kW oljeelement. Dock köra jag inte fullt blås på dem utan anspassar dem efter utetemperatur(och inne temperatur). Kostar ca en tusenlapp i el när det är som kallast(ca -20). Garaget är 35kvm. I mitt fall räknade jag fram att det inte skulle löna sig med en värmepump.(återbetalningstid 20+ år) I ditt fall kan man kanske räkna hem investeringen av en värmepump.
 
Rickard.
En luftvärmepump är en trevlig uppvärmning är det inget snack om, den enda nackdelen är ljudet. Om det lönar sig ekonomiskt beror nog på hur tätt och isolerat ditt bygge blir.

Jag är rätt partisk för Lvvp men har ändå inte kunnat räkna hem det ekonomiskt i mitt garage ~50kvm, 170mm isolering i vägg, 300 i tak och med en rätt kass garageport med 40mm isolering i. Jag har 2 gamla elelement som tuffar på (en olja och en utan) som håller 14° hela vintern. Bor för övrigt drygt en arbetsdags körning norr om Stockholm.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
En luftvärmepump är en trevlig uppvärmning är det inget snack om, den enda nackdelen är ljudet. Om det lönar sig ekonomiskt beror nog på hur tätt och isolerat ditt bygge blir.

Jag är rätt partisk för Lvvp men har ändå inte kunnat räkna hem det ekonomiskt i mitt garage ~50kvm, 170mm isolering i vägg, 300 i tak och med en rätt kass garageport med 40mm isolering i. Jag har 2 gamla elelement som tuffar på (en olja och en utan) som håller 14° hela vintern. Bor för övrigt drygt en arbetsdags körning norr om Stockholm.
Vägg och tak är ju 120mm och port + dörr vet jag inte men dom ska nog tätas lite bättre och kanske få sig en uppdatering.
I mitten av Vättern så lite längre ner än dig

Är pump bättre vid sämre isolering eller tvärtom?

Lånade för övrigt hem ett gamalt oljeelement 2kw(biltema) och prova i garaget under natten. Värmde upp till 16 grader från 11 (tog ca 1h30min)sen vred ner till normal läge och att den skulle hålla ca 15-17 och det har varit va15, 5 hela natten. Sitter bara skiva på vägg än så länge och ingen plast. Ute temp vid kl22 va ca 9-10 grader.
 
Redigerat:
Rickard.
En lvvp är energisnålare så desto mer effekt som behövs desto snabbare sparar man igen investeringen helt enkelt.
 
  • Gilla
D3nn05
  • Laddar…
murak
Här kommer en kock till och rör i soppan :)

I ditt fall hade jag inte använt plast av den anledningen att du eller nästa ägare kanske väljer att inte värma upp garaget i framtiden. Använd istället en ångbroms av något slag. Den kan sitta mellan osb och gips (antar att du ska ha gips?)

Själv har jag nyligen byggt ett förråd i en carport med 95mm isolering i vägg och ~200mm i taket och jag har endast satt upp osb än så länge då förrådet är ouppvärmt. Om jag i framtiden väljer att värma upp utrymmet så kommer jag dra på en ångbroms/duk/papp direkt på osbn och sen skruva gips på det.

Om du är sugen på en lvvp så köp en sådan. Allt handlar inte om att man måste räkna hem investeringen ekonomiskt, det handlar om smidighet och komfort också =) Notera också att OM du köper en lvvp så kanske du av någon anledning vill kyla ner garaget på sommaren och då är det inte bra att ha plast i väggarna.
 
murak murak skrev:
Här kommer en kock till och rör i soppan :)

I ditt fall hade jag inte använt plast av den anledningen att du eller nästa ägare kanske väljer att inte värma upp garaget i framtiden. Använd istället en ångbroms av något slag. Den kan sitta mellan osb och gips (antar att du ska ha gips?)

Själv har jag nyligen byggt ett förråd i en carport med 95mm isolering i vägg och ~200mm i taket och jag har endast satt upp osb än så länge då förrådet är ouppvärmt. Om jag i framtiden väljer att värma upp utrymmet så kommer jag dra på en ångbroms/duk/papp direkt på osbn och sen skruva gips på det.

Om du är sugen på en lvvp så köp en sådan. Allt handlar inte om att man måste räkna hem investeringen ekonomiskt, det handlar om smidighet och komfort också =) Notera också att OM du köper en lvvp så kanske du av någon anledning vill kyla ner garaget på sommaren och då är det inte bra att ha plast i väggarna.
yes ska på gips! Va svårare att få tag i sån duk den fanns bara online men som du säger så kanske nästa ägare inte vill ha värme. Sommaren tror jag inte ve behöver sänka tempen då det knappt kommer användas då.
 
Med så tunn isolering och sporadisk användning som mekyta är det ganska liten tillförd fukt, då behövs inte plast i väggarna. Man man kan såklart ha det om man vill.

Luftvärmepump är alltid att föredra, den blåser ju varmluft så temperaturen ändrar du på väldigt kort tid. Dessutom drar den bara 25% av vad direktverkande el element drar. Dom nya luftvärmepumparna är tystare än mitt kylskåp iallafall så det är inget som stör.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med så tunn isolering och sporadisk användning som mekyta är det ganska liten tillförd fukt, då behövs inte plast i väggarna. Man man kan såklart ha det om man vill.

Luftvärmepump är alltid att föredra, den blåser ju varmluft så temperaturen ändrar du på väldigt kort tid. Dessutom drar den bara 25% av vad direktverkande el element drar. Dom nya luftvärmepumparna är tystare än mitt kylskåp iallafall så det är inget som stör.
Vill och kommer ju alltid Ha lite värme och med luftpump är ju 17 grader minsta man kan ställa in på dom jag sett iaf.

Kollade på ångbroms slm tidigare skrev och det va väldigt dyrt. Behöver ca 2 rullar och kosta ca 2500 jämförelse med plast som kosta ca 700. Eller finns det nån annan duk att köra med?

Är broms ett bättre alternativ så får vi kanske punga ut dom pengarna
 
Redigerat:
Du behöver inte någon duk om du ändåska köra osb+gips.

Alla bra luftvärmepumpar har ett läge för underhållsvärme, brukar vara typ 6-10 grader beroende på modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.