Hej,

Vad kan det vara för färg lägst in på våra dörrar. Bifogar en närbild på en spegel, den vita och gula färgen lossar hyggligt enkelt med värme men innerst finns något brun-rött som inte reagerar alls på värme (dvs detta lager mjuknar inte alls av värme).

Jag har testat lite med beckers färgborttagning på detta bruna vilket resulterar i en mjuk klibbig kola, men ingen höjdare då även trät blir så mjukt.

Huset är byggt slutet 1700:tal, vet ej om/när dörrarna är bytta men de ser riktigt gamla ut med tanke på gångjärn och dörrhantag.

Som sagt, vad kan detta för färg?
 
  • Närbild på en gammal dörrkant med skavd gul och vit färg ovanpå ett outtagbart brun-rött lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uj, med den åldern kan det vara precis vadsomhelst egentligen. Jag skulle ta fram slipmaskinen och helt enkelt slipa bort all gammal färg.
 

Bästa svaret

Gammelnörden
Jag skulle inte använda slipmaskin på så gamla dörrar med risk för att slipa bort eller deformera spegeln. Jag har rengjort spegeldörrar med glasinfattning med sodabläster, kanske fungerar det? Det är en väldigt skonsam men effektiv metod. Prova först isåfall på ett undangömt ställe som över- eller nederkanten.
 
  • Gilla
PWH
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag skulle inte använda slipmaskin på så gamla dörrar med risk för att slipa bort eller deformera spegeln. Jag har rengjort spegeldörrar med glasinfattning med sodabläster, kanske fungerar det? Det är en väldigt skonsam men effektiv metod. Prova först isåfall på ett undangömt ställe som över- eller nederkanten.
Spännande! Var inte medveten alls om denna metod. Ska kolla, tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.