Hej kollat lite på en sak.

har en balboa 1030025 cirkulationspump.
Ger Max 253.6 liter/minut Max tryckhöjd 2,5meter enligt specar hos olika ÅF hemsidor som säljer den.

hittat flödes diagram som anger psi och gpm.

har även en motströms plattvärmeväxlare 20plattor 44kw i kapacitet.
Hittat flödesdiagram som anger kpa samt m3/h.

Dom utläsningarna (ink omräkningarna av enheterna) jag gjort utläser jag följande.

pump
Vid 0 flöde är trycket 0,41 bar.
Max tryck 0,262 bar 2.95m3/h
Max flöde 12.26m3/h och 0,124 bar.
Logisk slutsats 2.5meters vattenpelare blir 0,25 bar?

Och för att matcha någonstans för VVX
hittade 0,25 bar och 2.0m3/h i diagrammet
Just nu gäller det enbart tryck och flöde ej effekt effektivitet vid olika tempraturer och flöden vid överföring av värmen till två olika medium.
Det kommer bli en annan fråga.

Först topp av badtunnan - pump - vvx - botten av badtunnan.
Så nivåskillnaden är 0.30 meter så får jag ut 0,25 bar och 2.0m3/h (66liter/minut) in i tunnan igen.
och jag förutsätter att pumpen nu ej tar onödig skada?

rätta mig gärna om jag har fel.

Sedan kommer ett patronfilter stort pappersfilter. In och ut gångar 1” .
Ej hittat flödes diagram men tror strypningen i sammanhänget är av obetydelse.

Men om vi nu blandar in höjder skillnader på ca 2,5 meter. badtunnan är i topp och filter samt vvx är längst ner.
placerar man pumpen där nere får man ett naturligt tryck i frammatningledningen på 1” nere vid pumpen.
Inget jag räknat på men hur mycke skulle flödet bli i uppe i tunnans botten där vattnet trycks in i tunnan?
Min känsla säger att man tabbat i princip allt flöde.

någon som kan säga att jag har fel eller rätt?
för om jag har helt fel här så kan man börja sluta läsa nu ;)

Om nu placerar pumpen uppe vid tunnans botten blir det tekniskt sätt 0.00meter i höjdskillnad och tryck och flöde blir desamma alltså 0.25 bar och 2.0m3/h (66l/m)?
Tänker att nu jobbar bara pumpen mot strypningen i vvx med tanke på att vattnet efter pumpen hjälper att trycka upp vattnet igen till tunnan.

Så växer ytterligare en tanke att istället för 1” rör/slang i allt kan man använda 3/4” pvc slang från pump ner tillfiltret och sätta en omvandling till 1”in i filtret, 1” ut ur filtret och nerstegning till 1/2” (tror att flödesdiagramet är beräknat på sekundärsidan).
Och nu om man nu väjer och stega upp från 1/2” till 3/4” direkt efter å dra 2.5m 3/4” slang å sedan till anslutning på tunnan.
Blir det några större fördelar att dra 1” mellan vvx och tunna? 3/4 slang är mer ekonomiskt men bakdelen blir mindre flöde, men hur mycke mindre?
eller kan man likväl köra på 1/2” slang från vvx till tunna utan större förlust i flöde?

vad jag funnit ska man minst omsätta 4x tunnans volym genom filtret varje dygn.
Då blir minsta flödet 4.16liter/minut räknat på att pumpen går 24timmar om dygnet.

Vvx stryper till 66liter/min och trycket på pumpen blir 0.25bar.

Så oas 1/2” eller 3/4” blir flödes minskningen försumbar?

Och logiska är att pumpen pallar detta och ses som normalt slitage?


väntar svar från en åf om pumpen är godkänd för långvarig gång med 0.25 och att flödet faktiskt blir 2m3/h som diagrammet tyder på.

Även mailat åf för vvx med följdfrågor om det diagrammet är på primer eller sekundär sidan samt om dom har någon slags effekt diagram på vvx.
vet att de går å räkna men är för avancerat för mig.


Vet att det finns ”trail and error” metoden med men med teorin kan man förebygga praktiska misslyckanden och onödiga utgifter.

Är ute efter svar ja eller nej samt gärna skapa en diskution som kan leda till andra unika lösningar.
 
  • Flödesprestandadiagram för Balboa cirkulationspump med kurva som visar totalhöjd (TDH) i psi mot flödet i GPM.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flödesdiagram med kurva som visar relationen mellan tryck i kPa och flöde i m³/h.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handskrivna anteckningar om pump- och värmeväxlarspecifikationer med beräkningar och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad skiss som visar ett vattencirkulationssystem med badtunna, pump och filter märkt med höjder och volymer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av cirkulationssystem för badtunna med pump, värmeväxlare och filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du tänkte lite konstigt med "tryckhöjd".
Om slingan med rör, pump, filter och vvx är sluten så är tryckhöjden pumpen ser densamma i dina två senaste bilder.

Tryckhöjden är den differentiella / öppna tryckhöjden pumpen "ser" och klarar av. I ditt fall (givet att slingan är sluten) så kommer det statiska vattentrycket (p.g.a. gravitation) på delen av rör före och efter din pump att ta ut sig. D.v.s. den statiska höjden på tilloppet kommer hjälpa pumpen och den statiska höjden på utloppet kommer bromsa pumpen (lika mycket på samma höjd). Jämför med hur ett slangvattenpass fungerar.
 
Oki så jag kan placeras pumpen nere vid filtret och vvx med? Utan någon påverkan iprincip.

och om jag tolka dig rätt så kommer systemet ha samma tröghet ändå oas om filter vvx står 2.5meter bort i samma höjdnivå med tunnan eller om dom står 2.5meter under tunnan då det är ett slutet system?
 
Ja, det borde bli så.
 
Funderar nu istället att sätta bypass på vvx.
Nu under dagens funderar bör man kunna maximera effektiviteten i värmeöverföringen.
Då i sin tur blir en strypning ännu mindre.

precis fått svar från ÅF för pumpen.
”Har aldrig fått den frågan och kan inte svara på den”
 
Flödet är samma på primär och sekundärsida. Så jag förstår att de inte fått den frågan tidigare....
 
D Daniel 109 skrev:
Flödet är samma på primär och sekundärsida. Så jag förstår att de inte fått den frågan tidigare....
pump frågan är till en år och vvx frågan är till en annan ÅF.
Å svaret jag fick rörde sig om pumpen.

men tack för infon om flöde på vvx tänkte att det var olika med tanke på olika stora anslutningar på primär och sekundär kopplingarna.
 
Jag förstår nog inte varför du vill ha en bypass? Rimligen vill man väl ha så stort flöde man kan på sekundärsidan av värmeväxlaren om man vill maximera effekten i överföringen, bortsett från ev pump/filter-förluster.

Eller tycker du att VVX begränsar det flöde du vill ha i filtret för att hålla poolen ren?


Tillägg (exempel från icke-poolapplikation) om varför man har olika grova anslutningar:

I en fjärrvärmeinstallation vill man oftast ha ett högt deltaT mellan in/ut på primärsidan och ett mindre deltaT på sekundärsidan. T.ex. kan man ha 120 grader in på primären och 15 grader ut, samt 15 grader in på sekundärsidan och t.ex. 60 grader ut) om man värmer 15 gradigt vatten till 60 grader. Eftersom deltaT är lägre på sekundärsidan så behöver flödet vara större för att matcha den termiska effekten från primärsidan. Därav grövre anslutningar på sekundärsidan.
 
Redigerat:
A Anders243 skrev:
Jag förstår nog inte varför du vill ha en bypass? Rimligen vill man väl ha så stort flöde man kan på sekundärsidan av värmeväxlaren om man vill maximera effekten i överföringen, bortsett från ev pump/filter-förluster.

Eller tycker du att VVX begränsar det flöde du vill ha i filtret för att hålla poolen ren?


Tillägg (exempel från icke-poolapplikation) om varför man har olika grova anslutningar:

I en fjärrvärmeinstallation vill man oftast ha ett högt deltaT mellan in/ut på primärsidan och ett mindre deltaT på sekundärsidan. T.ex. kan man ha 120 grader in på primären och 15 grader ut, samt 15 grader in på sekundärsidan och t.ex. 60 grader ut) om man värmer 15 gradigt vatten till 60 grader. Eftersom deltaT är lägre på sekundärsidan så behöver flödet vara större för att matcha den termiska effekten från primärsidan. Därav grövre anslutningar på sekundärsidan.
Läste på något forum om att man ville ha så stort delta t på sekundäres som möjligt och om flödet var förstora så uppnådde man aldrig det.

läste även på om fjärrvärme och vvx för tapp varmvattetempraturen så va det samma grej där. Men det kanske jag inte behöver bry mig om igentligen å bara ha primärsidans flöde att tänka på?
Då det ändå låter logiskt det du skrev om maxflöde på sekundären för att få Max effekt.
Pumpen kommer gå 24/7 så den kommer rena tunnans hela volym mer än 4-5 per dygn.
 
Du får högst effekt vid högt flöde. Men det kan ju finnas andra anledningar att hålla nere flödet.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får högst effekt vid högt flöde. Men det kan ju finnas andra anledningar att hålla nere flödet.
Oki men då är frågan det finns någon anledning till att ha bypass på vvx om pumpen inte ger upp i förtid.
 
Nej, det ska inte behövas någon bypass såtillvida att VVX begränsar flödet som behövs för filtreringen.

Förresten, vad värmer du VVX med? (Bara nyfiken, det spelar ingen roll för bypassdiskussionen)
 
A Anders243 skrev:
Nej, det ska inte behövas någon bypass såtillvida att VVX begränsar flödet som behövs för filtreringen.

Förresten, vad värmer du VVX med? (Bara nyfiken, det spelar ingen roll för bypassdiskussionen)
Har två alternativa inkopplingar och två olika uppvärmningsalternativ.

Producent 1 är vedpannan.
Producent 2 är v/l vp. Ställd på 30grader. Huvudsaklig uppvärmning är ved.

vår/höst är vp ställd på 40. Max går det att få ut 50grader.

Att koppla vvx på radiatorslingan betyder högsta framledningstemperatur på 50grader om man inte har varit hemma några dagar.

men att koppla den att inmatning är på panntoppen med en avstängningsventil och returen till pannbotten så kan kan på så sätt få ut 50-95 gradigt hetvatten oberoende om man stäng av värmen i radiatorslingan.

mellan kombipanna och acktankarna är det en laddomat 3040 som laddar ur sig till pannan med sin akumulerade värme.

Hela tänken är att tunnan ska vara inkopplad med värme året runt.

och få en underhållsvärmning på vintern för att kunna dra på någon timme innan bad upp till 38grader.

för en styrning går tankarna på att kunna montera en extra shunt som ligger och koppla på automatik till den och i princip ta inomhustemperaturen direkt från vattnet i tunnan. för att få en jämn temp vid topp temp.

Att hålla på att värma från 1grad varmt vatten och hetselda är jag inte intresserad av och tror det blir rätt oekonomiskt i slutändan.
Tanken är att man när som helst ska kunna sjunka ner i tunnan direkt när man vill.
Själv hade jag lätt liggat där ute varje kväll.
Har ett inomhus spa i källaren men inte riktigt samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.