En diskmaskin är egentligen bara en vattentät låda, i vilken ett par spolarmar snurrar runt och sprutar vatten på disken, så att den blir ren med hjälp av diskmedlet. Om det läcker vatten från framsidan kan det alltså inte komma från någon annan plats än via dåliga gummitätningar runt luckan.
 
ricebridge ricebridge skrev:
En diskmaskin är egentligen bara en vattentät låda, i vilken ett par spolarmar snurrar runt och sprutar vatten på disken, så att den blir ren med hjälp av diskmedlet. Om det läcker vatten från framsidan kan det alltså inte komma från någon annan
plats än via dåliga gummitätningar runt luckan.
ricebridge ricebridge skrev:
En diskmaskin är egentligen bara en vattentät låda, i vilken ett par spolarmar snurrar runt och sprutar vatten på disken, så att den blir ren med hjälp av diskmedlet. Om det läcker vatten från framsidan kan det alltså inte komma från någon annan plats än via dåliga gummitätningar runt luckan.
ok tack snälla men läste om någon spolare med sprickor

har beställt gummi så får kolla
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Undre spolarm stod det.
 
Om det är sprickor i spolarmarna inne i diskmaskinen så far vattnet åt alla håll eller inte alls — inne i maskinen — men så länge tätningen runt luckan är hel så kommer vattnet inte ut.
 
  • Gilla
Woman1
  • Laddar…
Tack
Då väntar jag på mina gummi
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskinen e dock från 2004
 
Woman1 Woman1 skrev:
Tack
Då väntar jag på mina gummi
som flickan sa :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
lordi
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Förresten, du tänker på det här, inser jag nu:

Läckage vid anslutning till undre spolarm diskmaskin Cylinda 10.1
[länk]

Men då borde vattnet ha droppat från maskinens undersida, inte längs med framsidan.
ricebridge ricebridge skrev:
Förresten, du tänker på det här, inser jag nu:

Läckage vid anslutning till undre spolarm diskmaskin Cylinda 10.1
[länk]

Men då borde vattnet ha droppat från maskinens undersida, inte längs med framsidan.

Ok ja jag tror jag fattar.
O ja jag tänkte på det inlägget
Stort tack
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
‍♀️
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
aha! I tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskin-laecker-i-framkant.312836/
får man lära sig att det visst kan läcka från luckan om en spolarm är trasig, om det då sprutar en vattenstråle rakt på gummipackningen. Dessa brukar vara för klena för att stå emot direkt vattensprut. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.
Nå, om det är knas med spolarmarna inne i maskinen så ser du det om du kollar över dem noga. Skarven i plasten mellan de olika delarna verkar kunna spricka isär t ex.
 
(Delar trådar gör du enklast med hjälp av pilen i fyrkanten längst upp: )
Skärmdump av ett forum där en användare markerat delningsikonen med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ricebridge ricebridge skrev:
aha! I tråden
[länk]
får man lära sig att det visst kan läcka från luckan om en spolarm är trasig, om det då sprutar en vattenstråle rakt på gummipackningen. Dessa brukar vara för klena för att stå emot direkt vattensprut. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.
Nå, om det är knas med spolarmarna inne i maskinen så ser du det om du kollar över dem noga. Skarven i plasten mellan de olika delarna verkar kunna spricka isär t ex.

Får ta hjälp för sådant kan jag ej se över själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.