Hej, håller på att köpa hus och huset är besiktigat men fanns ingen lucka till krypgrunden så det gick inte att kolla den. Vet att det finns en del fuktrisker med krypgrund.
Vad tror ni behöver man bryta upp och kolla? Eller andra tips?
 
Det är väldigt vanligt med krypgrunder som man inte kan inspektera. Detta gör i och för sig inte att krypgrund är något att lita på. Men man kan väl summera att det är lite hysteri runt denna grundtyp. (Platta på mark kan du inte heller inspektera)

Jag bor (delvis, 2 boenden) i ett hus med krypgrund som saknar inspektionslucka. Det har hittils inte skapat något problem och har stått i 109 år, detta till trots att flera fuktrelaterade parametrar talar emot huset. I mitt andra hus kan man inspektera krypgrunden från 50-talet och den har inga som helst problem, men där är förhållandena mycket goda.

Vilket år är huset byggt? Finns det ventiler på grundmuren? Växtlighet vid grundmur? Dränering? Lutar mark mot huset? Vilken typ av mark är det? (Grusås, Lermark..) Är vattenavrinningen i bra skick? Är det enkla utkastare - isf hur lutar marken där?

Om det är mycket som talar för att grunden blir utsatt för fukt på många sätt kan det vara läge att göra en närmare undersökning.
 
En vitkig frågeställning är när huset är byggt och om det har gjorts stora renoveringar på senare tid (isolering av bjälklag mm).
Är det gammalt bör man kunna känna sig lite säkrare då det dels har stått länge och att de förr ofta valde bra platser till husen med goda förutsättningar.
 
Grundhuset är från 1800talet, tillbyggt 1947 och då är väll troligtvis källaren gjord.
Ingen växtlighet runt huset.
På besiktningen har man mätt mycket fukt i källaren.
Ej dränerat på länge.
Står i svag nedförsbacke.
Tror det är lermark...
 
V Vixat skrev:
Hej, håller på att köpa hus och huset är besiktigat men fanns ingen lucka till krypgrunden
V Vixat skrev:
Grundhuset är från 1800talet, tillbyggt 1947 och då är väll troligtvis källaren gjord.
Förstår inte riktigt: Är det källare eller krypgrund?
Eller är det flera byggnader?
 
V Vixat skrev:
På besiktningen har man mätt mycket fukt i källaren.
Vad stod det lite mer exakt i protokollet? Finns det några skador eller någon påväxt i källaren? Luktar det jordkällare i den? Kan man fuktmäta syllen i källaren?

Det är ju på sätt å vis positivt att huset är 100-200 år gammalt (Bortsett från utbyggnaden) då om det fanns några fundamentala fel i platsen hade det märkts efter 30 år.

V Vixat skrev:
Ej dränerat på länge.
Dränering i modern mening ska man vara försiktig med vid äldre hus, viktigare då är hur marken lutar, du skriver att huset står i svag lutning, det är ju bra. Hur lutar det ett par meter på den sidan "uppförsbacken" är?
 
V Vixat skrev:
Grundhuset är från 1800talet, tillbyggt 1947 och då är väll troligtvis källaren gjord.
Ingen växtlighet runt huset.
På besiktningen har man mätt mycket fukt i källaren.
Ej dränerat på länge.
Står i svag nedförsbacke.
Tror det är lermark...
Källare? Du skrev krypgrund. Är det så att du har krypgrund och sen källare under den tillbyggda delen?
 
Hamnade i samma sits idag när vi besiktade huset vi skrivit kontrakt på (med bes.klausul). Hus från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal (1909). Huset har stomme av lersten med träfasad som vilar på naturstenskrypgrund. Jag hade tidigare frågat damen om man kom åt krypgrunden och det skulle gå sa hon, men när vi kom till att inspektera visade sig att man murat igen hålet in under huset. Ingången ligger i en halvkällare där vattenpump och pumpbrunn befinner sig. Damens son som är snickare ska dock ta upp hålet igen och vi ska fortsätta besiktningen på måndag.

Personligen så hade jag inte köpt huset om inte en sådan riskkonsruktion inte kan kontrolleras innan köp. Det är bokstavligt talat att köpa grisen i säcken. Att huset har stått i över 100 år betyder inget, det kanske är det som visar sig vara livslängden på bjälklaget i en fuktig grund.

Mitt råd är att försöka hitta ett ställe att kunna öppna upp grunden, mest troligt är att det funnits en öppning någonstans.
 
Har inte byggt ett enda hus med krypgrund på säkert 20år.. det är och förblir en riskkonstruktion. Som man för det mesta måste komplettera med avfuktare eller andra metoder för att få bort markfukt Den äldsta delen av mitt hus hade torpargrund byggt 1927.. det jag hade att välja på var byta alla golvbjälkar.. och ändå ha kvar riskkonstruktionen.. eller gräva ur allt fylla på makadam cellplast sen gjöt jag en platta med golvärme inne i den delen.. tog mig en hel vinter att få bort stora stenar som inte gick ut genom dörren.. fick spräcka dom med bergkilar o snigeldynamit.. ångrade mig flera gånger.. under resans gång:worried: men jävlar vad nöjd jag e idag(y)..
 
  • Gilla
gendji
  • Laddar…
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Det är väldigt vanligt med krypgrunder som man inte kan inspektera. Detta gör i och för sig inte att krypgrund är något att lita på. Men man kan väl summera att det är lite hysteri runt denna grundtyp. (Platta på mark kan du inte heller inspektera)

Jag bor (delvis, 2 boenden) i ett hus med krypgrund som saknar inspektionslucka. Det har hittils inte skapat något problem och har stått i 109 år, detta till trots att flera fuktrelaterade parametrar talar emot huset. I mitt andra hus kan man inspektera krypgrunden från 50-talet och den har inga som helst problem, men där är förhållandena mycket goda.

Vilket år är huset byggt? Finns det ventiler på grundmuren? Växtlighet vid grundmur? Dränering? Lutar mark mot huset? Vilken typ av mark är det? (Grusås, Lermark..) Är vattenavrinningen i bra skick? Är det enkla utkastare - isf hur lutar marken där?

Om det är mycket som talar för att grunden blir utsatt för fukt på många sätt kan det vara läge att göra en närmare undersökning.
Hej, hysteri vet jag inte om det är, men det är mycket okunskap, många som tycker och det byggs fortfarande krypgrunder som inte uppfyller våra byggregler, när det finns jättebra lösningar. En uteluftsventillerad krypgrund är tex en känd riskkontruktion. Byggreglerna säger bl a att det max får vara 75% luftfuktighet i krypgrunden, samt att den ska vara tät för att förorenad luft inte ska nå upp i huset. I marken finns radon, mögel och mikroorganismer som blandas med luften i olika mängd och är luftfuktigheten för hög så kan mögel bildas som avger sporer och gaser vi inte har kontroll på. Det är inte svårare än att en krypgrund ska vara undertryckssatt, är krypgrunden typgodkänd är du så säker du kan bli.
Begär alltid ett provtryckningsprotokoll, eller begär oberoende dokumentation från husleverantören som visar att BBR 6:2 Luft och 6:5 Fukt uppfylls.
 
Jo jag använde ju också ordet "Lite" framför ordet "Hysteri". Byggregler är bra, byggregler är också bra att följa - men byggregler är inte sanningen.

Hänglsen och livrem kan man använda för att slippa tänka. Inget fel med det, då blir det lättare för alla inblandade.
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jo jag använde ju också ordet "Lite" framför ordet "Hysteri". Byggregler är bra, byggregler är också bra att följa - men byggregler är inte sanningen.

Hänglsen och livrem kan man använda för att slippa tänka. Inget fel med det, då blir det lättare för alla inblandade.
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jo jag använde ju också ordet "Lite" framför ordet "Hysteri". Byggregler är bra, byggregler är också bra att följa - men byggregler är inte sanningen.

Hänglsen och livrem kan man använda för att slippa tänka. Inget fel med det, då blir det lättare för alla inblandade.
Våra byggregler med funktionskrav är väl grundläggande. Det är upp till dig om du vill göra det bättre. Sanningen, jag tror att de flesta skulle se på detta med andra ögon om de visste hur mycket "förorenad luft" som kommer upp i hus av felkonstruerade grunder, när "förståsigpåare" pratar om täthet och "inga problem" på ett annat sätt än tex Rise och kunskap inom mikrobiologi. Är väl mer orolig för hysteri åt andra hållet i takt med att kunskapen blir offentlig.
 
Så du menar att våran gamla sommarstuga från 1700-talet kan rasa vilken sekund som helst?
Och inte att det är byggt på rätt sätt och på rätt plats (och har fått rätt underhåll) trots att det inte följer en enda punkt av de befintliga byggreglerna?

Jag vill påminna dig om att frågeställningen här var hållfasthet (Vill OP kontrollera inomhusluften så går det ju bra, den finns ju tillgänglig) och ett hus från 1800-talet.
Dvs inte tal om en typgodkänd krypgrund och jag skulle gissa att husleverantören är död sedan länge.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Så du menar att våran gamla sommarstuga från 1700-talet kan rasa vilken sekund som helst?
Och inte att det är byggt på rätt sätt och på rätt plats (och har fått rätt underhåll) trots att det inte följer en enda punkt av de befintliga byggreglerna?

Jag vill påminna dig om att frågeställningen här var hållfasthet (Vill OP kontrollera inomhusluften så går det ju bra, den finns ju tillgänglig) och ett hus från 1800-talet.
Dvs inte tal om en typgodkänd krypgrund och jag skulle gissa att husleverantören är död sedan länge.
Jag pratar om nybyggda hus ofta med frånluft, risker för ohälsa när luft från marken sugs upp i inomhusmiljön. Du behöver inte låta irriterad. Det är inte jag som larmar.
 
D Daniel666 skrev:
Har inte byggt ett enda hus med krypgrund på säkert 20år.. det är och förblir en riskkonstruktion. Som man för det mesta måste komplettera med avfuktare eller andra metoder för att få bort markfukt Den äldsta delen av mitt hus hade torpargrund byggt 1927.. det jag hade att välja på var byta alla golvbjälkar.. och ändå ha kvar riskkonstruktionen.. eller gräva ur allt fylla på makadam cellplast sen gjöt jag en platta med golvärme inne i den delen.. tog mig en hel vinter att få bort stora stenar som inte gick ut genom dörren.. fick spräcka dom med bergkilar o snigeldynamit.. ångrade mig flera gånger.. under resans gång:worried: men jävlar vad nöjd jag e idag(y)..
Det byggs fortfarande och tyvärr krypgrunder som är riskkonstruktioner idag, de flesta modulhusen och Älvsbyhus. Det finns även testade isolerade och typgodkända krypgrunder som säljs av isolergrund och benders. De är undertrycksatta så ingen förorenad markluft når upp i husen, du kommer åt unzer huset, och klarar 75 % luftfuktighet, som är ett byggkrav.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.