På jakt efter en snöslunga till uppfarten.

Nån som har erfarenhet av Bonnets maskiner? Billiga, motsvarande Honda kostar mer än det dubbla. Att den håller en evighet förväntar jag mig inte så viktigt att det går att hitta delar och är hyfsat lättmekat.

Fastnade för Bonnets modell 420, bredare än det mesta, motorn har ok effekt och verkar vara samma som på många andra "kinamaskiner" och ett bra pris. Finns det nån hake som jag missat? Väldigt lite tester etc på nätet på just Bonnets slungor.

Drar alla budgetmaskiner över samma kam (Biltema, Meec, Metalcraft, AL-KO etc), ofta samma komponenter. Men är det nån som utmärker sig som extra dålig?

https://www.bonnet.se/snohantering/snoslungor/snoslunga-420
 
A
Har inte en bonnet men en liknande "kinamaskin" kan i alla fall uttala mig om motorn(loncin) och bekräfta att den funkat ypperligt många år,startar med första draget efter tre- fyra pumpningar! bytt en vajer annars bara tankat:D
exakt samma som biltemas största modell fö.
 
  • Gilla
Erik Edler
  • Laddar…
Vi äger en bonnet snöslunga med 9hk.
Har fungerat super i nästan 2 år innan växelsnäckan till matarskruven for.
vilket visade sig inte vara enkelt byte, axeln går nämligen igenom hela maskinen.. Men nu väntar vi på en helt ny maskin via våran garanti :D
Annars har det varit en bra maskin som orkar kasta snön, fanns två modeller av storlek på hjulen när vi köpte våran, kan rekommendera att ta dem stora(y)
se även över skyddet till drivremmarna, är de mycke snö på smiter de förbi skyddet och hamnar på remmarna, vilka vill börja slira.
Vi ställde även ner varvtalet på motorn då den gick lite väl hårt.
 
  • Gilla
Erik Edler
  • Laddar…
Tack för bra svar! Motorn är jag inte orolig för, mer drivlinan, exakt sån skit du nämner. Du nämnde garanti, vem säljer med det?
 
Erik Edler Erik Edler skrev:
Tack för bra svar! Motorn är jag inte orolig för, mer drivlinan, exakt sån skit du nämner. Du nämnde garanti, vem säljer med det?
Nu är vi lite bekanta med säljarna, förmodligen därför vi får en helt ny.
 
Erik Edler Erik Edler skrev:
Tack för bra svar! Motorn är jag inte orolig för, mer drivlinan, exakt sån skit du nämner. Du nämnde garanti, vem säljer med det?
Min Husqvarna snöslunga skar efter någon timma och efter garantin gått ut pga. oljepluggen lossnade på Briggs & Stratton klumpen. Fick ny motor på hemförsäkringen eftersom att första servicen va inte ens gjord på'n (först service vid 5h) så ingen skruv jag glömt dra åt eller liknande. Men har man drulle så kanske det skulle gå iaf.
 
R
Tokslut Tokslut skrev:
Min Husqvarna snöslunga skar efter någon timma och efter garantin gått ut pga. oljepluggen lossnade på Briggs & Stratton klumpen. Fick ny motor på hemförsäkringen eftersom att första servicen va inte ens gjord på'n (först service vid 5h) så ingen skruv jag glömt dra åt eller liknande. Men har man drulle så kanske det skulle gå iaf.
Ingen skruv som du glömt dra åt men ändå lossnade oljepluggen? :crysmile:
Är väl standard för de flesta att gå över sina motorer oavsett om de är serverade eller inte. Speciellt motorer som går hårt, där kan saker och ting vibrera loss.
Även/speciellt om det är nya saker....
 
R RalleB skrev:
Ingen skruv som du glömt dra åt men ändå lossnade oljepluggen? :crysmile:
Är väl standard för de flesta att gå över sina motorer oavsett om de är serverade eller inte. Speciellt motorer som går hårt, där kan saker och ting vibrera loss.
Även/speciellt om det är nya saker....
Fick höra genom kompis kompis som jobbat med Briggs garantier att det inte va ovanligt att oljepluggen lossna på nya Briggsmotorer.

Och som svar på din fråga: Nej, köper inte kinesskäp där sådant tänk behövs, så har inte rutin på att gå runt och känna efter lösa skruvar. Får väl lägga Briggsmotorer till kinaskäplistan kanske...
 
Det blev en Bonnet 420.
Inte gått så många timmar än men än så länge funkar den bra. Bredden gör att den är lite svårstyrd, hugger lite i sidled om det är hårt under. Och orkar inte ta undan om det är tyngre snö, får då koppla ur driften och köra stötvis. Men det går å andra sidan fort att röja parkeringen om det bara snöat en deci.
Motorn startar på ett halvt ryck, inte ens testat elstarten.
Framdrivningen känns lite skum, ibland vill den inte riktigt och jag har fått efterjustera vajern ett par gånger. Backen är sjukt långsam, men framåtväxlarna är rätt rappa. Skulle nästan önska en lägre växel när det är mkt snö för att slippa koppla ur.

Säljaren på Bonnet var lite strulig, jag frågade om extra brytpinnar och han hänvisade bara till deras artikelnummer o webshop fast de inte fanns på hemsidan, och sen lovade han att de skulle bjuda på dessa men skickade ändå en faktura som han krediterade efter påminnelse. Räknar med lite strul om det behövs reselvdelar med de händar att de har grejer på lager.
 
Har nu hunnit köra lite mer, bytt olja första gången etc.
Går bra men varit tvungen att efterdra lite bultar och spänna drivremmen.
Sambon tycker den är hemsk, för bred och tung, hon orkar inte styra.

Så slutsatsen är att detta är en maskin för en rätt händig karl som inte tycker det är ett problem att skruva lite och som har viss känsla för slappa kilremmar och lagom åtdragningsmoment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.