Hej alla!
Jag har ett fritidshus som ligger ca 30 meter upp från väg med parkering. Den befintliga trappan med 74 trappsteg i natursten som slingrar sig upp för bergsidan är varken barn eller pensionärsvänlig.

När vi var i San Francisco för några år sedan åkte vi över Golden Gate Bridge till byn Sausalito där många av tomterna ligger på Branta bergstomter. Där var det vanligt med bergbanor. Konstigt nog är det ganska svårt att hitta något liknande för privat bruk i Sverige.

Jag tänker att det borde gå att bygga något med räls och en vinsch. Däremot skulle det kännas säkrast att ha en mer professionellt konstruerad modell om man ska våga sätta fru och barn i ekipaget.
Finns det något färdigt koncept?

Har funderat på att bygga en serpentinväg för att kunna köra upp med en fyrhjuling också med att bygga väg är inte helt enkelt det heller.
I svts husdrömmar byggde man i ett avsnitt en hiss med en gångbro för att komma upp till hus på en bergkulle i Göteborg. Det blir så stort schabrak bara. En bygghiss med öppen konstruktion istället kanske?

Tips mottages tacksamt!
 
  • Naturstenstrappa som slingrar sig uppåt mot ett fritidshus på en bergssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fritidshus med en lång, slingrande trappa av natursten som leder upp en bergssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Befintlig slingrande trappa av natursten på en brant, mossbeklädd bergssida med omgivande grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En slingrande trappa av natursten genom en skogsterräng leder ner mot en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smal stig leder upp till en stentrappa som slingrar sig genom skog upp mot ett fritidshus på en bergssluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trähus med stora fönster och terrass står på pelare ovanpå en bergig tomt, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Finns dom som har gjort det, särskilt i skärgårdarna med högt berg mot brygga/sjö , sett olika varianter, smalspårig järnvägsräls med en vagn på eller en bana av tryckt virke med avbärarkanter och vagn med gummihjul, ett gammalt linspel med fjärrstyrnig som sköter upp och ner
 
  • Gilla
Christoffer-Robin
  • Laddar…
Tack för tipset om tryckt virke och gummihjul. Den modellen har jag inte sett.
 
  • Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
Vi tittade på ett hus när det var till salu på en bergknalle söder om sthlm. De hade ett bergrum under huset som man kunde köra in i och en hiss upp i huset. Mycket speciellt.
 
  • Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
Ja det vore ju drömbygget! Tyvärr tror jag det krävs en ganska hög vinstlott på euro jackpot innan vi kan tänka i dom banorna. Men jag tackar för tipset! Det vore synd att missa en möjlig bästa modell
 
Jag skulle rekommendera att du söker fram, köper samt modifierar en bättre begagnad "buitenlift" / "ladderlift". Det är en mojäng som används mycket när man flyttar i Holland-Belgien. Där är ofta trapphusen kriminellt underdimensionerade, så det har vuxit fram en hel industri med företag som kör runt möbellyftar med vars hjälp man helt enkelt flyttar bohaget utifrån genom ett fönster. Här finns några exempel: https://www.2dehands.be/l/doe-het-zelf-en-bouw/q/ladderlift/ Annars kan du googla på "buitenlift te koop".

Vill du spara och istället bygga själv finns alltid risken att det blir närmast "raggarlösningar", men samtidigt tycker jag personligen att sådana är kul... Så låt mig spåna lite!

Den största utmaningen om man ska bygga själv är motorn. (Jag utgår ifrån att du bygger en lösning bestående av en vagn som dras med en vajer från en motor längst upp; börjar du fundera på självgående vagn kan du lika gärna bygga en väg för bilen.) Dels måste denna motor vara tillräckligt stark (räkna med att den ska klara åtminstone ett ton eller så), dels ska den kunna dra hela vägen, dels ska den kunna fjärrstyras, dels ska den kunna erbjuda någon form av kontrollerad nedfärd. En helt vanlig vinsch för en 4x4-jeep borde klara detta, med lite reservation för hur långt den kan dra.

Därefter behövs någon form av åkdon. En vagn på järnräls är betydligt svårare att få till än t ex en vagn på gummihjul som löper på en bana av vanligt tryckt virke, som tidigare nämnts; järnvägshjul och skenor köper man liksom inte på Bauhaus direkt. Dock finns två problem med en vanlig gummihjulsvagn: dels måste man hindra att den far iväg i sidled, dels måste man se till att den går att bromsa – även i snö och is.

Det förstnämnda löser man med sargar på sidorna av banan. Det sistnämnda däremot är betydligt knivigare. Även om motorn går att kontrollera när man ska ner, finns alltid risken att den går sönder eller att vajern går av, och då vill man liksom inte rutscha nedåt okontrollerat. Jag skulle i så fall satsa på en lösning som var helt fristående från hjulen, t ex att man kan fälla ut någon slags liten bom från vagnen, som kan haka i för ändamålet avsedda stolpar längs med banan, så man åtminstone får stopp på vådafärden.
 
  • Gilla
StevieGee och 2 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
Christoffer-Robin och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag skulle rekommendera att du söker fram, köper samt modifierar en bättre begagnad "buitenlift" / "ladderlift". Det är en mojäng som används mycket när man flyttar i Holland-Belgien. Där är ofta trapphusen kriminellt underdimensionerade, så det har vuxit fram en hel industri med företag som kör runt möbellyftar med vars hjälp man helt enkelt flyttar bohaget utifrån genom ett fönster. Här finns några exempel: [länk] Annars kan du googla på "buitenlift te koop". UNQUOTE]


I helgen ska vi mäta lite mer exakt längden längs berget. I nästa vecka ska vi kolla på en begagnad takpannehiss. Sen kan det bli åka av. I
ricebridge ricebridge skrev:
Jag skulle rekommendera att du söker fram, köper samt modifierar en bättre begagnad "buitenlift" / "ladderlift". Det är en mojäng som används mycket när man flyttar i Holland-Belgien. Där är ofta trapphusen kriminellt underdimensionerade, så det har vuxit fram en hel industri med företag som kör runt möbellyftar med vars hjälp man helt enkelt flyttar bohaget utifrån genom ett fönster. Här finns några exempel: [länk] Annars kan du googla på "buitenlift te koop".

Vill du spara och istället bygga själv finns alltid risken att det blir närmast "raggarlösningar", men samtidigt tycker jag personligen att sådana är kul... Så låt mig spåna lite!

Den största utmaningen om man ska bygga själv är motorn. (Jag utgår ifrån att du bygger en lösning bestående av en vagn som dras med en vajer från en motor längst upp; börjar du fundera på självgående vagn kan du lika gärna bygga en väg för bilen.) Dels måste denna motor vara tillräckligt stark (räkna med att den ska klara åtminstone ett ton eller så), dels ska den kunna dra hela vägen, dels ska den kunna fjärrstyras, dels ska den kunna erbjuda någon form av kontrollerad nedfärd. En helt vanlig vinsch för en 4x4-jeep borde klara detta, med lite reservation för hur långt den kan dra.

Därefter behövs någon form av åkdon. En vagn på järnräls är betydligt svårare att få till än t ex en vagn på gummihjul som löper på en bana av vanligt tryckt virke, som tidigare nämnts; järnvägshjul och skenor köper man liksom inte på Bauhaus direkt. Dock finns två problem med en vanlig gummihjulsvagn: dels måste man hindra att den far iväg i sidled, dels måste man se till att den går att bromsa – även i snö och is.

Det förstnämnda löser man med sargar på sidorna av banan. Det sistnämnda däremot är betydligt knivigare. Även om motorn går att kontrollera när man ska ner, finns alltid risken att den går sönder eller att vajern går av, och då vill man liksom inte rutscha nedåt okontrollerat. Jag skulle i så fall satsa på en lösning som var helt fristående från hjulen, t ex att man kan fälla ut någon slags liten bom från vagnen, som kan haka i för ändamålet avsedda stolpar längs med banan, så man åtminstone får stopp på vådafärden.
Stort tack för tipset!
Jag har hittat en begagnad ladderlift! Jag tror den skulle passa perfekt. Vi ska mäta lite mer noggrant där den skulle kunna installeras och åker och kollar på "berghissen" i nästa vecka. Sen blir det kanske åka av :)
Personsäkerhetsanordningar till ladderliftar blir väl nästa tråd. Återigen tack för tipset!
 
  • Wow
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
ossj!! DET var inte dåligt! Stort grattis!!

Bilder efter installation, givetvis?
 
F
Vi byggde ca 40 meter linbana ner till vår sjöstuga. Inte personsäker men för tunga prylar är den perfekt. 230 v vinsch från hornbach kompletterad med fjärrkontroll från kina. Kan återkomma med bilder och lite mer detaljer om intresse finns. Hade tänkt bygga träräls men det blev för mycket jobb och ingrepp i naturen. Själva drivningen bör dock funka i bägge fallen.
 
  • Gilla
Uffe_xx och 2 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Vi byggde ca 40 meter linbana ner till vår sjöstuga. Inte personsäker men för tunga prylar är den perfekt. 230 v vinsch från hornbach kompletterad med fjärrkontroll från kina. Kan återkomma med bilder och lite mer detaljer om intresse finns. Hade tänkt bygga träräls men det blev för mycket jobb och ingrepp i naturen. Själva drivningen bör dock funka i bägge fallen.
Ja bilder på alternativ är ju alltid trevligt! Gärna!
 
Sök på stolhiss, trapphiss eller snedbana
 
  • Gilla
Christoffer-Robin
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi tittade på ett hus när det var till salu på en bergknalle söder om sthlm. De hade ett bergrum under huset som man kunde köra in i och en hiss upp i huset. Mycket speciellt.
du glömde hans wiredrivna brevlåda upp till huset.
 
  • Gilla
Christoffer-Robin och 1 till
  • Laddar…
Nödbromsanordnkngen på en vagn kan vara en planka eller balk som hänger under vagnen och vid jämna intervaller glider över en tvärbalk och trillar ner och låser. Då vid färd neråt så får man manuellt hålla upp den balken. Typ som kuggarna på ett wirespel.

vinchen behöver inte kunna ha hela wiren på spolen, dra wiren i en sluten loop, med 4-5varv på vinchen och en talja i andra änden.
 
F
Tråden kring vår linbana kommer här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/lang-12v-kabel-funkar-det.278376/
Trodde jag skulle köra på 12V vinsch men så blev det inte. 230 V vinschen var så mycket snabbare och det avgjorde saken när man ska vinscha 40 meter. Finns säkert ännu snabbare lösningar men då får man nog leta lite mer eller betala mycket mer. Bästa tipset är nog i alla fall fjärren - Obohos hs-4. Funkar mycket bra även på 50-60 meters avstånd. Sen jag byggde så har det kommit filmer på youtube om hur man kopplar fjärren- såg jag nu. Vi har som sagt en materialtransport hängd i vajer så lite annat än vad ni satsar på men det finns kanske några ideer att låna. Här kommer en bild på vår anläggning. Syns dock inte så mycket - det var ju iofs det vi ville uppnå också :D
En skogstomt med en hembyggd linbana av trä, vajrar och stödpelare bland träd och klippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:D
 
  • Gilla
Christoffer-Robin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.