harry73
Hur mycket el behöver ni?
Går det att lösa med batteri + solpanel och efter tiden när elbolaget sover, bara lägga kabel dit?
 
harry73 harry73 skrev:
Hur mycket el behöver ni?
Går det att lösa med batteri + solpanel och efter tiden när elbolaget sover, bara lägga kabel dit?
Nja, är en 3-fas sugpump på 1,5kW. Blir nog lite väl avancerat att ordna alternativ energilösning.
 
Kan du köpa några meter tomt av kommunen?
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Du kan alltid ställa frågan till Energimarknadsinspektionen i deras konsumentforumet, [länk]
Tack för tips. Har ställt frågan där :)
 
oldest oldest skrev:
Kan du köpa några meter tomt av kommunen?
Vet inte om det är det som är problemet. Kommunen har ju godkänt att vi får förlägga kabel (och vattenslang) på deras mark.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jo, det är problemet. Om ledningen ligger på din fastighet kan inte nätbolaget säga något. Det är när den går över fastighetsgränser de kan ha synpunkter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är problemet. Om ledningen ligger på din fastighet kan inte nätbolaget säga något. Det är när den går över fastighetsgränser de kan ha synpunkter.
Precis, det är ellagen som är problemet.

Ingen annan än den som har koncessionsrätten får dra över fastighetsgräns.

Undantagen finns listade här:

https://www.ei.se/sv/for-energifore...ag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/#hanchor6

Om pumphuset låg på samma tomt är jag övertygad om att den skulle falla under 6§. Det har resonerats ovan kring om detta kan tillämpas men det tror jag knappast när det handlar om olika fastigheter.

Utgångspunkten är att byggnaden utgör ett IKN, sen finns det diverse undantag däribland 6§ som medger överförande till uthus osv.
 
Skaffa en vattendriven pump, en ejektorpump och ställ motor/pumpen vid tomtgränsen.

Protte
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P PurreP skrev:
Om pumphuset låg på samma tomt är jag övertygad om att den skulle falla under 6§. Det har resonerats ovan kring om detta kan tillämpas men det tror jag knappast när det handlar om olika fastigheter.
Läser man syftet med den senaste ändringen av förordningen (FM 2007:1) verkar det som att 6 § formulerats för att gälla alla vanliga småbyggnader kring bostadshuset. Så här lyder texten:

"När detta undantag infördes torde med gårdstomt ha avsetts just tomten runt ett enstaka hus. De ledningar som avsågs bli undantagna från koncessionskravet torde därmed ha varit ledningar som försörjer uthus, förrådshus, garage, etc. med el.

Dessa ledningar bör även i fortsättningen vara undantagna från koncessionskravet eftersom de utgör ett internt nät av begränsad omfattning inom ett väl avgränsat område."

Jag tror således inte fastighetsgränsen är problemet för TS; man kan ha uthus och liknande som står på grannfastigheten och det är rätt vanligt och det vore konstigt om man inte skulle få dra el till dem. Hade lagstiftaren velat betona fastighetsgränsens betydelse hade man skrivit det istället för formuleringen "omedelbar närhet till bostadshus".

Ett värre problem för TS är just det där med omedelbar närhet och att pumphuset faktiskt används av flera fastigheter. Se t ex definitionen av internt nät i 2 § av förordningen:

"2 § Med internt nät avses en eller flera starkströmsledningar som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning."
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det är å andra sidan inte förbjudet att distribuera vatten till grannarna, så kan TS lösa det med att pumpen och elinstallationen hans och inte något gemensamt så har jag svårt att tro att någon någonsin kommer bry sig sen. Så det gäller att runda flerfastighetsfrågan på användarsidan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är å andra sidan inte förbjudet att distribuera vatten till grannarna, så kan TS lösa det med att pumpen och elinstallationen hans och inte något gemensamt så har jag svårt att tro att någon någonsin kommer bry sig sen. Så det gäller att runda flerfastighetsfrågan på användarsidan.
Och så får de sluta med att dela på kostnaden för el och pump.
Men istället göra så att TS tar självkostnadspris för tjänsten att pumpa ut vattnet i grannens ledning. Vilket till beloppet blir samma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
De får byta pengar mellan varandra hur de vill det har inte med saken att göra. TS får inte sälja el.
 
D Daniel 109 skrev:
De får byta pengar mellan varandra hur de vill det har inte med saken att göra. TS får inte sälja el.
Jo, fast det är ju just sälja el TS gör om man riggar det hela fel. Om man har en gemensamhetsanläggning på kommunens mark som matas med el från TS fastighet skulle jag säga att ett rimligt antagande är att det är olovlig elhandel om TS får ersättning för sina kostnader.

Om TS istället pumpar upp vattnet och säljer det är det nog lite mer ok.

Ingen här hävdar nog att reglerna verkar bra, tvärt om, men just därför är det viktigt hur pengar byter ägare här, om det inte är olovligt hur man än gör utan att skaffa ett separat elabonnemang.
 
Ja visst. TS får sälja vatten men inte el. Men TS får prissätta vattnet efter elförbrukningen.
 
Var i kontakt med energimarknadsinspektionens konsumentfrågedel och fick först bara ett mail tillbaka med länk som hänvisade till undantaget för nätkoncession. Efter lite ringande fick jag dock tag i en jurist där som man kunde bolla med. Precis som med lantmäteriet säger de varken bu eller bä men det kändes som fördel för oss. Kommer vi inte överens med nätägaren får vi göra en (kostnadsfri) ansökan där de ger ett utslag inom 6 månader.
Fastighetsgränsen var enligt honom inget problem.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.